Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship Between Psychological Well-Being and Problem Solving Skills of Faculty of Health Sciences Students

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 191, 31.05.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1372152

Öz

Objective: The aim of this study was to determine the psychological well-being of health sciences students; their problem-solving skills and to examine the relationship between them.
Methods: The research was carried out in descriptive cross-sectional design. The population of the research consists of students studying in the field of health sciences at two foundation universities in Turkey. 'Descriptive Information Form', 'Psychological Well-Being Scale (PWBS)' and 'Problem Solving Inventory (PSI)' were used to collect data. The data were analyzed in SPSS program.
Results: The students' PSI total score average was 100.4±17.22; PSI sub-dimension total score averages were determined as 'Personal Control' 15.89 ±3.92, 'Problem Solving Confidence' 29.40±8.13 and 'Approach Avoidance Style' 44.97±9.73. The mean total score of PWBS was found to be 42.7±8.54.
Conclusion: In line with the results obtained, it was found that there was a significant relationship between psychological well-being and problem-solving skills, and that as students' psychological well-being increased wtih their problem-solving skills. Consistent with these findings, it was concluded that problem solving sub-dimensions, psychological well-being and total problem solving score were positively related. Psychological well-being and problem solving skills are directly related to each other and affect each other.

Kaynakça

  • 1. Demirci İ, Şar AH. Kendini bilme ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches. 2017;6(5).
  • 2. Çiçek İ. psychological well-being and separation-ındividuation ın university students. kastamonu education journal. 2021;29(4): 124-133.
  • 3. Telef BB. Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;28(3): 374-384.
  • 4. Heppner PP, Petersen CH. The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology. 1982; 29(1): 66–75.
  • 5. Akdoğan B, Yalçın S B. Lise öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık ve çatışma çözme davranışlarının öznel iyi oluşlarını yordaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;(46): 174-197.
  • 6. Eroğlu Hİ. Hemşirelik öğrencilerinin sosyal sorun çözme ve psikolojik iyi olma durumları arasındaki ilişkide duygu ifadesi ve benlik saygısının aracılık rolü. [Yüksek Lisans Tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2020.
  • 7. Erol S, Aygün S, Çay H. Birinci basamak sağlık çalışanlarında duygusal zekâ, benlik saygısı ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2): 10-20.
  • 8. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve başetme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2017:32–39.
  • 9. Karakurt N, Ekinci M. Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(4).
  • 10. Amanak K, Demirkol İ, Kuru Z. Ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öz etkililik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2019;9(2): 71-75.
  • 11. Diener E, Wirtz D, Biswas-Diener R., Tov W, Kim-Prieto C, Choi D, et al. New measures of wellbeing. Social Indicators Research Series. 2009;39.
  • 12. Taylan, S. Heppner’in Problem Çözme Envanterinin Uyarlama, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara: Ankara Üniversitesi;1990.
  • 13. Tabachnik BG, Fidell SL. Multicollinearity and singularity. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston: Pearson; 2013:78-79.
  • 14. Kılıç S. Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders. 2016; 6(1):47-48.
  • 15. Evli M. Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati, mesleki güdülenme: bir path analizi. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences). 2022;31(1): 60-65.
  • 16. Elkin N, Karadağlı F. Üniversite Öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniv Sağlık Bilim Derg. 2015; 1(1): 11-18.
  • 17. Erdem E, Efe YS, Başdaş Ö, Bayat M, Korkmaz Z, Uslu N. Hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasının problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences). 2017;26 (2):147-152.
  • 18. Uysal N, Manavoğu B. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi. 2019;1(1):1-5.
  • 19. Yüksel A, Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. (2015);2(1): 37-49.
  • 20. Koç Z, Koyuncu S, Sağlam, Z. Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12 (1):41-50.
  • 21. Erzincanlı S, Zaybak A. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2015;2 (3):26-38.
  • 22. Barutçu Demir C. Hemşirelik öğrencilerinde problem çözme becerisinin klinik karar verme düzeylerine etkisi. SDÜ Tıp Fak Derg. 2019;26(1): 22-29.
  • 23. İşgör İY. Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 2017; 6(1): 494-508.
  • 24. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013;3: 244-251.
  • 25. Başar G, Akın S, Durna Z. Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(1), :125-147.
  • 26. Dikmen C. Üniversite Öğrencilerinin psikolojik iyi oluşu ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi; 2019.
  • 27. Sagone E, ve De Caroli MA. A Correlational Study on Dispositional Resilience, Psychological Well-being, and Coping Strategies in University Students. American Journal of Educational Research. 2014;2(7): 463-471.
  • 28. Karahan FŞ, Hamarta E. The relationship between solution-focused thinking, depression, anxiety, stressand psychology well-being among university students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(59): 649-660.

