Many concepts introduced in modern psychology have been handled from a Western perspective
and these concepts have become increasingly important in social psychology and human
relations. However, in recent years, due to developments such as the prevalence of culture-
based psychology approaches and the increasing importance of the psychology of religion
and spirituality, different interpretations of the concepts of psychology have begun to be seen.
Many studies have been conducted on empathy, which is described as the magic word in psychology,
and altruism, which has recently been seen as prosocial behavior. Psychologists such
as Freud, Adler and Skinner, who consider human beings as selfish beings, have argued that
a selfish person cannot do unrequited favors and therefore there is no room for real altruism
in human life. Psychologists such as Jung, Erikson and Maslow, who have a more optimistic approach to human beings, have pointed out that prosocial behavior is one of the higher level
behaviors that exist in human potential. In Turkish Islamic Sufism, which is centered on the
Qur’an and Hadiths, empathy is always included and altruism is expressed with the concept of
infak and isâr in the Qur’an. Mevlânâ Celaleddin Rumi, one of the important names of Turkish
Islamic Sufism, included stories about both empathy and altruism in many couplets, especially
in his Mesnevi, and emphasized the use of these two concepts as indispensable, especially in
human relations
Modern psikolojide ortaya atılan bir çok kavram Batı perspektifinden hareketle ele alınmış
ve bu kavramlar sosyal psikolojide ve beşeri münasebetlerde de kullanılarak hergeçen gün
daha önemli hale gelmeye başlamıştır. Ancak son yıllarda kültüre dayalı psikoloji yaklaşımlarının
yaygınlık kazanması, din ve maneviyat psikolojisinin öneminin artması gibi gelişmeler nedeniyle
psikolojinin kavramlarını farklı yorumlarla ifade etme durumu da görülmeye başlamıştır.
Psikolojide sihirli sözcük olarak nitelendirilen empati ve prososyal davranış olarak görülen
diğerkâmlık ile ilgili bir çok çalışma yapılmıştır. İnsanı bencil bir varlık olarak değerlendiren
Freud. Adler ve Skinner gibi psikologlar insanın karşılıksız iyilikte bulunamayacağını dolayısıyla
insan yaşamında gerçek anlamda diğerkamlığa yer olmadığını ileri sürmüşlerdir. İnsana
daha iyimser yaklaşan Jung, Erikson ve Maslow gibi psikologlar ise prososyal davranışın insanın
potansiyelinde mevcut olup üst düzey davranışlardan birisi olduğuna işaret etmişlerdir.
Kur’anı Kerim ve Hadisi şerifleri merkez alan Türk İslam tasavvufunda empatiye hep yer verilmiş
diğerkâmlık ise Kur’anı Kerimdeki infak ve isâr kavramı ile ifade edilmiştir. Türk İslam
tasavvufunun önemli isimlerinden Mevlânâ Celaleddin-i Rumi Mesnevi’sinde hem empati hem
de diğerkâmlık ile ilgili hikayelere bir çok beyitte yer vermiş ve özellikle beşeri münasebetlerde
bu iki kavramın kullanımının olmazsa olmaz derecesinde önemli olduğuna vurgulamıştır. Bazı
beyitlerde Mevlânâ, iki kavramın da karşıtı olan kavramlara da yer vermiş ve bu nitelikteki kişilerin
karşılaşacakları zararları da vurgulamıştır. Bu çalışmada, Mevlânâ’nın asırlar önce empati
ve diğerkâmlık ile ilgili yapmış olduğu tespit ve pratiklerden modern psikolojinin istifadesi
amaçlanmakta ve tabiri caizse gömülü hazine durumundaki tasavvufi eserler ve pratik uygulamaların
ortaya çıkarılarak istifadeye sunulması ve psikolojinin İslam tasavvufu gibi farklı
alanlara yönelmesi gerektiği vurgulanmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 110 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.