Klinik Araştırma
BibTex RIS Kaynak Göster

Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 14, 31.01.2023

Öz

Amaç: Bu çalışma cerrahi hastalarının öğrenim gereksinimlerini belirlemek amacı ile tanımlayıcı türde gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Tanımlayıcı türdeki araştırma 118 ikinci sınıf hemşirelik öğrencisinin klinik uygulama sırasında bakım verdiği hastalar ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri 19 Nisan-24 Mayıs 2017 tarihleri arasında “Hasta Soru Formu” ve “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” kullanılarak toplanıştır. Verilerin normal dağılıp dağılmadığı Kolmogrov-Smirnov normallik testi, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişki bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü ANOVA ile değerlendirilmiştir. Araştırma için etik kurul, kurum izinleri ile katılımcıların bilgilendirilmiş olurları alınmıştır.
Bulgular: Hastaların yaş ortalamaları X̅:55.72±17.02’dir. Hastaların “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği” puan ortalamaları X̅:152.44±39.65 olduğu ve en fazla tedavi ve komplikasyonlar (X̅:27.63±6.80) ve yaşam aktivitelerine (X̅:29.04±7.94) yönelik öğrenim gereksinimleri olduğu belirlenmiştir. Acil ameliyat gerçekleştirilen hastaların öğrenim gereksinimleri planlı ameliyat olandan, herhangi bir konuda bilgi alan hastaların öğrenim gereksinimleri bilgi almayanlardan istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Sonuçlar: Cerrahi hastalarının öğrenim gereksinim puanlarının ve önemlilik düzeylerinin orta olduğu saptanmıştır. Hastaların öğrenim gereksinimlerini uygulanan ameliyat şeklinin, herhangi bir konuda bilgilendirilmelerinin ve hastanede yatış sürelerinin etkilediği görülmüştür. Hasta öğrenim gereksinimlerinin saptanmasına ilişkin çalışmaların artırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Kaya H. Hasta eğitimi. İçinde: Atabek Aştı, T, Karadağ A, editörler. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. 1.Baskı, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014, ss 235-244.
  • 2. Kok G, K-de-Vries N, Health Education and Health Promotion. International Encyclopedia of the Social Behavioral Sciences. 2nd edition, Elsevier Ltd, 2015, 620-627.
  • 3. Che H, L, Yeh MY, Jiang RS, Wu SM. Taiwanese Nurses’ Experiences of Difficulties in Providing Patient Education in Hospital Settings. Nursing and Health Sciences. 2016;18(1):113-119.
  • 4. Sanchez LM, Cooknell LE. The Power of 3: Using Adult Learning Principles to Facilitate Patient Education. Wolters Kluwer Health. Inc, All rights reserved. 2017;47(2):17-19.
  • 5. Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. 2. Baskı, Erzurum: Nobel Tıp Kitabevleri; 2013, ss 1-170.
  • 6. Öz Alkan H. Hasta Eğitimi ve Davranış Değişikliği Geliştirme. Journal of Cardiovascular Nursing. 2016;7(2): 41-47.
  • 7. Hoving C, Visser A, Mullen PD, Van Den Born B. A History of Patient Education by Health Professionals in Europe and North America: From Authority To Shared Decision Making Education. Patient Education and counseling. 2010;78(3):275-281.
  • 8. Hovsepian J, Mcgah C, O’Brien C. Postoperative Instructions Preoperatively—Evaluating the Effectiveness of a Teaching Model on Patient Satisfaction RegardingInstructions for Home Care. Journal of PeriAnesthesia Nursing. 2016;32(3):231-237.
  • 9. Yeh M, Wu S, Tung T. The Relation Between Patient Education, Patient Empowerment and Patient Satisfaction: A Cross-Sectional-Comparison Study. Applied Nursing Research. 2018;39:11–17.
  • 10. Aygül S, Ulupınar S. Hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik hastanın görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(1):1-8.
  • 11. Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Florance Nigthingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(1):1-8.
  • 12. Özer N. Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi Cerrahinin Sınıflandırılması Cerrahi Gerektiren Durumlar ve Hasta Üzerindeki Etkileri. İçinde: Eti Aslan F. Editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte. 1.Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2016, ss:3-33.
  • 13. Aksoy G. Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliği. İçinde: Aksoy, G, Kanan, N, Akyolcu, N., editörler, Cerrahi Hemşireliği I. 2. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 2017, ss.1-36.
  • 14. Gürlek Ö, Yavuz M. Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimi Uygulamaları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;16(1):8-15.
  • 15. Yavuz M, Cerrahi Bakım: Ameliyat Öncesi Bakım. İçinde: Karadakovan A, Eti Aslan F editörler. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarında Bakım. 3.Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2014, 223-238.
  • 16. Yılmaz E. Cerrahi Süreç: Ameliyat Öncesi Hazırlık ve Bakım. İçinde: İçinde: Eti Aslan F Editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte, 1.Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, 2016, 19-44.
  • 17. Yılmaz M. Learning Needs of Adult Patients Surgery. Cumhuriyet Medical Journal. 2017;39(1):402-411.
  • 18. Mitchell M. A Patient-Centred Approach to Day Surgery Nursing, Nursing Standard. 2010;24(44):40-6.
  • 19. Lee CK, Lee-Iris FK. Preoperative Patient Teaching: The Practice and Perceptions. Among Surgical Ward Nurses. 2013; 22(17-18): 2551-2561.
  • 20. Chevillon C, Hellyar M, Madani C, Kerr K, Kim C. Preoperative Education on Postoperative Delirium, Anxiety, and Knowledge in Pulmonary Thromboendarterectomy Patients. American Journal of Critical Care. 2015; 24(2): 164-71.
  • 21. Kalogianni A, Almpani P, Vastardis L, Baltopoulos G, Charitos C, Brokalaki H. Can Nurse-Led Preoperative Education Reduce Anxiety and Postoperative Complications of Patients Undergoing Cardiac Surgery? European Journal of Cardiovascular Nursing. 2016; 15(6): 447-458.
  • 22. Ramesh C, Nayak BS, Pai VB, Patil NT, George A, George LS, Devi ES. Preoperatif Eğitimin Kalp Cerrahisi Geçiren Hastalarda Postoperatif Sonuçlar Üzerindeki Etkisi: Sistematik Bir İnceleme ve Meta-Analiz. Perianestezi Hemşireliği Dergisi. 2016; 32 (6): 518-529.
  • 23. Crawford T, Roger P, Candlin S. Supporting Patient Education Using Schema Theory: A Discourse Analysis. Colegian. 2018; 25(5): 501-7.
  • 24. Çatal E, Dicle A. Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1(1): 19-32.
  • 25. Berg K, Aresteld K, Kjellgren K. Postoperative Recovery From the Perspective of Day Surgery Patients: a Phenomenographic Study. International Journal of Nursing Studies. 2013; 50(2013): 1630–1638.
  • 26. Yılmaz Şahin S, İyigün E, Açıkel C. Kolorektal Kanser Cerrahisi Uygulanan Hastaların Bilgi Gereksinimlerinin Belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2015; 14(5): 401-5.
  • 27. Vermişli S, Çukurova İ, Baydur H, Yılmaz E. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Kliniğinde Cerrahi Tedavi İçin Yatan Hastaların Ameliyat Öncesi Hasta Öğrenim Gereksinimi ve Kaygı Arasındaki İlişki. Kulak Burun Boğaz Ihtis Dergisi. 2016; 26(2): 79-91.
  • 28. Yıldırım N, Çifçi B, Kaşıkçı M. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Verme Durumu ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Atatürk İletişim Dergisi. 2017; 14 (Özel sayı): 217-230.
  • 29. Oswald N, Hardman J, Kerr A, Bishay E, Steyn R, Rajesh M. Patient Want More İnformation After Surgery: A Prospective Audit of Satisfaztion With Perioperative İnformation in Long Cancer Surgery. Oswald et al, Journal of Cardiothoracic Surgery. 2018; 13(18): 2-5.
  • 30. Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır T. Learning Needs of Neurosurgery Patients. Journal of Neurological Sciences (Turkish). 2010; 27(4): 414-420.
  • 31. Başaran Dursun H, Yılmaz E. Batın Cerrahisi Yapılan Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015; 2(3): 65-70.
  • 32. Güçlü A, Kurşun Ş. Genel Cerrahi Hastalarının Taburculuk Eğitim Gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 20(2):107-113.
  • 33. Suhonen R, Leino-Kilpi H. Adult Surgical Patients and the İnformation Provided to Them Bynurses: a Literature Review, Patient Education and Counseling. 2006; 61(1): 5–15.
  • 34. Orgun F, Şen G. Bir Devlet Hastanesi Cerrahi Birimlerinde Yatan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Saptanması. Uluslararası Hakemli Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 2012; 2(4); 52-64.
  • 35. Yalçın S, Arpa Y, Cengiz A, Doğan S. Hemşirelerin Hastaların Taburculuk Eğitim Gereksinimlerine Yönelik Görüşleri ile Hastaların Eğitim Gereksinimlerine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12(3): 204-209.
  • 36. Yılmaz E, Özkan S. Cerrahi Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 18(2): 107-115.
  • 37. Çetinkaya F, Aşiret GD. Dahili ve Cerrahi Kliniklerindeki Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(2): 93-9.
  • 38. Sivrikaya SK, Erdem G. The Detection of Coronary Intensive Care Unit Patients’ Patient Learning Requirements. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care. 2018; 12(3): 186-192.
  • 39. Akyol B, Edeer AD. Periferik Arter Ameliyatı Olan Hastaların Öğrenme Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Cardiovascular Sciences. 2021; 33(1): 31-41.
  • 40. Dayılar H, Çelik G, Kamer E. Genel Cerrahi Kliniklerinde Yatan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Ege Klinik Tıp Dergisi. 2016; 54 (3): 129-133.
  • 41. Temiz Z, Öztürk D, Uğraş GA, Öztekin SD, Şengül E. Determination of Patient Learning Needs After Thyroidectomy. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention. 2016; 17(3): 1479-1483.
  • 42. Soyer Ö, Dönmez YC, Van Gıersbergen MY, Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 11(3): 200-208.
  • 43. Karahan E, Köstekli S, Çelik S, Demir TY. Meme Cerrahisi Uygulanan Hastalarda Taburculuk Öncesi Bilgi Gereksinimleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2); 230-243.
  • 44. Özaker E, Akan S, Dolgun E, Candan Dönmez Y. Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ile Anksiyeteleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Kesitsel Çalışma, Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022; 14(1).
  • 45. Johansson K, Hupli M, Salanter S. Kalça Artroplastisi Sonrası Hastaların Öğrenme İhtiyaçları. Klinik Hemşirelik Dergisi. 2002; 11(5): 634-639.
  • 46. Jacobs V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Applied Nursing Research. 2000; 13(1): 12-18.
  • 47. Deniz S, Erden S. Assessment of Learning Needs in Patients Hospitalized in the General Surgery Clinic. International Journal of Caring Sciences. 2017; 10(2): 764.
  • 48. Mosleh SM, Eshah NF, Almalik MM. Perceived Learning Needs According to Patients Who Have Undergone Major Coronary İnterventions and Their Nurses. Journal of Clinical Nursing. 2017; 26(3-4): 418-426.

The Surgical Patients’ Learning Needs And Affecting Factors

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 14, 31.01.2023

Öz

Aim: This study was conducted in a descriptive way to determine the learning needs of surgical patients.
Methods: The descriptive study was conducted with the patients that 118 second year nursing students gave care during clinical practice. The data of the study were collected using the "Patient Question Form" and "Patient Learning Needs Scale" between 19 April-24 May 2017. In the Kolmogrov-Smirnov normality tests the data show normal distribution, and the relationship between dependent and independent variables was determined by independent sample t test and one-way ANOVA tests. Ethics committee and institutional permission for research and the informed consent of the participants was received.
Results: The mean age of the patients was X̅:55.72 ± 17.02. It has been determined the mean score of “Patients Learnings Needs Scale” of the patients was found X̅:152.44 ± 39.65 and that there are learning needs for the most treatment and complications (X̅:27.63 ± 6.80) and life activities (X̅:29.04 ± 7.94). It was statistically significantly higher learning needs of patients who undergo emergency surgery from those with planned surgery, the learning needs of patients who receive information from those who do not (p <0.05).
Conclusion: It was found that the patients' learning requirement scores and the significance levels were moderate. It has been observed that the mode of operation of the patients, the state of being informed about them and the duration of hospitalization were effective in the formation of the patients' learning needs. It was suggested that studies on determining patient learning needs should be increased.

