Kur’an’da “ktl” (قتل) fiilinin emir veya nehyiyle “enfüseküm” lafzının buluştuğu ayetler tefsir kaynakları ve meallerde farklı yorumlanmaktadır. Çalışmamızda söz konusu buluşmanın görüldüğü وَلَا تَقْتُلُٓوا اَنْفُسَكُمْۜ “nefislerinizi öldürmeyin”, ثُمَّ اَنْتُمْ هٰٓؤُ۬لَٓاءِ تَقْتُلُونَ اَنْفُسَكُمْ “sonra işte sizler nefislerinizi öldürüyorsunuz (öldürmeyin)”(en-Nisâ 4/29, el-Bakara 2/85) nehiyleri ile اقْتُلُٓوا اَنْفُسَكُمْ “nefislerinizi öldürün” (el-Bakara 2/54, en-Nisâ 4/66) emirlerinin nasıl yorumlandığı ve yorumlanması gerektiği ele alınmıştır. Anlam yakınlıklarına bağlı olarak ilgili ayetler emir ve nehiy kipleri olmak üzere iki başlıkta tasnif edilmiştir. Söz konusu ifadeler kapsamında öncelikle tefsir kaynaklarımız üzerinden bilgi aktarılmıştır. İlgili bölümde tefsir kaynaklarımızdaki veriler daha çok tasvir metoduyla ortaya konulmuş, yer yer bazı görüşler ile ilgili tarafımızca değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırmamızın son bölümünde ise ilgili ifadeler tarafımızca değerlendirilmiştir. Zikri geçen ayetler değerlendirilirken emir ve nehiy olmak üzere ikişerli olarak dört ayetin anlam bakımından bütünselliği, Kur’an’da “enfüs” lafzının mef'ûl makamında olduğu ayetler, ilgili ayetlerin siyak-sibak bakımından durumu, sebeb-i nüzule dair rivayetler, olgusal gerçeklik ve Tevrat verileri dikkate alınmıştır.
Kur’an’da “ktl” (قتل) fiilinin emir veya nehyiyle “enfüseküm” lafzının buluştuğu ayetler tefsir kaynakları ve meallerde farklı yorumlanmaktadır. Çalışmamızda söz konusu buluşmanın görüldüğü وَلَا تَقْتُلُٓوا اَنْفُسَكُمْۜ “nefislerinizi öldürmeyin”, ثُمَّ اَنْتُمْ هٰٓؤُ۬لَٓاءِ تَقْتُلُونَ اَنْفُسَكُمْ “sonra işte sizler nefislerinizi öldürüyorsunuz (öldürmeyin)”(en-Nisâ 4/29, el-Bakara 2/85) nehiyleri ile اقْتُلُٓوا اَنْفُسَكُمْ “nefislerinizi öldürün” (el-Bakara 2/54, en-Nisâ 4/66) emirlerinin nasıl yorumlandığı ve yorumlanması gerektiği ele alınmıştır. Anlam yakınlıklarına bağlı olarak ilgili ayetler emir ve nehiy kipleri olmak üzere iki başlıkta tasnif edilmiştir. Söz konusu ifadeler kapsamında öncelikle tefsir kaynaklarımız üzerinden bilgi aktarılmıştır. İlgili bölümde tefsir kaynaklarımızdaki veriler daha çok tasvir metoduyla ortaya konulmuş, yer yer bazı görüşler ile ilgili tarafımızca değerlendirmelerde bulunulmuştur. Araştırmamızın son bölümünde ise ilgili ifadeler tarafımızca değerlendirilmiştir. Zikri geçen ayetler değerlendirilirken emir ve nehiy olmak üzere ikişerli olarak dört ayetin anlam bakımından bütünselliği, Kur’an’da “enfüs” lafzının mef'ûl makamında olduğu ayetler, ilgili ayetlerin siyak-sibak bakımından durumu, sebeb-i nüzule dair rivayetler, olgusal gerçeklik ve Tevrat verileri dikkate alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.