Paternalistic leadership is a unique leadership approach that creates a perfect balance between people orientedness and authoritativeness. It combines a strict authority with a fatherly benevolence. In fact, paternalism encompasses two controversial leadership attitudes simultaneously. Namely, a paternalistic leader prefers to be both a caring and authoritative leader. According to the extant literature, paternalism and paternalistic leadership are culturally bounded approaches and collectivist cultures are more prone to necessiate paternalism.
In this study, Sabri Ülker, founder of one of the most successful family owned businesses in Turkey will be taken under spotlight as an example of paternalistic leadership in Turkish culture, which is also known as T-type leadership. This work will try to explain paternalist leadership in Turkish business culture through Sabri Ülker's example. And Hofstede’s cultural paradigm will be used in understanding Turkish business atmosphere, and the so called T-type leadership which is the equavalent of benevolent paternalistic leadership.
Paternalist liderlik, Katı otoriter bir liderlik tavrını, babacanlık ve yardımseverlik ile birleştiren, insan odaklılık ve otoriterlik arasında mükemmel bir denge yaratan eşsiz bir liderlik yaklaşımıdır. Aslında, paternalist liderlik aynı anda iki tartışmalı liderlik tutumunu içerir. Yani, paternalist bir lider hem şefkatli hem de otoriter lider olmayı tercih eder. Mevcut literatüre göre, babalık ve babalık liderliği kültürel olarak sınırlandırılmış yaklaşımlardır ve kollektivist kültürler, babalık yapmayı zorunlu kılmaktadır.
Bu çalışmada, Türkiye'nin en başarılı aile şirketlerinden birinin kurucusu olan Sabri Ülker, Türk kültüründe T-tipi liderlik olarak da bilinen paternalist liderliğin bir örneği olarak ele alınacaktır. Hofstede’nin kültürel paradigması, Türk iş atmosferini ve hayırsever paternalist liderliğin eşdeğeri olan T-tipi liderliği anlamada kullanılacaktır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 6 |