Objective: We conducted this study to evaluate the effect of the audiology undergraduate program education on students' professional self-esteem and career decision-making.
Method: This study, which was planned as a descriptive cross-sectional study, included a total of 223 students, 168 females (75.3%) and 55 males (24.7%), studying at the Department of Audiology, Faculty of Health Sciences, a university in Türkiye, who were open to communication and agreed to participate in the study. Via Google Forms, we administered a Personal Introduction Form, Arıcak Professional Self-Esteem Scale (APSES) and the Career Decision-Making Self Efficacy Scale (CDSS).
Results: There was no statistically significant difference in the mean APSES total score according to the school years of the students (p≥0.05). There was a statistically significant difference between school years and total scores and scores of all sub-dimensions of the CDSS (p<0.05). There was a moderate statistically significant positive correlation between students' APSES scores and CDSS scores (r=0.459, p=0.001*).
Conclusion: We observed that audiology education was not effective on students' professional self-esteem, but it was effective on their career decision-making competence
Audiology undergraduate professional self-esteem career decision student
None
Amaç: Bu araştırma, odyoloji lisans programı eğitiminin öğrencilerin mesleki benlik saygısı ve kariyer kararı vermelerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Metod: Tanımlayıcı kesitsel bir çalışma olarak planlanan bu çalışmaya Türkiye’de bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Odyoloji Bilim Dalı'nda öğrenim gören iletişime açık olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 168 kız (%75,3) ve 55 erkek (%24,7) olmak üzere toplam 223 öğrenci dahil edildi. Google Forms aracılığıyla Kişisel Tanıtım Formu, Arıcak Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği (APSES) ve Kariyer Kararı Verme Yetkinliği Ölçeği (CDSS) uyguladık.
Bulgular: Öğrencilerin okul yıllarına göre APSES toplam puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı fark yoktu (p≥0,05). Okul yılları ile CDSS'nin tüm alt boyutlarının toplam puanları ve puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardı (p<0,05). Öğrencilerin APSES puanları ile CDSS puanları arasında orta düzeyde istatistiksel olarak anlamlı bir pozitif korelasyon vardı (r=0.459, p=0.001*).
Sonuç: Odyoloji eğitiminin öğrencilerin mesleki benlik saygıları üzerinde etkili olmadığı ancak kariyer kararı verme yetkinlikleri üzerinde etkili olduğunu gözlemledik.
Odyoloji lisans mesleki benlik saygısı kariyer kararı öğrenci
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Odyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |