Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 4, 403 - 412, 30.12.2018
https://doi.org/10.18182/tjf.489812

Öz

Bu çalışmada peyzaj mimarlığı mezunlarının önemli bir kısmının istihdam edildiği özel sektörde faaliyet gösteren firmaların yeni mezunlardan ve buna bağlı olarak lisans eğitiminden beklentileri incelenmiştir. Çalışma kapsamında, peyzaj mimarlığı alanında farklı konularda faaliyet gösteren 77 özel sektör firmasına web tabanlı bir anket uygulanmıştır. Anket dokümanı firma profili, eğitim yeterliliği algısı ve sektörün mezunlardan ve eğitimden beklentileri olmak üzere üç başlık altında yapılandırılmıştır. Verilen yanıtlar IBM SPSS Statistics Base 22.0 programında frekans analizi, güvenilirlik analizi, faktör analizi ki-kare analizi ve sıralı regresyon analizleri aracılığıyla incelenmiştir. Açık uçlu soruda ise içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın en belirgin sonucu özel sektörün genel olarak verilen lisans eğitimini, özellikle uygulama açısından, yeterli bulmayışıdır. Ayrıca, eğitimde kazanılan bilgi ve becerilerin, farklı faaliyet alanlarına göre farklı önemlere sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Buna karşılık eğitim sektörü açısından en temel sorunlardan bir tanesi öğrenci sayısının her yıl artması; buna bağlı olarak üniversitelerde gerek personel gerekse fiziksel mekân koşullarının talebi karşılayamıyor olmasıdır. Bununla birlikte peyzaj mimarlığı çalışma alanlarının çeşitlilik göstermesi de eğitimin kalitesini zorlayıcı unsurlardan bir diğeridir. Ancak, meslek disiplininin sorunlarına ilişkin çözümlerin geliştirilmesinde her iki paydaşın da aynı sorumluluğa sahip olduğu ve ortak hareket etmenin peyzaj mimarlığı disiplinini güçlendireceği unutulmamalıdır.

Kaynakça

  • Anonim, 2017. İTÜ Peyzaj mimarlığı bölümümüzde uluslararası akreditasyon. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, http://www.itu.edu.tr/haberler/2017/05/11/peyzaj-mimarligi-bolumumuze-uluslararasi-akreditasyon, Erişim: 27.11.2018.
  • Anonim, 2018a. İstanbul Teknik Üniversitesi öğrenci işleri daire başkanlığı peyzaj mimarlığı lisans ders planı. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, http://www.sis.itu.edu.tr/tr/dersplan/plan/PEM/000000.html, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018b. İstanbul Üniversitesi eğitim bilgi sistemi peyzaj mimarlığı lisans ders programı. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, http://ebs.istanbul.edu.tr/ home/dersprogram/?id=1135&yil=2016, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018c. Ankara Üniversitesi bologna bilgi sistemi peyzaj mimarlığı lisans ders programı ve AKTS kredileri. Ankara Üniversitesi, Ankara, http:// bbs.ankara.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1830&bot=427, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018d. Devlet yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanı norm kadrolarının belirlenmesine ve kullanılmasına ilişkin yönetmelik. Mevzuat Bilgi Sistemi, Ankara, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/3.5.20146459.pdf., Erişim: 03.11.2018.
  • Bruns, D., Ortaçeşme, V., Stiles, R., de Vries, J., Holden, R., Jorgensen, K., 2010. ECLAS Guidance on landscape architecture education. The Tuning Project ECLAS - LE:NOTRE. Tuning Landscape Architecture Education in Europe, Report, Version 26. European Council of Landscape Architecture Schools, http://www.unideusto org/tuningeu/images/stories/Summary_of_outcomes_TN/ECLAS_Guidance_on_Landscape_Architecture_Education.pdf, Erişim: 11.11.2018.
  • Fetzer, E., 2014. Knowledge Building in Landscape Architecture. Kassel University Press, Kassel.
  • Gazvoda, D., 2002. Characteristics of modern landscape architecture and its education. Landscape and Urban Planning, 60: 117-133.
  • Gül, A., Örücü, Ö.K., Eraslan, Ş., 2011. Mezun peyzaj mimarlarının eğitim ve öğretimden beklentileri. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12: 131-140.
  • IFLA, 2012. IFLA/UNESCO charter for landscape architectural education, http://iflaonline.org/wp-content/ uploads/2014/11/IFLA-Charter-for- Landscape-Architectural-Education-Revised-2012.pdf, Erişim: 12.01.2017.
  • Kaplan, A., 2009. Landscape architecture's commitment to landscape concept: a missing link?. Journal of Landscape Architecture, 4(1): 56-65.
  • ÖSYM, 2017. Merkezi yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/YER/Tablo-4_12082017.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • ÖSYM, 2018a. Merkezi yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/YER/Tablo4MinMax_31082018.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • ÖSYM, 2018b. Ek yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/EK/TABLO-4_28092018.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • PEMKON, 2018. PEMKON kararları. Peyzaj Mimarlığı Eğitim ve Bilim Derneği, Antalya, http://pemder.org.tr/ kararlar/, Erişim: 29.11.2018
  • PMO, 2018. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı`nın kararına karşı dava süreci başlatıldı. Peyzaj Mimarları Odası, Ankara, http://www.peyzaj.org.tr/genel/bizden_detay. php?kod=7847&tipi=1&sube=0., Erişim: 28.11.2018.

Private sector’s expectations on landscape architecture undergraduate education and newly graduates

Yıl 2018, Cilt: 19 Sayı: 4, 403 - 412, 30.12.2018
https://doi.org/10.18182/tjf.489812

Öz

This study investigates the private sector’s expectations on landscape architecture undergraduate education and newly graduates in Turkey. Data was gathered through a web-based questionnaire survey, answered by 77 private sector firms in the field of landscape architecture. The questionnaire survey consisted of three parts; firm profile, sufficiency of the education and the private sector’s expectations from the graduates and undergraduate education. Responses were analysed through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, chi square test and ordinal regression analysis using IBM SPSS Statistics Base 22.0 software. Content analysis was conducted to evaluate open-ended questions. The most outstanding outcome of the research is that undergraduate education, particularly practice component was found to be insufficient by the private sector. Moreover, evaluation of the acquired knowledge and abilities on different fields of landscape architecture differed for the firms which were specialized in different fields of landscape architecture. On the other hand, one of the basic problems for the education sector is the increasing number of students enrolled in landscape architecture programs and the insufficiency of both academic staff and the physical conditions required. Besides, the peculiar and diverse character of the different practice fields in landscape architecture also limits the quality of education. However, it should be noted that as stakeholders of landscape architecture discipline, both education and private sectors should work in co-operation with each other in order to overcome the problems faced and to enforce the discipline.