Kaynakça

  • 1. Kaya H. Hasta eğitimi. İçinde: Atabek Aştı, T, Karadağ A, editörler. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. 1.Baskı, İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2014, ss 235-244.
  • 2. Kok G, K-de-Vries N, Health Education and Health Promotion. International Encyclopedia of the Social Behavioral Sciences. 2nd edition, Elsevier Ltd, 2015, 620-627.
  • 3. Che H, L, Yeh MY, Jiang RS, Wu SM. Taiwanese Nurses’ Experiences of Difficulties in Providing Patient Education in Hospital Settings. Nursing and Health Sciences. 2016;18(1):113-119.
  • 4. Sanchez LM, Cooknell LE. The Power of 3: Using Adult Learning Principles to Facilitate Patient Education. Wolters Kluwer Health. Inc, All rights reserved. 2017;47(2):17-19.
  • 5. Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. 2. Baskı, Erzurum: Nobel Tıp Kitabevleri; 2013, ss 1-170.
  • 6. Öz Alkan H. Hasta Eğitimi ve Davranış Değişikliği Geliştirme. Journal of Cardiovascular Nursing. 2016;7(2): 41-47.
  • 7. Hoving C, Visser A, Mullen PD, Van Den Born B. A History of Patient Education by Health Professionals in Europe and North America: From Authority To Shared Decision Making Education. Patient Education and counseling. 2010;78(3):275-281.
  • 8. Hovsepian J, Mcgah C, O’Brien C. Postoperative Instructions Preoperatively—Evaluating the Effectiveness of a Teaching Model on Patient Satisfaction RegardingInstructions for Home Care. Journal of PeriAnesthesia Nursing. 2016;32(3):231-237.
  • 9. Yeh M, Wu S, Tung T. The Relation Between Patient Education, Patient Empowerment and Patient Satisfaction: A Cross-Sectional-Comparison Study. Applied Nursing Research. 2018;39:11–17.
  • 10. Aygül S, Ulupınar S. Hemşirenin hasta eğitimindeki rolüne yönelik hastanın görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15(1):1-8.
  • 11. Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Florance Nigthingale Hemşirelik Dergisi. 2013; 21(1):1-8.
  • 12. Özer N. Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliğinin Tarihçesi Cerrahinin Sınıflandırılması Cerrahi Gerektiren Durumlar ve Hasta Üzerindeki Etkileri. İçinde: Eti Aslan F. Editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte. 1.Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2016, ss:3-33.
  • 13. Aksoy G. Cerrahi ve Cerrahi Hemşireliği. İçinde: Aksoy, G, Kanan, N, Akyolcu, N., editörler, Cerrahi Hemşireliği I. 2. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 2017, ss.1-36.
  • 14. Gürlek Ö, Yavuz M. Cerrahi Kliniklerde Çalışan Hemşirelerin Ameliyat Öncesi Hasta Eğitimi Uygulamaları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;16(1):8-15.
  • 15. Yavuz M, Cerrahi Bakım: Ameliyat Öncesi Bakım. İçinde: Karadakovan A, Eti Aslan F editörler. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarında Bakım. 3.Baskı, Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2014, 223-238.
  • 16. Yılmaz E. Cerrahi Süreç: Ameliyat Öncesi Hazırlık ve Bakım. İçinde: İçinde: Eti Aslan F Editör. Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte, 1.Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, 2016, 19-44.
  • 17. Yılmaz M. Learning Needs of Adult Patients Surgery. Cumhuriyet Medical Journal. 2017;39(1):402-411.
  • 18. Mitchell M. A Patient-Centred Approach to Day Surgery Nursing, Nursing Standard. 2010;24(44):40-6.
  • 19. Lee CK, Lee-Iris FK. Preoperative Patient Teaching: The Practice and Perceptions. Among Surgical Ward Nurses. 2013; 22(17-18): 2551-2561.
  • 20. Chevillon C, Hellyar M, Madani C, Kerr K, Kim C. Preoperative Education on Postoperative Delirium, Anxiety, and Knowledge in Pulmonary Thromboendarterectomy Patients. American Journal of Critical Care. 2015; 24(2): 164-71.
  • 21. Kalogianni A, Almpani P, Vastardis L, Baltopoulos G, Charitos C, Brokalaki H. Can Nurse-Led Preoperative Education Reduce Anxiety and Postoperative Complications of Patients Undergoing Cardiac Surgery? European Journal of Cardiovascular Nursing. 2016; 15(6): 447-458.
  • 22. Ramesh C, Nayak BS, Pai VB, Patil NT, George A, George LS, Devi ES. Preoperatif Eğitimin Kalp Cerrahisi Geçiren Hastalarda Postoperatif Sonuçlar Üzerindeki Etkisi: Sistematik Bir İnceleme ve Meta-Analiz. Perianestezi Hemşireliği Dergisi. 2016; 32 (6): 518-529.
  • 23. Crawford T, Roger P, Candlin S. Supporting Patient Education Using Schema Theory: A Discourse Analysis. Colegian. 2018; 25(5): 501-7.
  • 24. Çatal E, Dicle A. Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1(1): 19-32.
  • 25. Berg K, Aresteld K, Kjellgren K. Postoperative Recovery From the Perspective of Day Surgery Patients: a Phenomenographic Study. International Journal of Nursing Studies. 2013; 50(2013): 1630–1638.
