Objective: Health literacy and the quality of health services
are important factors affecting health results in patients with chronic
diseases. This study aimed to determine the level of health literacy of a group
of chronically-ill patients and evaluate their opinions about the quality of
health services and related factors. Method: This
cross-sectional study was carried out between November 2017 and April 2018 with
300 hypertensive patients in four central disricts at Mersin. Data was obtained
using the Health Literacy Scale (HLS), Patient Assessment of Chronic Illness
Care (PACIC) and blood pressure measurements were taken. Data was analyzed by a
computer program using T-test, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal-Wallis,
Chi-square and correlation analysis. Results: The
participants’ age was 48.92±15.01, 54.5% were woman, 61.2% had high blood
pressure. HLS avarage was 29.1 (21.8-36.3), the lowest
scores belonged to “health promotion”’ and “health service”. Males and
employees had higher scores than the others. The patients’ income was related
to the their HLS. As the HLS decreased, applications to
physicians were increased. Low HL was associated with high blood
pressure (p<0.05). PACIC subdimensions score mean was 2.84±0.96
(min-max=1-5). PACIC
total score was negatively correlated with age, duration of illness, number of
physician visits and positively associated with income and Health Literacy.
According to the presence of hypertension, there were no differences in PACIC scores (p>0.05). Conclusion: Patients with inadequate/ limited health literacy
have become more difficult to blood pressure control. Their satisfaction is
limited despite their more frequent use of health services. There is a need to
develop monitoring of hypertensive patients with low / limited health literacy.
Hypertension health literacy use of health service blood pressure control.
Amaç: Sağlık
okuryazarlığı ve sağlık hizmetleri kullanımı kronik hastalıklarda sağlık
sonuçlarını etkileyen faktörlerdendir. Yapılan çalışmada bir il
merkezinde HT hastalarının sağlık okuryazarlık düzeyi ve sağlık hizmetlerinin niteliğine
ilişkin değerlendirmeleri ile ilişkili özelliklerin belirlemesi amaçlanmıştır. Yöntem: Mersin’de 23.11.17-23.04.18’de
sahada yürütülen kesitsel çalışmaya 300 hipertansiyon hastası katılmıştır.
Veriler Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği, Kronik Hastalık Bakım Değerlendirme Ölçeği
ve tansiyon ölçümleriyle elde edilmiş; bir bilgisayar programı ile tanıtıcı
istatistikler, T-testi, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal-Wallis, Ki-kare ve
korelasyon analizleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 48.92±15.01
yıl, %54.5’i kadın, %61.2’sinin tansiyonu yüksektir. Sağlık okuryazarlığı puan
ortancası (%25-%75) 29.1’dir (21.8-36.3). En düşük
puanlar “sağlığın geliştirilmesi” ve “sağlık hizmeti” alt boyutlarındadır.
Erkeklerin, çalışanların ölçek puanları daha yüksektir (p<0.01).
Gelir ile sağlık okuryazarlığı ilişkilidir. Sağlık okuryazarlık düzeyi düştükçe
hekime başvuru sayısı artmaktadır. Düşük/ sınırlı sağlık okuryazarlığı, yüksek
kan basıncıyla ilişkilidir (p<0.05). Kronik Hastalık Bakım Değerlendirme Ölçeğinin
alt boyutlarına ait madde puan ortalaması 2.84±0.96’dır
(min-maks=1-5).
Hipertansiyon sağlık okuryazarlığı sağlık hizmetleri kullanımı tansiyon kontrolü.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.