The aim of this study isto identify the approaches of the information professional candidates who will graduate from Istanbul University, Faculty of Letters, Department of Information and Records Management in 2015 - 2016 academic year about the freedom of thought and internet censorship. Questionnaire technique was utilized in orderto collect data in thisstudy in which survey research method was used. The study was limited to senior formal and evening education students. The questionnaire was applied to a total of 170 students, and 140 of them answered the questionnaire. Main finding showed that the senior fourth-grade studentsof the Department were knowledgeable with the subject of freedom of thought and internet censorship. On the other hand, it was also found out that the studentssupported censorship practices which might constitute violation of intellectual freedom in cases of thoughts which might harm the unity of the state, public order or the general moral structure. This, however, indicates that the students could not internalize the meaning that the terms that are freedom of thought and internet censorship bear. Within this scope, necessary suggestions were made regarding the freedom of thought and internet censorship.
Freedom of tought freedom of expression freedom of access to information internet censorship censorship information and records management education.
Bu araştırmanın amacı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünden 2015-2016 eğitim-öğretim yılında mezun olacak bilgi profesyoneli adaylarının düşünce özgürlüğü ve internet sansürü konusuna yaklaşımlarını belirlemektir. Betimleme ve istatistiksel yöntemlerin kullanıldığı bu araştırmada veri toplamak için anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma örgün ve 2. öğretim 4. sınıf öğrencileriyle sınırlandırılmış ve anket toplam 170 öğrenciye uygulanmış, öğrencilerden 140’ı anketi yanıtlamıştır. Ankete verilen yanıtlar sonucunda elde edilen bulgulara göre, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü 4. sınıf öğrencilerinin düşünce özgürlüğü ve internet sansürü konusunda bilgi sahibi oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, ülke bütünlüğü, kamu düzeni ve genel ahlaki yapıya zarar verebilecek düşünceler söz konusu olduğunda, öğrencilerin düşünce özgürlüğünün ihlali anlamına gelebilecek sansür uygulamalarını destekledikleri de tespit edilmiştir. Bu durum ise öğrencilerin düşünce özgürlüğü ve internet sansürü kavramlarının taşıdığı anlamları içselleştiremediğini göstermektedir. Bu çerçevede düşünce özgürlüğü ve internet sansürü hakkında gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Düşünce özgürlüğü ifade özgürlüğü bilgiye erişim özgürlüğü internet sansürü sansür bilgi ve belge yönetimi eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 30 Sayı: 4 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.