Music is one of the components accompanying mankind through all his long and difficult life course, which based on present-day scientific proficiency is assumed to be a two million-years past owing to the fact that music has been an inherent method of setting forth human love, temper, emotions, even beliefs and reactions/responses to everyday doings/activities. The most important_factor of'the sustainability of' music and its _ function in human's evolution history is the musical notes that enable music to turn into transmissible information. This article aims at revealing how musical notes in Turkish repertoires and libraries are preserved, classified and used; and thus attracting attention onto the general situation regarding their access preferences to the musical notes. For this purpose, interviews were carried out with 28 repertoire/library responsibles? selected among centers that gives direction to music performing and its education in our country. Results show that access preferences to musical notes in Turkey are determined by individual attitudes of repertoire responsible; universal classification systems are hardly ever taken into consideration; and even in most well-established institutions the processes of usage of musical notes are carried out on the “save the day " logic and that interinstitutional collaboration is not at a sufficient level
Music music history musical note repertoire music librarianship library material information access.
Günümüzde ulaşılan bilimsel yeterlilik ile yaklaşık olarak iki milyon yıllık bir geçmişi olduğu kabul edilen insanoğluna bu uzun ve zorlu süreçte eşlik eden unsurlardan biri de müziktir. İnsanoğlunun duyma ve ses çıkarma yetisinin farkına varması, aynı zamanda müziğin de başlangıcını oluşturur. Çünkü müzik; insanın sevgisini, öfkesini, heyecanını hatta inancını ve gündelik yaşamdaki yapıp etmelerine ilişkin tepkilerini ortaya koymanın doğal yöntemlerinden biri olmuştur. Müziği ve işlevini insanın evrim tarihi içinde sürdürülebilir kılan en önemli unsur ise müziği aktarılabilir bilgiye dönüştüren müzik notalarıdır. Bu çalışmanın amacı; Türkiye’de müzik notalarının repertuvarlarda ne şekilde tutulduğunu, sınıflandırıldığını ve kullandırıldığını ortaya koyarak, Türkiye’deki repertuvar ve kütüphanelerin müzik notalarına erişim tercihlerine ilişkin genel duruma dikkat çekmektir. Belirlenen amaç doğrultusunda, ülkemizde müzik icrasına ve müzik eğitimine yön veren merkezler arasından seçilmiş 28 kurumun repertuvar/kütüphane sorumluları ile görüşmeler yapılmış ve görüşme sonuçları kurumların müzik notalarına ilişkin erişim tercihleri ile birlikte değerlendirilmiştir. Elde edilen bilgiler ışığında varılan sonuçlar; Türkiye’de müzik notalarına erişim tercihlerinin repertuvar sorumlularının kişisel tavırları ile belirlendiği, notaların sınıflandırılması konusunda evrensel sınıflama sistemlerinin neredeyse hiç dikkate alınmadığı, en köklü kurumlarda dahi müzik notası kullandırma sürecinin “günü kurtarma” mantığı üzerinden yürütüldüğü ve kurumlar arası işbirliğinin yeterli düzeyde olmadığı şeklinde özetlenebilir.
Müzik müzik tarihi müzik notası repertuvar müzik kütüphaneciliği kütüphane materyali bilgiye erişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 29 Sayı: 1 |
Bu dergi içeriği CC BY 4.0 ile lisanslanmaktadır.