Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Bilimleri Fakültesi Akademisyenlerinin Aktivite Dengesi ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 31.05.2021

Öz

Amaç: Aktivite dengesi, sağlık ve yaşam kalitesi ile ilişkili önemli bir değişkendir. Bu çalışmada, bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde çalışan akademisyenlerin aktivite dengeleri ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlamıştır. Gereç ve yöntem: Çalışmada 44 akademisyen yer aldı. Katılımcıların aktivite dengesi Aktivite-Rol Dengesi Anketi-11 Türkçe Versiyonu (ARDA11-T) ile, yaşam kaliteleri Nottigham Sağlık Profili (NSP) ile değerlendirildi. Sonuçlar: Katılımcıların yaş ortalaması 39,79 ± 7,94 yıl, çalışma yılı 10,27 ± 7,83 yıl idi. Katılımcıların %86,4’ü kadın, %72,7’si evli, %77,3’ünün eğitim düzeyi doktora idi. Katılımcıların %54,5’inin yoğun olarak çalıştığı, %52,3’ünün ekonomik durumu iyi olarak algıladığı, %54,5’inin fakülte dışında görevi olduğu saptandı. ARDA11-T toplam puanı 14,61 ± 5,54, NHP toplam puanı 177,89 ± 145,06 idi. ARDA11-T ile NHP’nin tüm alt bölümleri ve toplam puanı arasında negatif bir ilişki bulundu saptandı (p<0.01). Tartışma: Bu çalışmada akademisyenlerin aktivite dengesi ile yaşam kalitesi arasında ilişki olduğu görüldü. Aktivite dengesi daha iyi olan akademisyenlerin yaşam kalitelerinin de daha iyi olduğu saptandı. Bu bağlamda aktivite dengesi ile ilgili yapılacak müdahaleler ile (aktivite planlama, zaman yönetimi vb.) yaşam kalitesinde artış sağlanacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Meyer A. The philosophy of occupational therapy. Am J Occup Ther. 1977;31(10):639-642.
  • Christiansen C. Three perspectives on balance in occupation. In: Zemke R, Clark F, editors. Occupational science: the evolving discipline. Philadelphia, PA: F.A. Davis Company, 1996; p.431-51.
  • Wagman P, Hakansson C, Björklund A. Occupational balance as used in occupational therapy: A concept analysis. Scand J Occup Ther. 2012;19(4):332-327.
  • Yu Y, Manku M, Backman CL. Measuring occupational balance and its relationship to perceived stress and health. Can J Occup Ther. 2018;85(2):117-127.
  • Nitzsche A, Driller E, Kowalski C, Ansmann L, Pfaff H. The conflict between work and private life and its relationship with burnout - results of a physician survey in breast cancer centers in North Rhine-Westphalia. Gesundheitswesen. 2013;75(5):301-306.
  • Yang JW, Suh C, Lee CK, Son BC. The work–life balance and psychosocial well-being of South Korean workers. Ann Occup Environ Med. 2018;30(38):1-7.
  • Bayramoğlu G. İş / aile sınırı teorisi bağlamında kadın akademisyenlerin iş/yaşam dengesinin sağlanmasına yönelik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;17(68):1722-1744.
  • Kahraman Ü, Çelik K. Akademisyenlerin iş yükü algıları ile iş ve aile çatışmaları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018;8(1):95-105.
  • Öngel V, Tatlı HS. Akademisyenlerin yaşam doyumları ve iş doyumlarını etkileyen iş kaynaklı faktörlerin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020;10(3):461-473.
  • Tınmaz AK, Tepe N. Akademik ve sosyal yaşama bir bakış: anne araştırma görevlilerinin düşünceleri. International Journal of Social Science. 2019;74:41-57.
  • Dikmen N, Maden D. Kadın akademisyenlerin görünmeyen emeği üzerine bir araştırma: Ordu Üniversitesi örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2012;4(2):235-250.
  • Wagman P, Hakansson C. Introducing the occupational balance questionnaire (OBQ). Scand J Occup Ther. 2014;21(3): 227-231.
  • Håkansson C, Wagman P, Hagell P. Construct validity of a revised version of the occupational balance questionnaire. Scand J Occup Ther. 2020;27(6) 441-449.
  • Håkansson C, Björkelund C, Eklund M. Associations between women’s subjective perceptions of daily occupations and life satisfaction, and the role of perceived control. Aust Occup Ther J. 2011;58(6):397-404.
  • Günal A, Pekçetin S, Demirtürk F, Şenol H, Håkansson C, Wagman P. Validity and reliability of the Turkish Occupational Balance Questionnaire (OBQ11-T). Scand J Occup Ther. 2020;27(7):493-499.
  • Küçükdeveci AA, McKenna SP, Kutlay S, Gürsel Y, Whalley D, Arasil T. The development and psychometric assessment of the Turkish version of the Nottingham Health Profile. Int J Rehabil Res. 2000;23(1):31-38.
  • T.C.Yükseköğretim Kurumu Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi (2007). Yükseköğretim Kurulu Yayın No: 2007-1 ISBN: 978-975-7912-32-3 Baskı ve Cilt: Meteksan A.Ş.
  • Kutanis RÖ, Karakiraz A. Akademisyenlerde tükenmişliğin Kopenhag Tükenmişlik Envanteri (CBI) ile ölçülmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. İşletme Bilimi Dergisi. 2013;1(2)13-30.
  • Cannizzo F, Osbaldiston N. Academic work/life balance: A brief quantitative analysis of the Australian experience. Journal of Sociology. 2016;52(4):890-906.
  • Delina G, Prabhakara RR. A study on work-life balance in working women. International Journal of Commerce, Business and Management (IJCBM). 2013;2(5)274-282.
  • Gürkan T. Akademisyen olmak. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2018;2(2):440-446.
  • Aasa MH, Austada VM, Lindstadb MØ, Bonsaksen T. Occupational balance and quality of life in nursing home residents. Physical & Occupational Therapy in Geriatrics. 2020;38(3):302-314.
  • Wagman P, Håkansson C. Exploring occupational balance in adults in Sweden. Scand J Occup Ther. 2014;21(6):415-420.
  • Bell AS, Rajendran D, Theiler S. Job stress, wellbeing, work-life balance and work-life conflict among. Australian academics. Electronic Journal of Applied Psychology. 2012;8(1):25-37.
  • Singh C, Cross W, Munro J, Jackson D. Occupational stress facing nurse academics-A mixed-methods systematic review. J Clin Nurs. 2020;29(5-6):720-735.
  • Yedidia M J, Chou J, Brownlee SJ, Flynn L, Tanner CA. Association of faculty perceptions of work-life with emotional exhaustion and intent to leave academic nursing: Report on a national survey of nurse faculty. J Nurs Educ. 2014;53(10):569-579.

The Relationship Between The Occupational Balance And Quality Of Life Of The Faculty Of Health Sciences Academicians

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 10, 31.05.2021

Öz

urpose: Occupational balance is an important variable associated with health and quality of life. In this study, it was aimed to examine the relationship between the occupational balance and the quality of life of academicians working at the health sciences faculty of a state university. Materials and methods: 44 academicians took part in the study. The occupational balance of the participants was evaluated with the Occupational Balance Questionnaire-11 Turkish Version (OBQ11-T), and their quality of life was evaluated with the Nottigham Health Profile (NHP). Results: The mean age of the participants was 39.79 ± 7.94 years and the working year was 10.27 ± 7.83 years. 86.4% of the participants were women, 72.7% were married and 77.3% had a doctorate education. It was determined that 54.5% of the participants worked intensively, 52.3% perceived the economic situation as good, 54.5% had a job outside the faculty. The OBQ11-T total score was 14.61 ± 5.54, and the NHP total score was 177.89 ± 145.06. A negative correlation was found between OBQ11-T and all subsections of NHP and total score (p <0.01). Conclusion: In this study, it was observed that there is a relationship between the activity balance of the academicians and the quality of life. It was found that the academicians with better balance of activity had better quality of life. In this context, it is thought that the interventions regarding the activity balance (activity planning, time management, etc.) will increase the quality of life.

Kaynakça

  • Meyer A. The philosophy of occupational therapy. Am J Occup Ther. 1977;31(10):639-642.
  • Christiansen C. Three perspectives on balance in occupation. In: Zemke R, Clark F, editors. Occupational science: the evolving discipline. Philadelphia, PA: F.A. Davis Company, 1996; p.431-51.
  • Wagman P, Hakansson C, Björklund A. Occupational balance as used in occupational therapy: A concept analysis. Scand J Occup Ther. 2012;19(4):332-327.
  • Yu Y, Manku M, Backman CL. Measuring occupational balance and its relationship to perceived stress and health. Can J Occup Ther. 2018;85(2):117-127.
  • Nitzsche A, Driller E, Kowalski C, Ansmann L, Pfaff H. The conflict between work and private life and its relationship with burnout - results of a physician survey in breast cancer centers in North Rhine-Westphalia. Gesundheitswesen. 2013;75(5):301-306.
  • Yang JW, Suh C, Lee CK, Son BC. The work–life balance and psychosocial well-being of South Korean workers. Ann Occup Environ Med. 2018;30(38):1-7.
  • Bayramoğlu G. İş / aile sınırı teorisi bağlamında kadın akademisyenlerin iş/yaşam dengesinin sağlanmasına yönelik bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 2018;17(68):1722-1744.
  • Kahraman Ü, Çelik K. Akademisyenlerin iş yükü algıları ile iş ve aile çatışmaları arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018;8(1):95-105.
  • Öngel V, Tatlı HS. Akademisyenlerin yaşam doyumları ve iş doyumlarını etkileyen iş kaynaklı faktörlerin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2020;10(3):461-473.
  • Tınmaz AK, Tepe N. Akademik ve sosyal yaşama bir bakış: anne araştırma görevlilerinin düşünceleri. International Journal of Social Science. 2019;74:41-57.
  • Dikmen N, Maden D. Kadın akademisyenlerin görünmeyen emeği üzerine bir araştırma: Ordu Üniversitesi örneği. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2012;4(2):235-250.
  • Wagman P, Hakansson C. Introducing the occupational balance questionnaire (OBQ). Scand J Occup Ther. 2014;21(3): 227-231.
  • Håkansson C, Wagman P, Hagell P. Construct validity of a revised version of the occupational balance questionnaire. Scand J Occup Ther. 2020;27(6) 441-449.
  • Håkansson C, Björkelund C, Eklund M. Associations between women’s subjective perceptions of daily occupations and life satisfaction, and the role of perceived control. Aust Occup Ther J. 2011;58(6):397-404.
  • Günal A, Pekçetin S, Demirtürk F, Şenol H, Håkansson C, Wagman P. Validity and reliability of the Turkish Occupational Balance Questionnaire (OBQ11-T). Scand J Occup Ther. 2020;27(7):493-499.
  • Küçükdeveci AA, McKenna SP, Kutlay S, Gürsel Y, Whalley D, Arasil T. The development and psychometric assessment of the Turkish version of the Nottingham Health Profile. Int J Rehabil Res. 2000;23(1):31-38.
  • T.C.Yükseköğretim Kurumu Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi (2007). Yükseköğretim Kurulu Yayın No: 2007-1 ISBN: 978-975-7912-32-3 Baskı ve Cilt: Meteksan A.Ş.
  • Kutanis RÖ, Karakiraz A. Akademisyenlerde tükenmişliğin Kopenhag Tükenmişlik Envanteri (CBI) ile ölçülmesi: Bir devlet üniversitesi örneği. İşletme Bilimi Dergisi. 2013;1(2)13-30.
  • Cannizzo F, Osbaldiston N. Academic work/life balance: A brief quantitative analysis of the Australian experience. Journal of Sociology. 2016;52(4):890-906.
  • Delina G, Prabhakara RR. A study on work-life balance in working women. International Journal of Commerce, Business and Management (IJCBM). 2013;2(5)274-282.
  • Gürkan T. Akademisyen olmak. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2018;2(2):440-446.
  • Aasa MH, Austada VM, Lindstadb MØ, Bonsaksen T. Occupational balance and quality of life in nursing home residents. Physical & Occupational Therapy in Geriatrics. 2020;38(3):302-314.
  • Wagman P, Håkansson C. Exploring occupational balance in adults in Sweden. Scand J Occup Ther. 2014;21(6):415-420.
  • Bell AS, Rajendran D, Theiler S. Job stress, wellbeing, work-life balance and work-life conflict among. Australian academics. Electronic Journal of Applied Psychology. 2012;8(1):25-37.
  • Singh C, Cross W, Munro J, Jackson D. Occupational stress facing nurse academics-A mixed-methods systematic review. J Clin Nurs. 2020;29(5-6):720-735.
  • Yedidia M J, Chou J, Brownlee SJ, Flynn L, Tanner CA. Association of faculty perceptions of work-life with emotional exhaustion and intent to leave academic nursing: Report on a national survey of nurse faculty. J Nurs Educ. 2014;53(10):569-579.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayla Günal 0000-0003-2213-2111

Zeynep Acungil 0000-0003-0475-7628

Funda Demirtürk Bu kişi benim 0000-0002-8674-3061

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Günal A, Acungil Z, Demirtürk F. Sağlık Bilimleri Fakültesi Akademisyenlerinin Aktivite Dengesi ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;1(1):1-10.