Mühendislik tasarımı özel kısıtlar altında, kullanıcı
ihtiyaçlarına ve amaçlarına uyan biçim ve işlevde; araçlar, sistemler ve
süreçler oluşturmak üzere tasarımcıların yaratma, değerlendirme ve
kavramlaştırma işleriyle ilgili sistematik ve akla dayalı bir süreçtir.
Mühendislik tasarımlarının temel bilimlerle, teknik ve sosyo-ekonomik bilimleri
bütünleştirebilen bir yapıda olması gereklidir. Orman mühendisliği, çoklukla
araç üreten bir meslek alanı olmasa da, süreçler planlamakta, sadece doğal
ekosistemleri yönetmemekte, doğaya uygun yapay sistemler de kurmaktadır. İÜ
Orman Fakültesi’nde Orman Mühendisliği programının MÜDEK (Mühendislik
Akreditasyon Kurulu) tarafından akredite edilmesine karar verilmesiyle
birlikte, bu alandaki Mühendislik Tasarımı öğretim açığı anlaşılmıştır. MÜDEK
akreditasyon ölçütlerine göre; program mezunlarının alanıyla ilgili en az bir
ürün veya süreci; temel bilimler, teknik bilimler ve sosyal bilimler
derslerinde aldığı bilgileri, sentezleyerek tasarlayabildiği kanıtlanmalıdır.
İÜ Orman Fakültesi müfredatına 2011 - 2012 eğitim öğretim yılında Mühendislik
Tasarımı I ve Mühendislik Tasarımı II dersleri eklenmiştir. Orman Mühendisliği
Bölüm Başkanlığı tarafından “Mühendislik Tasarımı I - II Derslerinin
Uygulanmasına İlişkin Esaslar” belgesi hazırlanmıştır. İlk eğitim öğretim
uygulamasının başlamasıyla birlikte, sıkıntılar ortaya çıkmış ve bu belge
değiştirilerek yeni esaslar oluşturulmuştur. Bu çalışmanın amacı, ilk üç yıllık
uygulama deneyimi ile ders uygulama esaslarını temel alarak, orman mühendisliği
öğretiminde mühendislik tasarımı konusunu tartışmaktır. Çalışmada, uygulama
esasları yanında, öğrencilere yaptırılan 92 tasarım çalışması incelenmiştir.
İnceleme sırasında, literatürde yer alan mühendislik tasarımı ilkelerine
uygunluk araştırılmıştır. Sonuç olarak, Türkiye’nin orman mühendisliği
alanındaki ilk mühendislik tasarımı öğretiminin bir tasarımdan çok, belirli bir
konuda inceleme yaptırmaya odaklandığı, öğretimi yönlendiren esasların tasarım
yaptırabilecek bir altyapıyı kurmaktan uzak olduğu, derste üretilen öğrenci
raporlarının tasarım yeteneğinin kazandırıldığını kanıtlayabilen yapıda
olmadığı saptanmıştır.
Engineering design is a systematic, intelligent process in
which designers generate, evaluate, and specify concepts for devices, systems,
or processes whose form and function achieve clients’ objectives or users’
needs while satisfying a specified set of constraints. The designer must
combine different disciplines dealing with engineering area in a designing
process. In general, forest engineers may not produce devices but plan some
processes and generate artificial systems in Turkey. According to criterion set
for accreditation, engineering program must prove that alumni can design at
least a product or process by using basic sciences, techniques and social or
economic principles learned from different courses in the program. At the
education period of 2011 – 2012, two new courses, Engineering Design I and II,
have been agreed upon in Forest Engineering Division. Principles of Teaching
Rules for Engineering Design I and II have been prepared. After first education
period, important problems were observed in the design of the courses and
teaching approach. The document on teaching principles was mainly revised. The
aim of this study is to discuss the teaching approach of engineering design.
Official documents, 92 evaluation reports and products generated by students in
the courses were investigated. As a result, it is seen that engineering design
have focused on investigation of any subject in forestry. Principles in
official documents have important weakness for teaching process on design and
could not integrate different disciplines of forestry sciences under a design
process. Reports generated by students in the course could not prove to reach
design competence in forestry.
Engineering design Forest engineering Education Accreditation
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 4 |