Bu
araştırmada, yabancılara Türkçe öğreticilerinin dil bilgisi öğretimi algıları
Metafor Teorisi esas alınarak metaforlar aracıyla incelenmiştir. Metaforlarla
ulaşılan veri, dil bilgisi öğretimi açısından kaynak durumda olan Üç Boyutlu
Dil Bilgisi tabanında yorumlanmıştır. Alanyazında, gerek yabancılara Türkçe
öğreticilerinin dil bilgisi algılarını açıklayan gerekse dil bilgisinin
boyutlarının sınıflardaki yansımalarını içeren bir çalışma olmaması bu
çalışmanın ihtiyaç olduğunu düşündürmüştür. Nitel araştırma desenlerinden durum
çalışmasıyla kurgulanan araştırmada görüşme, gözlem ve doküman incelemesi
kullanılmıştır. Katılımcılarla yapılan ön görüşmenin ertesinde ses kayıt
yöntemiyle kayıt altına alınan yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Bu kayıtlar deşifre edilmiş ve içerik analizi kapsamında
metafor analiziyle araştırılmıştır. Son olarak ders gözlemleri, ödev ve çalışma
kâğıdı incelemeleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda 534 metafor ve 54
kavramlaştırma elde edilmiştir. Katılımcılar
sırasıyla “Dil bilgisi eşyadır.”, “Dil bilgisi bütündür/parçadır.” ve “Dil
bilgisi araçtır.” kavramlaştırmalarına olanak sağlayan metaforları
kullanmışlardır. Bu sonuç, yabancılara Türkçe öğretiminde dil bilgisinin biçim
boyutunun odakta olduğunu göstermekte ve onu bir beceri olmaktan
alıkoymaktadır.
Metafor metafor teorisi yabancılara Türkçe öğretimi üç boyutlu dil bilgisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |