Over the last decade, direct marketing practices have been widely used in the marketing of agricultural products in the world. The non-wood forest products (NWFP) have been affected by this development and direct marketing efforts of these products have made significant progress in the world. Direct marketing of NWFP in the world is organized with civil organizations, producers and consumers. On the other hand, it has been determined that no significant improvement has been achieved in NWFP, although partial improvement was observed in the direct marketing initiatives for agricultural products in Turkey. In this study, direct marketing options that were widely used in NWFP were discussed with examples. The benefits and risks of each direct marketing option for NWFP were demonstrated. In addition, some suggestions have been made in terms of giving direction to direct marketing initiatives in Turkey. The difficulty of inventory of these products due to the large size of the forests collected from large forest areas, the lack of communication with collectors, intermediaries and other marketing channel members, irregular use of products, lack of inspection and inadequacy of education were some of the important constraints for the direct marketing of NWFP.
Non-wood forest products (NWFP) Direct marketing Marketing Strategies Forest
Son on yılda dünyada tarımsal ürünlerin pazarlanmasında doğrudan pazarlama uygulamalarının yaygın bir şekilde kullanıldığı görülmektedir. Odun dışı orman ürünleri (ODOÜ) de bu gelişmeden etkilenmiş olup, bu ürünlerin doğrudan pazarlamasına yönelik çalışmalar dünyada önemli bir gelişme göstermiştir. Dünyada ODOÜ’nün doğrudan pazarlanması sivil organizasyonlar, üreticiler ve tüketiciler ile organize bir şekilde yapılmaktadır. Diğer yandan Türkiye’de, doğrudan pazarlama girişimlerinin tarımsal ürünlerde sınırlı düzeyde kaldığı, ODOÜ’de ise pek önemli bir gelişme sağlanamadığı belirlenmiştir. Bu çalışmada, ODOÜ’ye ait dünyada yaygın olarak kullanılan doğrudan pazarlama seçenekleri örneklerle incelenerek tartışılmış, her bir seçeneğe ait fayda ve riskler ortaya konulmuş ve Türkiye’deki doğrudan pazarlama girişimlerine yön verilmesi açısından bazı öneriler getirilmiştir. ODOÜ geniş orman alanlarından toplandığından, bu ürünlerin envanterinin zorluğu, toplayıcılar, aracılar ve diğer pazarlama kanallarını oluşturan elemanlarla iletişim eksikliğinin olması, ürünlerden düzensiz faydalanma, denetim eksikliği ve eğitim yetersizliği ODOÜ’nün doğrudan pazarlanması için önemli görülen kısıtlardan bazılarıdır.
Odun dışı orman ürünleri (ODOÜ) Doğrudan pazarlama Pazarlama Stratejiler Orman
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 |