Bu yazıda, Aile Sağlığı
Merkezi ve Toplum Sağlığı Merkezi'nde zorunlu temel sağlık hizmetleri stajımız
sırasında edindiğimiz tecrübe ve gözlemlerimizi paylaşmayı amaçlıyoruz. Dünya
Sağlık Örgütü Birinci Basamak Değerlendirme Aracı'nda tanımlanan iyi bir
birinci basamak sağlık hizmetleri sunumunun temel özelliklerini (hizmete
erişim, kapsamlılık, süreklilik ve bakımın koordinasyonu) kullanarak
tecrübemizi sistematik bir şekilde not ettik. Ayrıca yeni mezunların potansiyel
sorunlarına odaklanarak Temel Sağlık Hizmetleri (TSH) için tıp eğitimi
müfredatının önemine de dikkat çektik. Nihayetinde TSH’nin tıp eğitiminde ihmal
edilen bir konu olduğunu ve Türkiye’de daha güçlü bir TSH’nin hastalara ve
sisteme büyük fayda sağlayacağını gördük. Çalıştığımız ilçenin demografik
özelliklerinin kendine özgü avantaj ve dezavantajları vardı. Bu merkezlerde TSH
sunumu sırasında karşılaşılan sorunların çoğunun, birinci basamak ve diğer
seviye sağlayıcılar arasındaki kusurlu koordinasyondan, doktor başına düşen
yüksek hasta sayısı da dahil uygun olmayan çalışma ortamı ve koşullarından,
aile planlaması gibi bazı önleyici hizmetlere gereken önemin verilmemesi ve
daha iyi bir sağlık bilgi sistemine ihtiyaç duyulmasından kaynaklandığını
gözlemledik. TSH eğitimine ağırlık verilmesi ve bunun paydaşlar arasında etkin
bir ortaklık ile yapılması gerektiğine inanıyoruz.
tıp öğrencisi intörnlük tıp eğitimi Türkiye Temel sağlık hizmetleri
In this paper, we aim to
share our experiences and observations made during the obligatory primary care
internship at a Family Health Center and a Community Health Center. We noted
our experiences in a systematic manner using the key characteristics of good
primary care provision defined in World Health Organization Primary Care
Evaluation Tool (access to the services, comprehensiveness, continuity and
coordination of care). We also pointed out the importance of a medical
education curriculum for Primary Health Care (PHC) focusing on the potential
struggles of the new graduates. Eventually, we realized that PHC is an
underestimated topic within medical education and stronger PHC in Turkey would
greatly benefit the patients and the system. Demographic features of the
district in which we have worked had both its unique advantages and
disadvantages. We observed that most of the problems encountered during the
provision of PHC in these centers were due to flawed coordination among primary
and other level providers, suboptimal work environment and conditions including
high number of patients per primary care physician, underestimation of certain
preventive services such as family planning and a need for better health
information systems. We believe that undergraduate training at PHC level should
be emphasized and undertaken through an effective partnership between
stakeholders.
medical student internship medical education Turkey Primary health care Turkey
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Alandan Notlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 1 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.