Divan
edebiyatında söze ritim veren aruz vezni, ahenge de katkı sağlar. Aruz vezninde
ahenk, şairlerin şiiri kalıba uydurmak amacıyla yer verdikleri uygulamalarla
ortaya çıkmaktadır. Şairler, bu uygulamaları anlamı destekleyecek ve ahenge katkı
yapacak şekilde kullanmaya çalışmışlardır. Gerek imalenin gerekse meddin heceyi
olduğundan daha uzun okuma yönü, duygusal ögelerin ve sesin yansıtılmasında bu
iki uygulamayı ön plana çıkarmaktadır. Bu uygulamaların şiirdeki diğer ahenk
ögeleriyle birleşip manaya katkı yapmaları, aruz uygulamalarını bu yönüyle de
değerlendirmeyi gerekli kılmaktadır.
Bu çalışma,
Fuzûlî’nin aruz uygulamaları ve bu uygulamalar etrafındaki tasarruflarının
incelendiği, şairin üslubunun bir yönünün aydınlatılmaya çalışıldığı, “Fuzûlî’nin Gazellerinde Aruz Uygulamaları:
Fuzûlî’nin İmale Kullanımının Bâkî’yle Mukayesesi” adlı çalışmanın bir
devamıdır. Çalışmada Fuzûlî’nin, Türkçe
Divanı’nın gazeller bölümünde aruz uygulamalarından meddi, nasıl ve niçin
kullandığı incelenmiştir. Fuzûlî’nin med zevki, medle ahengi sağlama yolları,
divan edebiyatının aynı yüzyıldaki diğer büyük şairi Bâkî’nin med kullanımları
ile karşılaştırılıp Fuzûlî’nin Bâkî ile birleştiği ve ayrıştığı noktalar
gösterilmiştir. Her iki şairin med algısından hareketle aruz uygulamalarının ve
bu uygulamalara dayalı bazı tasarrufların nasıl görülmesi gerektiği, bu
uygulamaların anlam ve ahenkle münasebetinin olup olmadığı -Fuzûlî ve Bâkî’den
hareketle- incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |