Amaç: Halk sağlığı hemşireleri çalışmalarını yürütürken halk sağlığı hemşireliği yeterlilikleri doğrultusunda profesyonel sağlık hizmeti sunmalıdır. Bu yeterlilikler güvenli ve etik uygulama yapmak için gerekli olan bilgi, beceri, yargı ve nitelikleri içerir. Bu araştırmada mezuniyet aşamasındaki hemşirelik öğrencilerinin halk sağlığı hemşireliği yeterliliklerini belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın evrenini halk sağlığı hemşireliği dersi almış mezuniyet aşamasındaki öğrenciler (N=130) oluşturmuştur. Araştırmaya katılmayı gönüllü kabul eden bütün öğrenciler çalışma kapsamına alınmıştır ve katılım oranı %87.6’dır. Veriler 83 sorudan oluşan durum tanılama formu ile toplanmıştır. Formda 4 ana başlık halinde ele alınan yeterlilikler toplumun değerlendirilmesi, toplum temelli planlama, hemşirelik girişimlerinin uygulanması, süreçlerin ve çıktıların değerlendirilmesidir. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için kurum izni, etik kurul izni ve öğrencilerden bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %87.7’si kadın, %59.6’si 22 yaşındadır. Toplumun değerlendirilmesi alanında madde puan ortalaması en yüksek olan madde “Bireysel ve ailevi verilerinin gizliliğini sağlayabilirim (3.84±0.41)”, toplum temelli planlama alanında ise “Girişimleri seçerken etik ilkelere uyarım (3.71±0.58)” ve “Etnik inanç ve kültüre saygı duyarım (3.71±0.57)” maddeleridir. Girişimlerin uygulaması alanında en düşük puan ortalaması “Toplumdaki asemptomatik hastalık durumlarını ya da tanınmayan sağlık risk faktörleri olan bireyleri belirleyebilirim (3.38±0.65)” olarak saptanmıştır. Süreç ve çıktıların değerlendirilmesi alanında ise en düşük puan ortalamasına “Toplanan bilgileri analiz etmek için uygun istatistikleri kullanırım (3.33±0.71)” maddesi sahiptir. Sonuç: Mezuniyet aşamasındaki hemşirelerin halk sağlığı hemşireliği yeterliliklerinin çoğunun yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Halk sağlığı hemşireliği yeterliliklerinin daha da geliştirilebilmesi için lisans eğitim programlarında düzenlemeler yapılması ve mezuniyet sonrasında da hemşirelerin hizmet içi eğitim programları ile desteklenmeleri önerilebilir.
-
-
-
Objective: Public health nurses should provide professional health services in line with their competences in public health nursing when undertaking interventions. These qualifications include the knowledge, skills, judgment and qualifications necessary to make safe and ethical practice. In this study, it was aimed to determine the public health nursing competencies of nursing students at graduation stage. Method: The universe of the research carried out as descriptive was the students at the graduation stage who took the course of public health nursing. All students who accepted to participate in the study voluntarily were included in the study and participation rate was 87.6%. The data of the study was collected with a condition diagnosis form consisting of 83 questions. The qualifications discussed in the form as 4 main headings; evaluation of society, community based planning, implementation of nursing interventions, evaluation of processes and outputs. Descriptive statistics were used in the evaluation of the data. In order to conduct the research, the permission of the institution, the approval of the ethics committee and informed consent were obtained from the students. Results: 87.7% of the students are women and 59.6% are 22 years old. The highest item score average in the field of evaluation of society “I can ensure the confidentiality of individual and family data (3.84±0.41)”, in the field of community based planning “I comply with ethical principles when choosing initiatives (3.71±0.58)” and “I respect ethnic beliefs and culture (3.71±0.57)”. The lowest average score in the field of implementation of nursing interventions was determined as “I can identifyasymptomatic disease states in the community or individuals with unrecognized health risk factors (3.38±0.65)”. In the field of evaluation of processes and outputs the lowest average score was “I use appropriate statistics to analyze the collected information (3.33±0.71)”. Conclusions: Most of the public health nursing qualifications of nurses at graduation stage were found to be high. In order to further develop public health nursing qualifications, it may be suggested to make arrangements in undergraduate education programs and to support nurses with in-service training programs after graduation.
Public health nursing Course outcomes Professional competence
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 2 |
TURKISH JOURNAL OF PUBLIC HEALTH - TURK J PUBLIC HEALTH. online-ISSN: 1304-1096
Copyright holder Turkish Journal of Public Health. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.