Demokratik sistemlerde medya, yasama, yürütme ve yargı erklerinin ardından dördüncü güç olarak nitelendirilmektedir. Başta internet olmak üzere iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte medyanın toplumsal ve siyasal yaşamdaki rolü, dördüncü güç kavramsallaştırmasının ötesine geçmeye başlamış ve medya, toplumu ilgilendiren konularda algıları belirleyen en merkezi unsurlardan birisine dönüşmüştür. 2011 yılında başlayan iç savaş neticesinde Türkiye’ye göç eden ve geçici koruma statüsü verilen Suriyelilere ilişkin bakış açılarının şekillenmesinde de şüphesiz medyanın ifade edilen belirleyici rolü görülebilir. Medyanın Suriyelilere ilişkin olarak öne çıkardığı ve/veya görmezden geldiği haber başlıkları toplumdaki “Suriyeli” algısının oluşumunda önemli etkilere sahiptir. On yılı aşkın bir süredir Türkiye’de bulunan Suriyelilere ilişkin tartışmalar entegrasyon, dil, ekonomi gibi etmenler etrafından dönmekte, eğitim ve Suriyeli öğrenciler konusu da bu kapsamda tartışmaların odağında yer almaktadır. Bu bağlamda, bu çalışma, Türk yazılı basınında “Suriyeli öğrenci” imajının ne şekilde sunulduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Suriyeli öğrenci imajının tespiti, 2018-2022 yılları arasında Türk yazılı basınında çıkan “Suriyeli öğrenci” temalı haberlerin içerik analizi yöntemi ile analiz edilmesine dayanmaktadır. Söz konusu analiz eğitim ve göç ilişkisini ele alan literatürdeki tartışmalara, medya ekseninde bir katkı sunmayı amaçlamaktadır.
In democratic systems, the media is described as the fourth power after the legislative, executive and judicial branches. With the developments in communication technologies, especially the internet, the role of the media in social and political life has begun to go beyond the fourth power conceptualization and the media has turned into one of the most central elements that determine the perceptions on issues that concern society. Undoubtedly, the stated role of the media can be seen in shaping the perspectives on Syrians who immigrated to Turkey and were given temporary protection status as a result of the civil war that started in 2011. The news headlines that the media highlight and/or ignore regarding Syrians have important effects on the perception of “Syrian” in the society. Discussions about Syrians in Turkey for more than ten years revolve around factors such as integration, language and economy and education. Syrian students are at the center of the discussions. In this context, this study aims to reveal how the “Syrian student” image is presented in the Turkish print media. The determination of the image of Syrian students is based on the analysis of the “Syrian student” themed news published in the Turkish print media between 2018-2022 using the content analysis method. The aforementioned analysis aims to contribute to both decision makers and discussions in the literature on the relationship between education and migration, on the axis of media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Migration, Asylum and Refugee Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 31, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | January 24, 2024 |
Acceptance Date | March 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |
Turkish Journal of Diaspora Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).