Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 65, 30.05.2021

Öz

Endüstri devriminin etkisiyle birlikte diğer bütün bilimsel disiplinlerde de bir devrim yaşanmıştır. Günümüzde Endüstri 4.0 kavramı kapsamında; pazarlama, üretim, finans ve muhasebe, vd. işletme fonksiyonlarında bir dönüşüm yaşanmıştır. Bu dönüşüm sonucunda Endüstri 4.0 kavramına paralel olarak Pazarlama 4.0 kavramı doğmuştur. Dolayısıyla bu çalışmanın ortaya çıkmasında pazarlama alanındaki gelişmeler etkili olmuştur. Çok fazla verinin bulunduğu günümüz Pazarlama 4.0 dünyasında, muhasebe verileri, pazarlama bilgi sistemi çerçevesinde anlamlı hale getirilerek pazarlama yöneticilerinin özellikle karar almasında aktif olarak rol oynamaktadır. Bu durum stratejik pazarlama muhasebesi ve Pazarlama 4.0 ilişkisinin önemini artırmaktadır. Bu doğrultuda stratejik pazarlama muhasebesi açısından Pazarlama 4.0 kavramının önemi ve ilişkisini açıklamak çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışmada öncelikle ilk bölümünde Endüstri 4.0 kavramı çerçevesinde pazarlama 4.0 kavramı açıklanmıştır. Ayrıca çalışmada, stratejik pazarlama muhasebesi açısından pazarlama 4.0 kavramının önemi de vurgulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, yeni yapılacak çalışmalarla araştırmanın genişletilmesinin mümkün olduğu öneri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akar, E. (2009). “Pazarlama Bağlamında Geleneksel ve İnternette Ağızdan Ağıza İletişim: Kuramsal Bir Çerçeve”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, 113-134.
  • Aktürk, C. (2020). “Pazarlama 4.0 İçin Genetik Algoritma Tabanlı Bir Karar Destek Modeli Önerisi”. BEÜ Fen Bilimleri Dergisi, 9 (1), 346-356.
  • Başyazıcıoğlu, H. N. ve K. Karamustafa (2018). “Marketing 4.0: Impacts of Technolojical Developments on Marketing Activities”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 621-640.
  • Bayrak M., Ela S. ve M. Klein (2016). Nesnelerin İnterneti ve Pazarlama, Smart Technology & Smart Management. İzmir: Gülermat Matbaacılık.
  • Bulut, E. ve T. Akçacı (2017). “Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapmasında Türkiye Analizi”. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 7, 50-72.
  • Büyükkalaycı, G. ve H. M. Karaca (2019). “Pazarlama 4.0: Nesnelerin İnterneti”. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54 (1), 463-477.
  • Ceran, Y. (2009). Maliyet Bilgilerine Dayalı Stratejik Pazarlama Kararları İçin Stratejik Pazarlama Muhasebesi. İkinci Baskı. Konya: Tablet Yayınları.
  • Ceran, Y. ve M. Bezirci (2011). “Pazarlama Bilgi Sistemi–Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 103-115.
  • Durukal, E. (2019). “Pazarlama 1.0’dan Pazarlama 4.0’a Doğru Değişim”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 8 (3), 1613-1633.
  • Ertuğrul, İ. ve G. Deniz (2018). “4.0 Dünyası: Pazarlama 4.0 ve Endüstri 4.0”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 158-170.
  • Esmer, Y. ve M. A. Alan (2019). “Endüstri 4.0 Perspektifinde İnovasyon”. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7 (14), 465-478.
  • Girgin, M. (2019). “Pazarlama ve Veri Analitiği; Pazarlamanın Artan Önemi”. Journal of International Banking Economy and Management Studies, 2 (2), 1-29.
  • Kırlı, M., Gümüş, H. ve Y. Altıntop (2020). Stratejik Yönetim Muhasebesinin Tamamlayıcısı Olarak Stratejik Pazarlama Muhasebesi: http:// harungumus.com/images/CV/4balkanlardasbk.pdf. (30.01.2020).
  • Kotler, P., Kartajaya, H. and I. Setiawan (2019). Pazarlama 4.0 Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist Yayın Grubu San ve Tic. Ltd. Şti, Yayın No:454. “books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=HWWxDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT9&dq=pazarlama+4.0&ots=_0IMwcKFbP&sig=vzM00SShuQzmAUWSzJP8nBVAwRU&redir_esc=y#v=onepage&q=pazarlama%204.0&f=false” (30.01.2020).
  • Marangoz, M. ve N. Erboy (2013). “Pazarlamada Paradigma Değişimi: Girişimci Pazarlama”. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 67-91.
  • Soyak, S. ve A. Soyak (2018). “Sanayi 4.0 Döneminde Pazarlamada Dijital Arayışlar ve Bazı Küresel Şirketlerden Örnekler”. 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi,2-3 Kasım 2018, Tam Metin Bildiri Kitabı, C.III, 26-38.
  • Świeczak, W. (2017). “The Impact of Modern Technology on Changing Marketing Actions in Organisations. Marketing 4.0”. MINIB, 26 (4), 161-186.
  • Tarabasz, A. (2013). “The Reevaluation of Communication in Customer Approach–Towards Marketing 4.0”. International Journal of Contemporary Management, 12 (4), 124-134.
  • Torun, N. K. ve E. Cengiz (2019). “Endüstri 4.0 Bakış Açısının Öğrenciler Gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) İle Ölçümü”. UİİD-IJEAS, 22, 235-250.
  • Yüzbaşıoğlu, N. (2004). “İşletmelerde Stratejik Yönetim ve Planlama Açısından Stratejik Maliyet Yönetimi ve Enstrümanları”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 387-410.

