Bu
çalışmanın amacı 2015 ve 2017 ilkokul Türkçe öğretim programı kazanımlarının
revize edilmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemi
ve doküman incelemesine dayanan çalışmada 2015 programında yer alan 168 ve 2017
programında yer alan 224 olmak üzere toplam 392 bilişsel alan kazanımı
incelenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmış, frekans ve yüzde
değerlerine yer verilmiştir. Verilerin kodlanması sürecinde iki boyutlu revize
edilmiş Bloom taksonomisi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, 2015 programı
kazanımları revize edilmiş taksonominin bilgi boyutuna göre incelendiğinde,
kazanımların daha çok işlemsel bilgi türünde olduğu, bunu sırasıyla olgusal bilgi,
kavramsal bilgi ve üstbilişsel bilgi türlerinin takip ettiği ortaya çıkmıştır.
2015 programındaki kazanımlar bilişsel süreç boyutu açısından ele alındığında
ise; kazanımların en çok sırasıyla uygulamak, anlamak ve çözümlemek düzeyinde
olduğu ortaya çıkmıştır. 2017 programında bilişsel alan kazanım sayısının 2015
programına göre 56 kazanım arttığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca; 2017 programı
kazanımları bilgi boyutu açısından ele alındığında, kazanımların büyük
çoğunluğunun olgusal ve işlemsel bilgi türlerinde olduğu 2017 programı bilişsel
süreç boyutu açısından ele alındığında ise; kazanımların büyük çoğunluğunun alt
düzey düşünme becerileri (hatırlamak, anlamak, uygulamak) ile ilgili olduğu
görülmektedir. Sonuçlar doğrultusunda, kavramsal bilgi ve üstbilişsel bilgi
türünde ve üst düzey düşünme becerilerinde (çözümlemek, değerlendirmek,
yaratmak) daha fazla kazanıma yer verilmesi önerilebilir.
Türkçe eğitimi Türkçe öğretim programı revize edilmiş Bloom taksonomisi kazanım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |