This article discusses the participation of women in eid prayer and related issues to it. Primarily, the research aims to study hadiths, as a first sources, to determine how the problems mentioned in them and then it was tried to reach a conclusion in terms of the evidence of Islamic law by presenting the evaluations of the jurists on the subject. In hadith books we do not come across any discussion about invitation for women to participate in daily prayer congregations, wherase for eid prayer we see traditions informing us about the Prophet's orders women to attend the Eid prayer regardless of young or old, and women also participated in the Eid prayer. However, despite these authentic narrations, it is seen that the jurists do not look favorably on women’s participation in the Eid prayer. When the jurists evaluated this issue, they focused more on whether fitnah would occur or not. For this reason, jurists have stated that mostly old women can attend the Eid prayer, while young and attractive women should not attend the Eid prayer on the grounds that they may cause strife. This research shows that regardless of young or old, women's participation in the Eid prayer is legitimate and it is a muakkadah sunnah-worship that should not be abandoned as a religious ritual. This study reveals that women's participation in Eid prayers is a necessity for the revival of an important worship, Eid ritual and unity, just like the participation of men.
Bu çalışma kadınların bayram namazına gelmelerini ve bununla ilgili hususları ele almaktadır. Çalışmada öncelikle hadislerde meselenin nasıl geçtiği tespit edilmiş daha sonra fakihlerin konuyla ilgili değerlendirmeleri ortaya konarak İslam hukukunun delilleri açısından neticeye ulaşılmaya çalışılmıştır. Hadis kaynaklarında hiçbir namaz için kadınların cemaate gelmeleri emredilmediği halde Resûlullah (s.a.s.) tarafından genç-yaşlı farketmeksizin kadınların bayram namazına katılmalarının emredildiği ve kadınların da bayram namazına katıldıkları ifade edilmektedir. Ancak sahih olan bu rivayetlere rağmen fakihlerin kadınların bayram namazına gelmelerine sıcak bakmadıkları görülmektedir. Bu konu fakihler tarafından değerlendirilirken daha çok fitne meydana gelip gelmemesi üzerinden değerlendirilmiştir. Bu sebeple fakihler daha çok yaşlı kadınların bayram namazına gelebileceklerini, genç ve gösterişli kadınların ise fitneye sebep olabileceklerinden gelmelerinin mekruh olduğunu veya gelmemeleri gerektiğini ifade etmişlerdir. Bu araştırma kadınlar için genç-yaşlı farketmeksizin bayram namazına gelmelerinin meşru kılındığını, bunun onlar için de dinin şiârına ait müekked bir sünnet-ibadet olduğunu ve bu sebeple umumen terkedilmemesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Kadınların erkekler gibi bayram namazına katılmaları önemli bir sünnetin ihyası, bayramın şiârının ve birlik beraberliğinin bir gereğidir.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Hukuku |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.