  • 26. Yılmaz Şahin S, İyigün E, Açıkel C. Kolorektal Kanser Cerrahisi Uygulanan Hastaların Bilgi Gereksinimlerinin Belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2015; 14(5): 401-5.
  • 27. Vermişli S, Çukurova İ, Baydur H, Yılmaz E. Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi Kliniğinde Cerrahi Tedavi İçin Yatan Hastaların Ameliyat Öncesi Hasta Öğrenim Gereksinimi ve Kaygı Arasındaki İlişki. Kulak Burun Boğaz Ihtis Dergisi. 2016; 26(2): 79-91.
  • 28. Yıldırım N, Çifçi B, Kaşıkçı M. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Verme Durumu ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Atatürk İletişim Dergisi. 2017; 14 (Özel sayı): 217-230.
  • 29. Oswald N, Hardman J, Kerr A, Bishay E, Steyn R, Rajesh M. Patient Want More İnformation After Surgery: A Prospective Audit of Satisfaztion With Perioperative İnformation in Long Cancer Surgery. Oswald et al, Journal of Cardiothoracic Surgery. 2018; 13(18): 2-5.
  • 30. Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır T. Learning Needs of Neurosurgery Patients. Journal of Neurological Sciences (Turkish). 2010; 27(4): 414-420.
  • 31. Başaran Dursun H, Yılmaz E. Batın Cerrahisi Yapılan Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2015; 2(3): 65-70.
  • 32. Güçlü A, Kurşun Ş. Genel Cerrahi Hastalarının Taburculuk Eğitim Gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017; 20(2):107-113.
  • 33. Suhonen R, Leino-Kilpi H. Adult Surgical Patients and the İnformation Provided to Them Bynurses: a Literature Review, Patient Education and Counseling. 2006; 61(1): 5–15.
  • 34. Orgun F, Şen G. Bir Devlet Hastanesi Cerrahi Birimlerinde Yatan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Saptanması. Uluslararası Hakemli Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 2012; 2(4); 52-64.
  • 35. Yalçın S, Arpa Y, Cengiz A, Doğan S. Hemşirelerin Hastaların Taburculuk Eğitim Gereksinimlerine Yönelik Görüşleri ile Hastaların Eğitim Gereksinimlerine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12(3): 204-209.
  • 36. Yılmaz E, Özkan S. Cerrahi Hastaların Öğrenim Gereksinimleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 18(2): 107-115.
  • 37. Çetinkaya F, Aşiret GD. Dahili ve Cerrahi Kliniklerindeki Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2017; 10(2): 93-9.
  • 38. Sivrikaya SK, Erdem G. The Detection of Coronary Intensive Care Unit Patients’ Patient Learning Requirements. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care. 2018; 12(3): 186-192.
  • 39. Akyol B, Edeer AD. Periferik Arter Ameliyatı Olan Hastaların Öğrenme Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Cardiovascular Sciences. 2021; 33(1): 31-41.
  • 40. Dayılar H, Çelik G, Kamer E. Genel Cerrahi Kliniklerinde Yatan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Ege Klinik Tıp Dergisi. 2016; 54 (3): 129-133.
  • 41. Temiz Z, Öztürk D, Uğraş GA, Öztekin SD, Şengül E. Determination of Patient Learning Needs After Thyroidectomy. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention. 2016; 17(3): 1479-1483.
  • 42. Soyer Ö, Dönmez YC, Van Gıersbergen MY, Ameliyat Olan Hastaların Öğrenim Gereksinimlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2018; 11(3): 200-208.
  • 43. Karahan E, Köstekli S, Çelik S, Demir TY. Meme Cerrahisi Uygulanan Hastalarda Taburculuk Öncesi Bilgi Gereksinimleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2); 230-243.
  • 44. Özaker E, Akan S, Dolgun E, Candan Dönmez Y. Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ile Anksiyeteleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Kesitsel Çalışma, Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022; 14(1).
  • 45. Johansson K, Hupli M, Salanter S. Kalça Artroplastisi Sonrası Hastaların Öğrenme İhtiyaçları. Klinik Hemşirelik Dergisi. 2002; 11(5): 634-639.
  • 46. Jacobs V. Informational Needs of Surgical Patients Following Discharge. Applied Nursing Research. 2000; 13(1): 12-18.
  • 47. Deniz S, Erden S. Assessment of Learning Needs in Patients Hospitalized in the General Surgery Clinic. International Journal of Caring Sciences. 2017; 10(2): 764.
  • 48. Mosleh SM, Eshah NF, Almalik MM. Perceived Learning Needs According to Patients Who Have Undergone Major Coronary İnterventions and Their Nurses. Journal of Clinical Nursing. 2017; 26(3-4): 418-426.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Gök 0000-0003-2095-914X

Saide Faydalı 0000-0001-7923-689X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Gök F, Faydalı S. Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri ve Etkileyen Faktörler. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;3(1):1-14.