IMPORTANCE OF “MARKETING 4.0” CONCEPT IN TERMS OF STRATEGIC MARKETING ACCOUNTING

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 52 - 65, 30.05.2021

Öz

Along with the influence of the industrial revolution, there has been a revolution in all other scientific disciplines. Today, within the concept of industry 4.0, has been a transformation in business functions such as marketing, production, finance and accounting, etc. There has been a transformation in business  functions. As a result of this transformation, the concept of Marketing 4.0 was born parallel to the concept of Industry 4.0. Therefore, developments in marketing have been effective in the emergence of this study. In the Marketing 4.0 world where there is a lot of data, accounting data is made meaningful within the framework of marketing information system and plays an active role in the decision making of marketing managers. This increases the importance of the relationship between strategic marketing accounting and Marketing 4.0. In this respect, the main purpose of this study is to explain the importance and relationship of Marketing 4.0 concept in terms of strategic marketing accounting. In the first part of the study, the concept of marketing 4.0 is explained within the framework of the Industry 4.0 concept. The importance of marketing 4.0 concept in strategic marketing accounting is also emphasized in the study. It was presented as a suggestion that it may be possible to expand the study with new studies.

Kaynakça

  • Akar, E. (2009). “Pazarlama Bağlamında Geleneksel ve İnternette Ağızdan Ağıza İletişim: Kuramsal Bir Çerçeve”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32, 113-134.
  • Aktürk, C. (2020). “Pazarlama 4.0 İçin Genetik Algoritma Tabanlı Bir Karar Destek Modeli Önerisi”. BEÜ Fen Bilimleri Dergisi, 9 (1), 346-356.
  • Başyazıcıoğlu, H. N. ve K. Karamustafa (2018). “Marketing 4.0: Impacts of Technolojical Developments on Marketing Activities”. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 621-640.
  • Bayrak M., Ela S. ve M. Klein (2016). Nesnelerin İnterneti ve Pazarlama, Smart Technology & Smart Management. İzmir: Gülermat Matbaacılık.
  • Bulut, E. ve T. Akçacı (2017). “Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapmasında Türkiye Analizi”. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 7, 50-72.
  • Büyükkalaycı, G. ve H. M. Karaca (2019). “Pazarlama 4.0: Nesnelerin İnterneti”. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54 (1), 463-477.
  • Ceran, Y. (2009). Maliyet Bilgilerine Dayalı Stratejik Pazarlama Kararları İçin Stratejik Pazarlama Muhasebesi. İkinci Baskı. Konya: Tablet Yayınları.
  • Ceran, Y. ve M. Bezirci (2011). “Pazarlama Bilgi Sistemi–Muhasebe Bilgi Sistemi İlişkisine Stratejik Bir Yaklaşım: Stratejik Pazarlama Muhasebesi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 103-115.
  • Durukal, E. (2019). “Pazarlama 1.0’dan Pazarlama 4.0’a Doğru Değişim”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Dergisi, 8 (3), 1613-1633.
  • Ertuğrul, İ. ve G. Deniz (2018). “4.0 Dünyası: Pazarlama 4.0 ve Endüstri 4.0”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 158-170.
  • Esmer, Y. ve M. A. Alan (2019). “Endüstri 4.0 Perspektifinde İnovasyon”. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7 (14), 465-478.
  • Girgin, M. (2019). “Pazarlama ve Veri Analitiği; Pazarlamanın Artan Önemi”. Journal of International Banking Economy and Management Studies, 2 (2), 1-29.
  • Kırlı, M., Gümüş, H. ve Y. Altıntop (2020). Stratejik Yönetim Muhasebesinin Tamamlayıcısı Olarak Stratejik Pazarlama Muhasebesi: http:// harungumus.com/images/CV/4balkanlardasbk.pdf. (30.01.2020).
  • Kotler, P., Kartajaya, H. and I. Setiawan (2019). Pazarlama 4.0 Gelenekselden Dijitale Geçiş. İstanbul: Optimist Yayın Grubu San ve Tic. Ltd. Şti, Yayın No:454. “books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=HWWxDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT9&dq=pazarlama+4.0&ots=_0IMwcKFbP&sig=vzM00SShuQzmAUWSzJP8nBVAwRU&redir_esc=y#v=onepage&q=pazarlama%204.0&f=false” (30.01.2020).
  • Marangoz, M. ve N. Erboy (2013). “Pazarlamada Paradigma Değişimi: Girişimci Pazarlama”. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 67-91.
  • Soyak, S. ve A. Soyak (2018). “Sanayi 4.0 Döneminde Pazarlamada Dijital Arayışlar ve Bazı Küresel Şirketlerden Örnekler”. 5. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi,2-3 Kasım 2018, Tam Metin Bildiri Kitabı, C.III, 26-38.
  • Świeczak, W. (2017). “The Impact of Modern Technology on Changing Marketing Actions in Organisations. Marketing 4.0”. MINIB, 26 (4), 161-186.
  • Tarabasz, A. (2013). “The Reevaluation of Communication in Customer Approach–Towards Marketing 4.0”. International Journal of Contemporary Management, 12 (4), 124-134.
  • Torun, N. K. ve E. Cengiz (2019). “Endüstri 4.0 Bakış Açısının Öğrenciler Gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) İle Ölçümü”. UİİD-IJEAS, 22, 235-250.
  • Yüzbaşıoğlu, N. (2004). “İşletmelerde Stratejik Yönetim ve Planlama Açısından Stratejik Maliyet Yönetimi ve Enstrümanları”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 387-410.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tolga Yeşil 0000-0002-3751-5222

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yeşil, T. (2021). STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi, 2(1), 52-65.
AMA Yeşil T. STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ. TEYD. Mayıs 2021;2(1):52-65.
Chicago Yeşil, Tolga. “STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN ‘PAZARLAMA 4.0’ KAVRAMININ ÖNEMİ”. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi 2, sy. 1 (Mayıs 2021): 52-65.
EndNote Yeşil T (01 Mayıs 2021) STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ. Toplum Ekonomi ve Yönetim Dergisi 2 1 52–65.
IEEE T. Yeşil, “STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN ‘PAZARLAMA 4.0’ KAVRAMININ ÖNEMİ”, TEYD, c. 2, sy. 1, ss. 52–65, 2021.
ISNAD Yeşil, Tolga. “STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN ‘PAZARLAMA 4.0’ KAVRAMININ ÖNEMİ”. Toplum Ekonomi ve Yönetim Dergisi 2/1 (Mayıs 2021), 52-65.
JAMA Yeşil T. STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ. TEYD. 2021;2:52–65.
MLA Yeşil, Tolga. “STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN ‘PAZARLAMA 4.0’ KAVRAMININ ÖNEMİ”. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi, c. 2, sy. 1, 2021, ss. 52-65.
Vancouver Yeşil T. STRATEJİK PAZARLAMA MUHASEBESİ AÇISINDAN “PAZARLAMA 4.0” KAVRAMININ ÖNEMİ. TEYD. 2021;2(1):52-65.