Breast cancer is the most common type of cancer among women in the world and in Turkey. The aim of this research is to determine the effect of the internet network on raising awareness about breast cancer screening programme. The research was carried out semi-experimental through a social network established with non-health-related student. The e-brochure developed by the researchers was used as an initiative. A pre-test, e-brochure was sent through the created social network, and a post-test was applied one month later. As a data collection form; were used to question the descriptive features, knowledge and practice of breast cancer and screening programme. The research was concluded with 428 people. Data SPSS 25.0 package program; analysed using student-t test, ANOVA and chi-square. The students are between the ages of 20-28 and it was seen that one in twenty had knowledge about breast cancer. It was determined that the students who previously had knowledge about early diagnosis did not have knowledge about the frequency of application and how to apply it. Half of the students stated that they should do breast self-exams. After the training, it was observed that the knowledge about both breast cancer screening programme and application frequency times changed significantly. Breast cancer screening programme is a topic that is frequently found in social networks. It is seen that benefiting from social power in raising public awareness creates meaningful results. In this respect, the results of the research serve as a reference for other awareness studies.
Meme kanseri, dünyada ve Türkiye'de kadınlar arasında en sık görülen kanser türüdür. Bu araştırmanın amacı, meme kanseri erken tanı yöntemleri konusunda farkındalık oluşturmada e-broşürün etkisini belirlemektir. Araştırma sağlıkla ilgili bölüm okumayan öğrencilerle kurulan bir sosyal ağ üzerinden yarı-deneysel olarak yürütüldü. Girişim olarak araştırmacıların geliştirdiği e-broşür kullanıldı. Oluşturulan sosyal ağ üzerinden ön test, e-broşür gönderildi ve bir ay sonra son test uygulandı. Veri toplama formu olarak; tanıtıcı özellikleri, meme kanseri ve erken tanı yöntemlerini bilme ve uygulama durumlarını sorgulayan içeren formlar kullanıldı. Araştırma 428 kişiyle sonlandırıldı. Veriler SPSS 25.0 paket programı; student-t testi, ANOVA ve ki-kare kullanılarak analiz edildi. Öğrenciler 20-28 yaşları arasındadır ve yirmide birinin meme kanserine ilişkin bilgisi olduğu görüldü. Daha önce erken tanıya ilişkin bilgisi olan öğrencilerin uygulama sıklıklarına ve nasıl uygulanacağına ilişkin bilgisi olmadığı saptandı. Öğrencilerin yarısı kendi kendine meme muayenesi yapması gerektiğini ifade etti. Eğitim sonrası hem meme kanseri erken tanı yöntemlerine, uygulama sıklık zamanlarına ilişkin bilginin anlamlı oranda değişiklik gösterdiği görüldü. Meme kanseri erken tanı yöntemleri sosyal ağlarda sıklıkla yer bulan bir konudur. Toplum farkındalığını artırmada sosyal güçten yararlanmanın anlamlı sonuçlar oluşturduğu görülmektedir. Bu doğrultuda araştırma sonuçları diğer farkındalık çalışmaları için referans niteliği taşımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |