Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Audrey Hepburn’un “Tifanny’de Kahvaltı” Filmindeki Kıyafetlerinin Göstergebilimsel Analizi

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 259 - 274, 31.10.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1431885

Öz

Televizyonlar evlere girmeden önce sinema insanların en büyük eğlence kaynağıydı. Moda ve sinema yıllarca birbirlerinden etkilenmektedir. Vizyona giren filmler insanların hayatına açılan yeni pencereler gibidir. Kadınlar ve erkekler filmlerdeki artistlerin kıyafetlerini ve tarzlarını taklit ederek onlara benzemeye çalışmışlardır. Sinema sanatçılarının; kıyafetleri, saçları ve makyajları modayı etkilemiştir. O dönem sinemada izlenme rekorları kıran filmlerdeki kıyafetler insanların tercih ettiği modeller haline gelmiştir. Bu çalışmada da moda ikonu ve oyuncu Audrey Hepburn’ün “Tiffaniy’de Kahvaltı” filmindeki kıyafetlerinin, Ronald Barthes’in birçok alanda kabul gören göstergebilim yöntemiyle, tasarım özellikleri, yansıtılan “düzanlam” ve “yananlam” evrelerinin çözümlenmesi amaçlanmıştır. Filmdeki farklı sahnelerdeki kıyafetlerin göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Sonuç olarak filmdeki kıyafetlerin günümüz modasını hala etkilediği gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2019). Metinsel Türsellik ve moda metinlerarasılık-giysilerarasılık-üst giysellik, Yeni Türk Edebiyatı AraştırmalarıDergisi. 21(21), 1-37.
  • Crane, D. (2018). Moda ve Gündemleri: Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik. (Çev.Ö. Çelik), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, s.361.
  • Çeliksap, S. (2011). Sinema ve moda: Çözülen efsanevi birlik. Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, 5(1): 95-108.
  • Demir, S. (2009). Göstergebilim, Umberto Eco ve Yapıtları Bağlamında Göstergebilime Katkıları. Yüksek Lisans Tezi, s. 9. Danışman: Doç.Dr. Özgür Gönenç, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Fakültesi Gazetecilik ABD
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, Çev. Ö. Arıkan, Cogito-54, ss. 21-205, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Editör ve Çeviren: S. İrvan). Bilim Sanat Yayınları. Ankara, s.336 sayfa. s.120.
  • Fogg, M. (2014). Moda’nın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, s. 576 sayfa. s. 344.
  • Koca, E. ve Kırkıncıoğlu, Z. (2016). Denizli ili gelin giyim-kuşamının göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi. International Periodical for the Languages Literature and History of Turkish or Turkic, 11(8):247-270. DOI: 10.7827/TurkishStudies.9569
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Ed. ve Çev. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara, s. 308.
  • McCracken, G.D. (1990). Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington: Indiana University Press. 174 pages. pp. 59-60.
  • Orhan, M., & Genç, M. (2024). Kökboya ve Koşinil ile Boyanan İpekli Kumaşlarda Mor Renk Elde Edilmesi ve Haslık Tespiti. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104):349-369. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10732070
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik Tasarım Atölye Derslerine Afiş Konusunun Uygulama ve Çözümleme Süreçlerinde Göstergebilimsel Çözümleme Yönteminin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Doç. Ata Yakup Kaptan, 19 Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi ABD, 117 sayfa, s. 24.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say Yayınları. İstanbul. 160 sayfa, s. 12.
  • Spoto, D. (2006). Zarafet: Audrey Hepburn’ün Hayatı, Çeviren: Beril Tüccarbaşıoğlu Uğur. s. 111. Artemis Yayınları, İstanbul, 360 sayfa
  • Tanyer, S. ve Alp, Ö. (2020). II. Dünya Savaşı Dönemi Vogue dergi kapaklarındaki kadın imgesi ve giyim anlayışı üzerine göstergebilimsel bir çözümleme, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 13(32),1539-1557. DOI Number: 10.12981/mahder.784256
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual Yabancı Dil Yayınları. 1. Baskı. 184 sayfa. s. 88

Semiotics Analysis of Audrey Hepburn's Clothes in the Movie "Breakfast at Tiffany's"

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 3, 259 - 274, 31.10.2024
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1431885

Öz

Before televisions entered homes, cinema was the biggest source of entertainment for people. Fashion and cinema have been influenced by each other for years. The movies released are like new windows into people's lives. Women and men have tried to imitate the clothes and styles of the artists in the movies and tried to look like them. The clothes, hairstyles and make-up of movie artists influenced fashion a lot. The outfits in the movies that broke viewing records in the cinema at that time became the models that people preferred. In this study, it is aimed to analyze the design features, reflected "literal meaning" and "connotation" phases of fashion icon and actress Audrey Hepburn's outfits in the movie "Breakfast at Tiffaniy'de" with Ronald Barthes' semiotics method, which is accepted in many fields. Semiotic analysis of the clothes in different scenes in the movie was made. As a result, it was observed that the clothes in the movie still influence today's fashion.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2019). Metinsel Türsellik ve moda metinlerarasılık-giysilerarasılık-üst giysellik, Yeni Türk Edebiyatı AraştırmalarıDergisi. 21(21), 1-37.
  • Crane, D. (2018). Moda ve Gündemleri: Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik. (Çev.Ö. Çelik), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, s.361.
  • Çeliksap, S. (2011). Sinema ve moda: Çözülen efsanevi birlik. Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, 5(1): 95-108.
  • Demir, S. (2009). Göstergebilim, Umberto Eco ve Yapıtları Bağlamında Göstergebilime Katkıları. Yüksek Lisans Tezi, s. 9. Danışman: Doç.Dr. Özgür Gönenç, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Fakültesi Gazetecilik ABD
  • Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, Çev. Ö. Arıkan, Cogito-54, ss. 21-205, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (Editör ve Çeviren: S. İrvan). Bilim Sanat Yayınları. Ankara, s.336 sayfa. s.120.
  • Fogg, M. (2014). Moda’nın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul, s. 576 sayfa. s. 344.
  • Koca, E. ve Kırkıncıoğlu, Z. (2016). Denizli ili gelin giyim-kuşamının göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi. International Periodical for the Languages Literature and History of Turkish or Turkic, 11(8):247-270. DOI: 10.7827/TurkishStudies.9569
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (Ed. ve Çev. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara, s. 308.
  • McCracken, G.D. (1990). Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington: Indiana University Press. 174 pages. pp. 59-60.
  • Orhan, M., & Genç, M. (2024). Kökboya ve Koşinil ile Boyanan İpekli Kumaşlarda Mor Renk Elde Edilmesi ve Haslık Tespiti. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(104):349-369. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10732070
  • Özmutlu, A. (2009). Grafik Tasarım Atölye Derslerine Afiş Konusunun Uygulama ve Çözümleme Süreçlerinde Göstergebilimsel Çözümleme Yönteminin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi. Danışman: Doç. Ata Yakup Kaptan, 19 Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi ABD, 117 sayfa, s. 24.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say Yayınları. İstanbul. 160 sayfa, s. 12.
  • Spoto, D. (2006). Zarafet: Audrey Hepburn’ün Hayatı, Çeviren: Beril Tüccarbaşıoğlu Uğur. s. 111. Artemis Yayınları, İstanbul, 360 sayfa
  • Tanyer, S. ve Alp, Ö. (2020). II. Dünya Savaşı Dönemi Vogue dergi kapaklarındaki kadın imgesi ve giyim anlayışı üzerine göstergebilimsel bir çözümleme, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 13(32),1539-1557. DOI Number: 10.12981/mahder.784256
  • Vardar, B. (2001). Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual Yabancı Dil Yayınları. 1. Baskı. 184 sayfa. s. 88
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazan Avcıoğlu Kalebek 0000-0002-1840-034X

Şefika Kankaya 0000-0002-4285-1116

Erken Görünüm Tarihi 31 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2024
Kabul Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Avcıoğlu Kalebek, N., & Kankaya, Ş. (2024). Audrey Hepburn’un “Tifanny’de Kahvaltı” Filmindeki Kıyafetlerinin Göstergebilimsel Analizi. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 6(3), 259-274. https://doi.org/10.54976/tjfdm.1431885

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.