Kaynakça

  • Anonim, 2017. İTÜ Peyzaj mimarlığı bölümümüzde uluslararası akreditasyon. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, http://www.itu.edu.tr/haberler/2017/05/11/peyzaj-mimarligi-bolumumuze-uluslararasi-akreditasyon, Erişim: 27.11.2018.
  • Anonim, 2018a. İstanbul Teknik Üniversitesi öğrenci işleri daire başkanlığı peyzaj mimarlığı lisans ders planı. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul, http://www.sis.itu.edu.tr/tr/dersplan/plan/PEM/000000.html, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018b. İstanbul Üniversitesi eğitim bilgi sistemi peyzaj mimarlığı lisans ders programı. İstanbul Üniversitesi, İstanbul, http://ebs.istanbul.edu.tr/ home/dersprogram/?id=1135&yil=2016, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018c. Ankara Üniversitesi bologna bilgi sistemi peyzaj mimarlığı lisans ders programı ve AKTS kredileri. Ankara Üniversitesi, Ankara, http:// bbs.ankara.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1830&bot=427, Erişim: 18.11.2018.
  • Anonim, 2018d. Devlet yükseköğretim kurumlarında öğretim elemanı norm kadrolarının belirlenmesine ve kullanılmasına ilişkin yönetmelik. Mevzuat Bilgi Sistemi, Ankara, http://www.mevzuat.gov.tr/ MevzuatMetin/3.5.20146459.pdf., Erişim: 03.11.2018.
  • Bruns, D., Ortaçeşme, V., Stiles, R., de Vries, J., Holden, R., Jorgensen, K., 2010. ECLAS Guidance on landscape architecture education. The Tuning Project ECLAS - LE:NOTRE. Tuning Landscape Architecture Education in Europe, Report, Version 26. European Council of Landscape Architecture Schools, http://www.unideusto org/tuningeu/images/stories/Summary_of_outcomes_TN/ECLAS_Guidance_on_Landscape_Architecture_Education.pdf, Erişim: 11.11.2018.
  • Fetzer, E., 2014. Knowledge Building in Landscape Architecture. Kassel University Press, Kassel.
  • Gazvoda, D., 2002. Characteristics of modern landscape architecture and its education. Landscape and Urban Planning, 60: 117-133.
  • Gül, A., Örücü, Ö.K., Eraslan, Ş., 2011. Mezun peyzaj mimarlarının eğitim ve öğretimden beklentileri. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12: 131-140.
  • IFLA, 2012. IFLA/UNESCO charter for landscape architectural education, http://iflaonline.org/wp-content/ uploads/2014/11/IFLA-Charter-for- Landscape-Architectural-Education-Revised-2012.pdf, Erişim: 12.01.2017.
  • Kaplan, A., 2009. Landscape architecture's commitment to landscape concept: a missing link?. Journal of Landscape Architecture, 4(1): 56-65.
  • ÖSYM, 2017. Merkezi yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/YER/Tablo-4_12082017.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • ÖSYM, 2018a. Merkezi yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/YER/Tablo4MinMax_31082018.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • ÖSYM, 2018b. Ek yerleştirme ile öğrenci alan yükseköğretim lisans programları. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Ankara, https://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/YKS/EK/TABLO-4_28092018.pdf, Erişim: 24.11.2018.
  • PEMKON, 2018. PEMKON kararları. Peyzaj Mimarlığı Eğitim ve Bilim Derneği, Antalya, http://pemder.org.tr/ kararlar/, Erişim: 29.11.2018
  • PMO, 2018. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı`nın kararına karşı dava süreci başlatıldı. Peyzaj Mimarları Odası, Ankara, http://www.peyzaj.org.tr/genel/bizden_detay. php?kod=7847&tipi=1&sube=0., Erişim: 28.11.2018.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Orijinal Araştırma Makalesi
Yazarlar

İşıl Kaymaz 0000-0002-2659-4965

Ecem Hoşgör Bu kişi benim 0000-0001-7175-2785

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 14 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kaymaz, İ., & Hoşgör, E. (2018). Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri. Turkish Journal of Forestry, 19(4), 403-412. https://doi.org/10.18182/tjf.489812
AMA Kaymaz İ, Hoşgör E. Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri. Turkish Journal of Forestry. Aralık 2018;19(4):403-412. doi:10.18182/tjf.489812
Chicago Kaymaz, İşıl, ve Ecem Hoşgör. “Özel sektörün Peyzaj mimarlığı Lisans eğitiminden Ve mezunlarından Beklentileri”. Turkish Journal of Forestry 19, sy. 4 (Aralık 2018): 403-12. https://doi.org/10.18182/tjf.489812.
EndNote Kaymaz İ, Hoşgör E (01 Aralık 2018) Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri. Turkish Journal of Forestry 19 4 403–412.
IEEE İ. Kaymaz ve E. Hoşgör, “Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri”, Turkish Journal of Forestry, c. 19, sy. 4, ss. 403–412, 2018, doi: 10.18182/tjf.489812.
ISNAD Kaymaz, İşıl - Hoşgör, Ecem. “Özel sektörün Peyzaj mimarlığı Lisans eğitiminden Ve mezunlarından Beklentileri”. Turkish Journal of Forestry 19/4 (Aralık 2018), 403-412. https://doi.org/10.18182/tjf.489812.
JAMA Kaymaz İ, Hoşgör E. Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri. Turkish Journal of Forestry. 2018;19:403–412.
MLA Kaymaz, İşıl ve Ecem Hoşgör. “Özel sektörün Peyzaj mimarlığı Lisans eğitiminden Ve mezunlarından Beklentileri”. Turkish Journal of Forestry, c. 19, sy. 4, 2018, ss. 403-12, doi:10.18182/tjf.489812.
Vancouver Kaymaz İ, Hoşgör E. Özel sektörün peyzaj mimarlığı lisans eğitiminden ve mezunlarından beklentileri. Turkish Journal of Forestry. 2018;19(4):403-12.