Kamusal alan, toplumu ilgilendiren konularda tüm yurttaşlara düşünce ve görüşlerini sunma imkanı veren, karşılıklı tartışmaların yapıldığı ve düşüncelerin ortak bir karara bağlandığı kamu alanını ifade etmektedir. Tarihsel süreçte içerisinde bulunulan dönemin koşullarının etkisiyle kamusal alan düşüncesi dönüşüm geçirmiştir. Günümüzde de enformasyon ve iletişim teknolojilerindeki dijital dönüşümle birlikte yeni medya ortamlarında kamusal alan tartışmaları başlamıştır. Bu çalışmada sosyal medya platformu Twitter’da etiket (hashtag) kelimelerin kamusal alan yaratıp yaratmadığı araştırılmıştır. Etiket kelimeler, belirli bir konu hakkında kullanıcılara görüş ve düşüncelerini ifade etme imkanı sunması ve kullanıcılar arasında dolaylı olarak etkileşimin sağlanması açısından önemlidir. Bu bağlamda hafta içi prime timeda yayınlanan “Fatih Portakal ile Fox Ana Haber” programında 13-17 Nisan 2020 tarih aralığında gündeme dair belirlenen Twitter etiket kelimeleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiş, ayrıca elde edilen verileri desteklemesi açısından yarı yapılandırılmış mülakat tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma neticesinde etiket kelimelerin yalnızca kullanıcıların seslerini duyurabilme aracı olarak kullanıldığı, görüş bildiren kullanıcılar arasında yorum üzerinden etkileşim düzeyinin az olduğu, yorumlarda tartışılan çoğu konunun belirli bir sonuca bağlanamadığı, kullanıcıların içeriklerinin anlık-tepkisel olarak sanal ortamda sunulduğu ortaya çıkmıştır. Ana haber bülteninde kullanılan etiket kelimelerin Twitter’da kamusal alanı oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Kamusal Alan Sosyal medya Twitter Etiket kelimeler Ana haber bülteni
The public sphere refers to the public domain, which enables all citizens to express their thoughts that concern society where discussions are held to agreed upon. The public sphere has transformed depending on the period in which it is in the historical process. Today, with the digital transformation in information and communication technologies, the public sphere discussions have started in new media. In this study, it is investigated whether the hashtag words on the social media platform Twitter create a public sphere. Hashtags are significant from the point of enabling users to express their idea about a specific topic and indirect interaction between users. In this context, in the “Fatih Portakal and Fox Ana Haber” broadcasted live on weekday primetime, Twitter hashtags determined about the agenda between April 13th-17th 2020 was analyzed by the content analysis method. An semi-structured interview was conducted to support the data obtained. As a result of the research, it revealed that the hashtags used only as a means of announcing the users' voices, among the user's interactions are insufficient, discussions in comments cannot reach the result, and users' reactions are instantly and reactively in social media. It is concluded that the hashtags used the main news bulletin can not create a public sphere on Twitter.
Public Sphere Social Media Twitter Hashtags Main News Bulletin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)