Different definitions emerge when examining the literature on spirituality. Common elements in these definitions include pur-pose, the search for meaning, a connection with the sacred, and orientation towards the transcendent. While studies on spirituali-ty in our country may not be as extensive as in the West, there has been a noticeable increase in recent years. Although Brad-burn first mentioned psychological well-being, Ryff extensively discussed it as a term. Ryff defines psychological well-being more comprehensively than subjective well-being, encompassing multiple dimensions. Spirituality is identified as one of the fac-tors influencing psychological well-being. Research investigating the relationship between psychological well-being and spirituality, particularly in recent years, has gained popularity. Studies with various sample groups have consistently found a positive impact of spirituality on psychological health. This study aims to estab-lish the relationship between spirituality and psychological well-being. The primary research question is, "Is there a relationship between spirituality and psychological well-being, and if so, what is the nature of this relationship?" Sub-problems are formulated in conjunction with relevant variables. A total of 525 students (385 female, 140 male) across different departments (Psychology, Religious Sciences, departments admitting students based on numerical, verbal, and ability scores) in Turkish universities, spanning Preparatory, 1st, and 4th grades, participated in the study. The participants were administered the Psychological Well-Being and Spirituality Scale, and subsequent analysis using the relational screening model examined the relationship between spirituality and psychological well-being concerning specific vari-ables. An independent group t-test was used for variables with two categories. The results revealed a significant positive rela-tionship between spirituality and psychological well-being. Fur-thermore, variables such as gender, parental relationship status, type of high school graduated, educational department, and aca-demic period were found to be significant determinants affecting spirituality scores. Women, individuals with cohabiting parents, graduates of ımam hatip high school, students in the department of theology, and first-year students exhibited higher spirituality scores.
Spiritual counseling and care Spirituality Religion Mental health Psychological well-being
Maneviyat ve psikolojik iyi oluş ilişkisi koruyucu sağlık araştır-malarında önemli konulardan birisidir. Maneviyatın, alanyazın incelendiğinde farklı şekillerde tanımlandığı görülmektedir. Ya-pılan tanımlarda amaç, anlam arayışı, kutsalla olan bağ, aşkın olana yönelme ortak öğeler olarak karşımıza çıkmaktadır. Ülke-mizde maneviyat konusunda yapılan çalışmalar Batı’daki kadar çok olmasa da son yıllarda gözle görülen bir artış söz konusu-dur. Psikolojik iyi oluşa baktığımızda kavramdan ilk bahseden Bradburn’dür ancak psikolojik iyi oluşu terim olarak kapsamlı bir şekilde ele alan kişi ise Ryff olmuştur. Ryff, psikolojik iyi oluşu öznel iyi oluştan kapsamlı ve birçok boyutu içine alacak şekilde tanımlamaktadır. Psikolojik iyi oluşu etkileyen birçok un-sur bulunmaktadır ve maneviyat da bunlardan biridir. İki kavram yapılan çalışmalarda farklı değişkenlerle ele alınmıştır. Psikolojik iyi oluş ve maneviyat ilişkisi ve maneviyatın iyi oluşa etkisinin incelendiği araştırmalar özellikle son yıllarda popüler hâle gel-miştir. Farklı örneklem grupları ile yapılan araştırmalarda mane-viyatın psikolojik sağlık üzerinde olumlu etkisinin olduğu sonu-cuna ulaşılmıştır. Bu çalışmada maneviyat ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmamızın ana problemi “Maneviyat ile psikolojik iyi oluş arasında bir ilişki var mıdır ve bir ilişki varsa bu ilişkinin yönü nedir?” şeklindedir. Buna paralel değişkenlerimizle bağlantılı olarak alt problemler oluşturulmuştur. Araştırmaya Türkiye’deki üniversitelerde farklı bölümlerde (psikoloji, din bilimleri, sayısal, sözel ve yetenek pu-anı ile öğrenci alan bölümler) hazırlık, 1. sınıf ve 4. sınıfta eğitim gören 525 öğrenci (385 kız, 140 erkek) katılmıştır. Katılımcılara Psikolojik İyi Oluş ve Maneviyat Ölçeği uygulanmış ve sonra-sında ilişkisel tarama modeli uygulanarak öğrencilerin maneviyat ve psikolojik iyi oluşları belirli değişkenler açısından incelenmiş-tir. Araştırmanın sonucunda maneviyat ile psikolojik iyi oluş ara-sında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Diğer de-ğişkenlerimizden cinsiyet, anne-baba beraberlik durumu, mezun olunan lise türü, eğitim görülen bölüm ile döneme göre mane-viyat puanlarında anlamlı bir farklılaşma olduğu sonucuna ula-şılmıştır. Kadınların, anne-babası birlikte yaşayan kişilerin, imam-hatip lisesi mezunlarının, ilahiyat bölümündeki öğrenciler ile 1.sınıf öğrencilerinin maneviyat puanları daha yüksek bulun-muştur.
Manevi danışmanlık ve rehberlik Maneviyat Din Ruh sağlığı Psikolojik iyi oluş
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 8 |
Türk Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.