Amaç: Bu çalışma, hemşirelere verilen farkındalık temelli eğitim programlarının mesleki stres üzerindeki etkilerini araştıran randomize kontrollü çalışmaların incelenmesi ve çalışmalardan elde edilen verilerin sistematik olarak değerlendirilmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Farkındalık temelli eğitim programlarının hemşirelerde mesleki strese etkisini belirlemek amacıyla PubMed, Web of Science, Science Direct, Google Scholar, EBSCO host ve Cochrane veri tabanları tarandı. Arama İngilizce olarak, 3 anahtar kelime (hemşire, farkındalık, mesleki stres) kullanılarak yapıldı. Literatür taraması sonucunda 7.382 makaleye ulaşıldı ve 5 araştırma çalışmaya dahil edildi. Çalışmalar PRISMA kontrol listesi kullanılarak değerlendirildi. Literatür taraması sonucunda 380 katılımcının yer aldığı 5 araştırma çalışmaya dahil edildi.
Bulgular: Bu çalışmaya dahil edilen 5 çalışmanın içeriği incelendiğinde, eğitim sonrasında hemşirelerin farkındalık düzeylerinin arttığı, mesleki stres düzeylerinin azaldığı, iş tatminlerinin ve hasta bakım kalitelerinin arttığı dikkat çekmektedir. MBSR eğitiminin hemşirelerin depresyon ve kaygı düzeylerini azalttığı, farkındalık düzeylerinin ve uyku kalitelerinin artmasında önemli ölçüde rol oynadığı belirlendi. Ayrıca elde edilen verilerle farkındalık temelli stres eğitimi programının uyku sorunlarını ve yorgunluk düzeylerini de azalttığı tespit edildi.
Sonuç: İncelenen çalışmalar, farkındalık temelli stres azaltma programının hemşirelerde mesleki stresi düzeyini anlamlı derecede azalttığını göstermektedir. Bu nedenle hemşirelik hizmet içi eğitiminde MBSR programının kullanılması önerilebilir.
Purpose: This study was conducted to examine the randomized controlled studies investigating the effects of mindfulness-based training programs given to nurses on occupational stress and to systematically evaluate the data obtained from the studies.
Methods: In order to determine the effect of mindfulnessbased training programs on occupational stress in nurses, PubMed, Web of Science, Science Direct, Google Scholar, EBSCO host and Cochrane data bases were searched. The search was in English and was conducted using 3 key words (nurse, mindfulness, occupational stress). As a result of the literature rewiew, 7.382 articles were reached and 5 studies were included in the study. Studies were evaluated using the PRISMA checklist. As a result of the literature review, 5 articles including 380 participants were included in there view.
Results: When the content of the 5 studies included in this study is examined, it is noteworthy that after the training, the awareness levels of nurses increased, their job stress levels decreased, their job satisfaction and patient care quality increased. It was determined that MBSR education reduced the depression and anxiety levels of nurses and played an important role in increasing their awareness levels and sleep quality significantly. In addition, with the data obtained, it was found that the mindfulness-based stress eduction program also reduced sleep problems and fatigue levels.
Conclusion: The studies examined showed that mindfulness-based stress reduction program greatly decreased occupational stress in nurses. So it can be recommended to use the MBSR program in nursing inservice training.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |