Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN AKICI KONUŞMA ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 431 - 446, 15.03.2018

Öz

Bir
dili öğrenme amaçları arasında en öncelikli olanı, o dil aracılığıyla iletişimi
sağlamaktır. İletişimde gerekli olan temel yeterlikler dinleme-anlama ve
konuşma-anlatmadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma
becerisinin kazandırılması sürecinde geleneksel yöntem ve tekniklerin
kullanıldığı görülmektedir. Bunun sonucu olarak da öğrenme süreçlerinde
öğrencilerin yeteri kadar aktifleşmesini sağlayacak etkinlikler
uygulanamamaktadır. Bu nedenle Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde çağdaş
yöntemler tercih edilmesi yanında temel dil becerilerini geliştirecek
uygulamalı etkinliklere yer verilmesi de önemlidir. Bu araştırmada Türkçenin
yabancı dil olarak öğretiminde drama yönteminin öğrencilerin akıcı konuşma
becerileri üzerindeki rolünü tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel
araştırma yaklaşımı çerçevesinde eylem araştırması deseniyle desenlenmiştir.
Araştırma, Erzincan ili Merkez ilçesi Türkçe ve Yabancı Dil Öğretimi Uygulama
ve Araştırma Merkezi’nde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları
araştırmacı, yabancı uyruklu öğrenciler ve geçerlik komitesinden oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri gözlem, görüşme, araştırmacı günlüğü ve video
kayıtlarıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak
incelenmiştir. Araştırmanın sonunda, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde
drama yönteminin akıcı konuşma becerisi kazanılmasında önemli etkisinin olduğu
ve hedef kitlenin iletişim becerisi üzerinde olumlu değişiklikler meydana
getirdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, Ö. (2017). Eğitimde Yaratıcı Drama (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.ANAGÜN, Ş. S. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinde Yapılandırmacı Öğrenme Yoluyla Fen Okuryazarlığının Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.BOYLU, E ve ÇANGAL, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna-Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK K., EBRU, A., ÖZCAN E. ve diğerleri. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.DOĞAN, Y. (2009). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.EKİZ, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.FİDAN, Ö. (2016). Türkçenin Yabancı/İkinci Dil Olarak Öğretimi: Konuşma (ed. F. Yıldırım ve B. Tüfekçioğlu). Yabancı dil olarak Türkçe Öğretimi kuramlar-yöntemler-beceriler-uygulamalar (ss. 129-155). Ankara: Pegem Akademi. GLESNE, C. (2014). Nitel Araştırmaya Giriş (4.Baskı). (çev. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Ankara: Anı Yayıncılık.GÜLER, A., HALICIOĞLU, M. B. ve TAŞĞIN, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.GÜN, S. (2015). Yabancı dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Web 2.0 Sesli ve Görüntülü Görüşme Uygulamalarının (Skype) Konuşma Becerisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.GÜNEŞ, F. (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşım Ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi.GÜRBÜZ, S. ve ŞAHİN, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.JOHNSON, A. P. (2015). Eylem Araştırması El Kitabı (2.Baskı).(çev. Yıldız Uzuner ve Meltem Özten Anay) Ankara: Anı Yayıncılık.KARA, Ö.T. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersinde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Dramanın Kullanılması ve Bir Uygulama Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 151-163.KARA, Ö.T. (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.KÖKSAL, D. ve DAĞ PESTİL, A. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Öğretimi. (ed. A. Şahin), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi (ss. 295-316). Ankara: Pegem Akademi.MADEN, S. (2010). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği. TÜBAR, (27), 503-519.POLAT, Y. (2002). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Edim Sözler. Anadili Dil Kültürü ve Eğitim Dergisi, 62-75.SALLABAŞ, M. E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218.SİVRİOĞLU, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Konuşma Becerisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TABAK, G. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Benzetim (Simülasyon) Tekniğinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TÜM, G. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Drama Tekniğinin Rolü. Turkish Studies, 5(3), 1898-1920.UÇAK, S. ve GÖKÇÜ, E. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerisini Geliştirme Stratejileri (Erbil örneği). Journal of Turkish Language and Literature, 1(2), 221-228.YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Tıpkı basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.YILMAZ, O. ve YAKAR, Y.M. (2015). A Descriptive Overview on Expressional Mistakes Made by Turkic Students in Speaking Turkish: Kazakh Case. Educational Research and Reviews, 10(21), 2814-2820.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 431 - 446, 15.03.2018

Öz

Kaynakça

  • ADIGÜZEL, Ö. (2017). Eğitimde Yaratıcı Drama (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.ANAGÜN, Ş. S. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinde Yapılandırmacı Öğrenme Yoluyla Fen Okuryazarlığının Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.BOYLU, E ve ÇANGAL, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna-Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(1), 349-368.BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK K., EBRU, A., ÖZCAN E. ve diğerleri. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.DOĞAN, Y. (2009). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.EKİZ, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.FİDAN, Ö. (2016). Türkçenin Yabancı/İkinci Dil Olarak Öğretimi: Konuşma (ed. F. Yıldırım ve B. Tüfekçioğlu). Yabancı dil olarak Türkçe Öğretimi kuramlar-yöntemler-beceriler-uygulamalar (ss. 129-155). Ankara: Pegem Akademi. GLESNE, C. (2014). Nitel Araştırmaya Giriş (4.Baskı). (çev. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu) Ankara: Anı Yayıncılık.GÜLER, A., HALICIOĞLU, M. B. ve TAŞĞIN, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.GÜN, S. (2015). Yabancı dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Web 2.0 Sesli ve Görüntülü Görüşme Uygulamalarının (Skype) Konuşma Becerisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.GÜNEŞ, F. (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşım Ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi.GÜRBÜZ, S. ve ŞAHİN, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Felsefe-Yöntem-Analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.JOHNSON, A. P. (2015). Eylem Araştırması El Kitabı (2.Baskı).(çev. Yıldız Uzuner ve Meltem Özten Anay) Ankara: Anı Yayıncılık.KARA, Ö.T. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Dersinde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Dramanın Kullanılması ve Bir Uygulama Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (2), 151-163.KARA, Ö.T. (2010). Dramayla Öykü Oluşturma Yönteminin İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretimine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.KÖKSAL, D. ve DAĞ PESTİL, A. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Öğretimi. (ed. A. Şahin), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi (ss. 295-316). Ankara: Pegem Akademi.MADEN, S. (2010). Türkçe Öğretiminde Drama Yönteminin Gerekliliği. TÜBAR, (27), 503-519.POLAT, Y. (2002). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Becerisinin Geliştirilmesi ve Edim Sözler. Anadili Dil Kültürü ve Eğitim Dergisi, 62-75.SALLABAŞ, M. E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218.SİVRİOĞLU, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Konuşma Becerisine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TABAK, G. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Benzetim (Simülasyon) Tekniğinin Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TÜM, G. (2010). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Drama Tekniğinin Rolü. Turkish Studies, 5(3), 1898-1920.UÇAK, S. ve GÖKÇÜ, E. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin Konuşma Becerisini Geliştirme Stratejileri (Erbil örneği). Journal of Turkish Language and Literature, 1(2), 221-228.YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Tıpkı basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.YILMAZ, O. ve YAKAR, Y.M. (2015). A Descriptive Overview on Expressional Mistakes Made by Turkic Students in Speaking Turkish: Kazakh Case. Educational Research and Reviews, 10(21), 2814-2820.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Ferhat Karadağ

Ali Göçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 19 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karadağ, B. F., & Göçer, A. (2018). TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE DRAMA YÖNTEMİNİN AKICI KONUŞMA ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 431-446.

27712  27714 27715