Amaç: COVID-19, destek tedavilerinden başka müdahale stratejisi bulunmaması nedeniyle engelleme ve baskılama önlemlerine gerek duyulmasına sebep oldu. Karantinalar, ticari mekânlar için kapatmalar, okul ara vermeleri ve diğer müdahale tipleri vaka ve ölüm sayılarının artmasıyla beraber tüm ülkeler için standart hale geldi. Önlemler ve etkileri arasındaki bağlantı ve sebep-sonuç ilişkisi bir kaygı nedeni haline geldi. Bu çalışmada, seçilen ülkelerin İtalya, İspanya, Fransa, Birleşik Krallık, Almanya ve Türkiye pandemiyi engelleme politikalarının sertlik dereceleri ve müdahalelerin ilk uygulamaya konuldukları tarihler bakımından karşılaştırılması ve bunun vaka ve ölümler üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.Yöntem: Ülkeler arası karşılaştırma için COVID-19 karşısında hükumet önlemlerinin sertliğini ölçmek amaçlı geliştirilen İdari Tedbir Sıkılık Endeksi kullanılmıştır. Ülkelerin politikalarını ve bunun vaka ve ölüm istatistikleri üzerindeki etkilerini karşılaştırmak için önce ülke sıkılık verilerini zaman serileri halinde toplulaştırdık ve vaka ve ölüm sayıları ile bir araya getirdik. Ayrıca, toplam sıkılık skorunun tekil politika bileşenlerine ayrıştırılması ile ülke tedbirleri arasındaki değişkenlik daha görünür hale geldi. Bulgular: Vaka ve ölüm sayıları, tedbir sertlik seviyeleri ve politika bileşenleri arasında karşılaştırma yapıldı. Milyonda vaka sayıları İspanya ve İtalya’da daha sert tedbirler uygulanmasına rağmen daha yüksekti. Türkiye görece daha az sertlikte önlemler almasına karşılık en az milyonda vaka sayısına sahipti. Fransa, İtalya ve İspanya’nın milyonda ölüm sayıları ve politika sertlik seviyeleri daha yüksekti. Türkiye ve Almanya’nın ölümleri daha az sertlikte tedbirlerle kontrol ettikleri görülüyordu. Birleşik Krallık en düşük sertlikte skorlara fakat kayda değer ölüm sayısına sahipti. Ülkelerin politika sertlik paternleri ilk vakaları ile birlikte daha yakından incelendiğinde, diğer ülkeler ilk vakalarından haftalar sonra tedbirleri uygulamaya koyarken Türkiye’nin her bir müdahale türünü ilk vaka ile aynı anda veya daha önce başlatması ile diğer ülkelerden ayrıştığı görülmüştür. Sonuç: Salgına karşı yaklaşımlarda tutarsızlık ve uygulamalarda gecikmeler Avrupa ülkeleri için müdahalenin sonraki fazlarında daha sert önlemleri daha uzun süre alma gereksinimine neden olmuştur. Türkiye vaka ve ölüm sayıları yükselmeden önce seçilen diğer ülkelerden daha erken tarihte aksiyon alabilmiştir. Seçilen ülkelerin müdahale sertlik dereceleri ve politikaları uygulamaya koyma hızı arasındaki karşılaştırma, politika önlemlerini zamanında uygulamanın önemini vurgulamaktadır
Pandemi sağlık politikası idari tedbirler COVID-19 tedbirlerin sertliği Türkiye Avrupa
Objective: COVID-19, having no treatment and medical intervention strategy other than supportive treatment, necessitated prevention and containment measures. Quarantines, lock-downs of commercial places, school closures and many other types of interventions converged as cases and the number of deaths has increased. Causality and linkage between measures and their effects have become a concern. This study aims to compare the country policies Italy, Spain, France, United Kingdom, Germany and Turkey in terms of stringency levels and the dates interventions put into effect for containment of the pandemic and explore its effects on numbers of cases and deaths.Methods: The Government Response Stringency Index GRSI , which is created to measure stringency of government measures against COVID-19 was used for the comparisons. In order to compare countries’ policies and their effects on case and death statistics, we initially aggregated the stringency data of countries and compiled them with logistic numbers of cases and deaths. Additionally, variation between country responses could be more apparent by decomposing the total stringency score to individual policy components.Bulgular: Vaka ve ölüm sayıları, tedbir sertlik seviyeleri ve politika bileşenleri arasında karşılaştırma yapıldı. Milyonda vaka sayıları İspanya ve İtalya’da daha sert tedbirler uygulanmasına rağmen daha yüksekti. Türkiye görece daha az sertlikte önlemler almasına karşılık en az milyonda vaka sayısına sahipti. Fransa, İtalya ve İspanya’nın milyonda ölüm sayıları ve politika sertlik seviyeleri daha yüksekti. Türkiye ve Almanya’nın ölümleri daha az sertlikte tedbirlerle kontrol ettikleri görülüyordu. Birleşik Krallık en düşük sertlikte skorlara fakat kayda değer ölüm sayısına sahipti. Ülkelerin politika sertlik paternleri ilk vakaları ile birlikte daha yakından incelendiğinde, diğer ülkeler ilk vakalarından haftalar sonra tedbirleri uygulamaya koyarken Türkiye’nin her bir müdahale türünü ilk vaka ile aynı anda veya daha önce başlatması ile diğer ülkelerden ayrıştığı görülmüştür. Sonuç: Salgına karşı yaklaşımlarda tutarsızlık ve uygulamalarda gecikmeler Avrupa ülkeleri için müdahalenin sonraki fazlarında daha sert önlemleri daha uzun süre alma gereksinimine neden olmuştur. Türkiye vaka ve ölüm sayıları yükselmeden önce seçilen diğer ülkelerden daha erken tarihte aksiyon alabilmiştir. Seçilen ülkelerin müdahale sertlik dereceleri ve politikaları uygulamaya koyma hızı arasındaki karşılaştırma, politika önlemlerini zamanında uygulamanın önemini vurgulamaktadır.Results: Number of cases and deaths, intervention stringency levels and components of policies were compared. The number of cases per million population was higher than other countries for Spain and Italy despite their more stringent measures. Turkey had the least cases per million value with relatively less stringent policies. The number of deaths per million population
Pandemic health policy government responses COVID-19 stringency of responses Turkey European countries Stringency index
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 77 Sayı: 2 |