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik İyi Oluşları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 2, 179 - 191, 31.05.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1372152

Öz

Amaç: Bu çalışma, sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları ile problem çözme becerilerinin saptanması ve arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı kesitsel tasarımda gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki iki vakıf üniversitesinde sağlık bilimleri alanında eğitim alan öğrenciler oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’ ‘Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ)’ ve ‘Problem Çözme Envanteri (PÇE)’ kullanılmıştır. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin PÇE toplam puan ortalaması 100.4±17.22; PÇE alt boyut toplam puan ortalamaları ise, ‘Kişisel Kontrol’ 15.89 ±3.92, ‘Problem Çözme Güveni’ 29.40±8.13 ve ‘Yaklaşma Kaçınma Tarzı’ 44.97±9.73 olarak belirlenmiştir. PİOÖ toplam puan ortalaması ise 42.7±8.54 olarak bulunmuştur.
Sonuç: Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, psikolojik iyi oluş ile problem çözme becerileri arasında anlamlı ilişki olduğu ve öğrencilerin psikolojik iyi oluşları ile beraber problem çözme becerilerinin de arttığı bulunmuştur. Bu bulgularla tutarlı şekilde problem çözme alt boyutlarının, psikolojik iyi oluş ve problem çözme toplam puanın pozitif yönde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik iyilik ile problem çözme becerisi çift yönlü olarak birbiri ile doğrudan ilişkilidir ve birbirini etkilemektedir.

Kaynakça

  • 1. Demirci İ, Şar AH. Kendini bilme ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches. 2017;6(5).
  • 2. Çiçek İ. psychological well-being and separation-ındividuation ın university students. kastamonu education journal. 2021;29(4): 124-133.
  • 3. Telef BB. Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;28(3): 374-384.
  • 4. Heppner PP, Petersen CH. The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology. 1982; 29(1): 66–75.
  • 5. Akdoğan B, Yalçın S B. Lise öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık ve çatışma çözme davranışlarının öznel iyi oluşlarını yordaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;(46): 174-197.
  • 6. Eroğlu Hİ. Hemşirelik öğrencilerinin sosyal sorun çözme ve psikolojik iyi olma durumları arasındaki ilişkide duygu ifadesi ve benlik saygısının aracılık rolü. [Yüksek Lisans Tezi]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi; 2020.
  • 7. Erol S, Aygün S, Çay H. Birinci basamak sağlık çalışanlarında duygusal zekâ, benlik saygısı ve ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(2): 10-20.
  • 8. Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve başetme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi. 2017:32–39.
  • 9. Karakurt N, Ekinci M. Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(4).
  • 10. Amanak K, Demirkol İ, Kuru Z. Ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öz etkililik yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2019;9(2): 71-75.
  • 11. Diener E, Wirtz D, Biswas-Diener R., Tov W, Kim-Prieto C, Choi D, et al. New measures of wellbeing. Social Indicators Research Series. 2009;39.
  • 12. Taylan, S. Heppner’in Problem Çözme Envanterinin Uyarlama, Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. [Yüksek Lisans Tezi]. Ankara: Ankara Üniversitesi;1990.
  • 13. Tabachnik BG, Fidell SL. Multicollinearity and singularity. Using multivariate statistics. 6th ed. Boston: Pearson; 2013:78-79.
  • 14. Kılıç S. Cronbach'ın alfa güvenirlik katsayısı. Journal of Mood Disorders. 2016; 6(1):47-48.
  • 15. Evli M. Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati, mesleki güdülenme: bir path analizi. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences). 2022;31(1): 60-65.
  • 16. Elkin N, Karadağlı F. Üniversite Öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniv Sağlık Bilim Derg. 2015; 1(1): 11-18.
  • 17. Erdem E, Efe YS, Başdaş Ö, Bayat M, Korkmaz Z, Uslu N. Hemşirelik öğrencilerinde kavram haritasının problem çözme ve eleştirel düşünme düzeylerine etkisi. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences). 2017;26 (2):147-152.
  • 18. Uysal N, Manavoğu B. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi. 2019;1(1):1-5.
  • 19. Yüksel A, Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. (2015);2(1): 37-49.
  • 20. Koç Z, Koyuncu S, Sağlam, Z. Sağlık yüksekokulu hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2015; 12 (1):41-50.
  • 21. Erzincanlı S, Zaybak A. Hemşirelerde eleştirel düşünme eğilimi ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2015;2 (3):26-38.
  • 22. Barutçu Demir C. Hemşirelik öğrencilerinde problem çözme becerisinin klinik karar verme düzeylerine etkisi. SDÜ Tıp Fak Derg. 2019;26(1): 22-29.
  • 23. İşgör İY. Üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 2017; 6(1): 494-508.
  • 24. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2013;3: 244-251.
  • 25. Başar G, Akın S, Durna Z. Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(1), :125-147.
  • 26. Dikmen C. Üniversite Öğrencilerinin psikolojik iyi oluşu ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi; 2019.
  • 27. Sagone E, ve De Caroli MA. A Correlational Study on Dispositional Resilience, Psychological Well-being, and Coping Strategies in University Students. American Journal of Educational Research. 2014;2(7): 463-471.
  • 28. Karahan FŞ, Hamarta E. The relationship between solution-focused thinking, depression, anxiety, stressand psychology well-being among university students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(59): 649-660.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beslenme ve Diyetetik (Diğer), Ebelik (Diğer), Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hülya Elmalı Şimşek 0000-0003-0372-1981

Pınar Demir Asma 0000-0002-3590-446X

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 6 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Elmalı Şimşek H, Demir Asma P. Investigation of the Relationship Between Psychological Well-Being and Problem Solving Skills of Faculty of Health Sciences Students. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;4(2):179-91.