The article studies the significance and function of stage directions in Mahesh Dattani’s Final Solutions (1993). The stage directions propel the play-text to transcend into a performative script. Scholars Jisha Menon (2013) and Aparna Dharwadker (2005) commend Dattani’s ‘innovative’ dramaturgy for realistically representing the urban-middle-class home along with the complex social issues pervading this social milieu. This article argues for their assertion and extends their studies by examining the source of Dattani’s inventive stagecraft – his stage directions. It argues that Dattani challenges the label of dramatic text through his stage construction and stage directions. These directions add theatricality and render a visual appeal to the written text, which acts as a ‘drama’ for the students and critics of literature and a ‘fabel’ or a blueprint for other directors. The ostension of multiple levels of space-time in the text through stage directions reifies the mise-en-scene in the readers’ minds and also foregrounds Dattani’s reformist method of creating a conflict in his readers/audiences’ minds. Using a comparative analysis of the stage directions in the play-text by Dattani and a stage production by the Delhi-based Asmita Theatre under the direction of Arvind Gaur, it foregrounds Dattani’s extravagant and complex construction of the stage. It studies his distinct usage of the stage as a ‘spatial-temporal’ entity and establishes that Dattani’s stage directions are quintessential to his reformist agendas.
Mahesh Dattani Post-Independence Indian Theatre Indian Stagecraft Reform Final Solutions
Bu makale, Mahesh Dattani’nin Final Solutions (1993) adlı eserinde sahne yönergelerinin anlamını ve işlevini incelemektedir. Sahne yönergeleri, oyun metnini performatif bir senaryoya dönüştürmektedir. Araştırmacılar Jisha Menon (2013) ve Aparna Dharwadker (2005), Dattani’nin ‘yenilikçi’ dramaturjisinin, kentsel orta sınıf evini ve bu sosyal ortamı etkileyen karmaşık sosyal sorunları gerçekçi bir şekilde temsil etme konusunda övgüye değer olduğunu belirtmişlerdir. Bu makale, bu değerlendirmeyi savunur ve Dattani’nin yaratıcı sahne tasarımı ile sahne yönergelerinin kaynaklarını inceleyerek bu çalışmaları genişletir. Makale, Dattani’nin sahne inşası ve sahne yönergeleri aracılığıyla dramatik metin etiketine meydan okuduğunu savunur. Bu yönergeler, yazılı metne teatral bir nitelik katar ve ona görsel bir çekicilik kazandırır; böylece metin, edebiyat öğrencileri ve eleştirmenler için bir ‘drama’, diğer yönetmenler içinse bir ‘fabel’ veya taslak olarak işlev görür. Sahne yönergeleri aracılığıyla metindeki çoklu zaman-mekân düzeylerinin gösterilmesi, okurların zihnindeki mizanseni somutlaştırırken, Dattani’nin okurların/seyircilerin zihninde bir çatışma yaratmaya yönelik yenilikçi yöntemini de ön plana çıkarır. Delhi merkezli Asmita Tiyatrosu’nun Arvind Gaur tarafından yönetilen sahne prodüksiyonu ile Dattani’nin oyun metnindeki sahne yönergelerinin karşılaştırmalı analizi kullanılarak, Dattani’nin sahne tasarımının ne kadar gösterişli ve karmaşık olduğu vurgulanır. Makale, Dattani’nin sahneyi ‘mekânsal-zamansal’ bir varlık olarak kullanma biçimini inceler ve sahne yönergelerinin onun reformist gündemlerini yansıtmada ne kadar önemli olduğunu ortaya koyar.
Mahesh Dattani Bağımsızlık-Sonrası Hint Tiyatrosu Hint Sahneciliği Reform Final Solutions.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çağdaş Tiyatro Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri/Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License