Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMAS HİPOTEZİ KAPSAMINDA SPA ÇALIŞANLARININ KÜLTÜLERARASI YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 968 - 981, 07.09.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, temas hipotezi kapsamında SPA çalışanlarının kültürlerarası yeterliliklerinin incelenmesi ve görüşlerinin tespit edilmesidir. Çalışma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden birincil veri toplama tekniği olarak yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiştir. Çalışma verileri, 2022 yılı Nisan ayı içerisinde Çanakkale ilinde faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otellerde çalışan SPA çalışanlarından yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Katılımcılar ile yapılan görüşmeler 15-20 dakika arasında gerçekleştirilmiş olup, not alma tekniği tercih edilmiştir. Veri toplamak amacı ile oluşturulmuş olan yarı-yapılandırılmış görüşme formu üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, katılımcılara yönelik demografik sorular; ikinci bölümde, kültürlerarası yeterlilik; üçüncü bölümde ise, temas durumlarını tespit etmeye yönelik sorular yer almaktadır. Çalışma kapsamında katılımcılara yöneltilen sorular “Kültürlerarası Yeterlilik Düzeyi” ve “Temas Hipotezi” boyutları altında oluşturulmuştur. Her iki boyuttaki sorulara katılımcıların genel anlamda olumlu yanıtlar vermiş oldukları tespit edilmiştir. Türk kültürüne uyum sürecinde yaşamış oldukları zorluklar olarak genel anlamda “mutfak kültürlerinin farklılığından kaynaklı kullanılan baharatların ülkemizde zor bulunması”, “iletişim konusu” ve “komşuluk ilişkileri” olarak ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1): 193-202.
  • Akdere, M., Acheson, K. ve Jiang, Y. (2021). An Examination of the Effectiveness of Virtual Reality Technology for Intercultural Competence Development. International Journal Of Intercultural Relations, 82: 109-120.
  • Aksoy, Z. (2016). Kültürlerarası İletişim Eğitiminde Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Gelişimi Öz Değerlendirmeleri Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 9(3): 34-53.
  • Arasaratnam, L.A. (2016). Intercultural Competence. Oxford Research Encyclopedias. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.68
  • Bağcı, S.Ç. ve Çelebi, E. (2017). Gruplararası Temas ve Çatışma ile Azınlıklara Yönelik Tutumlar ve Çokkültürlülüğe Destek Arasındaki İlişkiler: Gruplararası Tehdit ve Kaygının Aracı Rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 20(Özel Sayı): 3-18.
  • Balta, Ş. ve Özpınar, H. (2018). Turizm İşletmelerinin Spa Bölümlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Ergonominin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(2): 139-148.
  • Barrett, M., Byram, M., Lázár, I., Mompoint‑Gaillard, P. ve Philippou, S. (2014). Developing Intercultural Competence Through Education. Council of Europe Publishing.
  • Bekiroğlu, O. ve Balcı, Ş. (2014). Kültürlerarası İletişim Duyarlılığının İzlerini Aramak: “İletişim Fakültesi Öğrencileri Örneğinde Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (35): 429-459.
  • Bennett, M.J. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10(2): 179-196.
  • Bennett, J.M. ve Bennett, M.J. (2001). Developing Intercultural Sensitivity: An Integrative Approach to Global and Domestic Diversity. The Diversity Symposium, Diversity Collegium, Bentley College, Waltham, Mass., pp.1-44.
  • Deardorff, D.K. (2006). Idenfication and Assesment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internalization. Journal of Studies in International Education, 10(3): 256.
  • Duran, E. (2011). Turizm, Kültür ve Kimlik İlişkisi; Toplumsal ve Kültürel Kimliğin Sürdürülebilirliği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19): 291-313.
  • Durmuş, M. ve Sumruk Ateşgül, H. (2021). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kültürel İçeriklerin Seçimi, Sunumu ve Öğreticilerde Kültürlerarası Yeterlilik Geliştirme, E. Özkan (Edt.), Yabancılara Türkçe Öğretimi içinde (ss.111-133). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Eniç, D. (2021). Gruplararası Temas Kuramı Açısından Covid-19 Pandemisinde Önyargıları Azaltma Yolları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(17): 3336-3366.
  • Erdem, B., Gülcan, B. ve Chykynov, S. (2015). Konaklama İşletmelerinde Spa & Wellness Hizmetlerinde Çalışan İşgörenlerin Profili: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 48: 238-257.
  • Gülduran, Ç.A., Çaprak, D. ve Gürdoğan, A. (2020). Turizm İşletmeciliği Alanında Lisansüstü Eğitim Alan Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyinin Değerlendirilmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(4): 665-688.
  • Gümüştekin, N. (2007). Kültür kavramı ve Osmanlı’dan Günümüze Kültürel Yapının İncelenmesi. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. Bildiriler Kitabı, ss.117-127.
  • Hewstone, M. (2009). Living Apart, Living Together? The Role of Intergroup Contact in Social Intergration. Proceedings of The British Academy, 162: 243–300.
  • Kozak, M. (2021). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kruse, J. A., Didion, J. ve Perzynski, K. (2014). Utilizing the Intercultural Development Inventory to Develop Intercultural Competence. SpringerPlus, 3(1): 1-8.
  • Kuşluvan, S., Yücel, O., Isacker, K.V., Dias, A.S., Grudeva, P., Nicasi, F. ve Wltavsky, Z. (2019). Avrupa’da Termal Spa Terapi Uzmanı Mesleğinin Yeterlilik Alanlarına ve Eğitim İhtiyacına İlişkin Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 79–92.
  • Küllü Sülü, A. (2014). The Role of Native English Speaking Teachers in Promoting Intercultural Sensitivity. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Li, F.S. ve Wang, B. (2020). Social Contact Theory and Attitude Change through Tourism: Researching Chinese Visitors to North Korea. Tourism Management Perspectives, 36: 1-8.
  • Luo, X., Brown, G. ve Huang, S.S. (2015). Host Perceptions of Backpackers: Examining the Influence of Intergroup Contact. Tourism Management 50: 292-305.
  • Meng, B. ve Han, H., (2018). Working-holiday Tourism Attributes and Satisfaction in Forming Word-of-Mouth and Revisit Intentions: Impact of Quantity and Quality of Intergroup Contact. Journal of Destination Marketing & Management, 9: 347-357.
  • Mora, N. (2008). Kendi -Öteki İletişimi ve Etnomerkezcilik. Selçuk İletişim, 5(2): 206-218.
  • Nar, M.Ş. (2019). Kültürel Kimlik Sorunsalı: Görecelik Mi? Evrenselcilik Mi? Yoksa Uzlaşı Mı?. Antropoloji, (37): 72-80.
  • Paluck, E., Green, S.A. ve Green, D.P. (2019). The Contact Hypothesis Re-Evaluated. Behavioural Public Policy, 3(2): 129-158.
  • Pettigrew, T.F. (1998). Intergroup Contact Theory. Annual Reviews of Psychology, 49: 65-85.
  • Pettigrew, T.F. ve Tropp, L.R. (2005). Allport’s Intergroup Contact Hypothesis: Its History and Influence. In J.F. Dovidio, P.
  • Glick, & L.A. Rudman (Eds.), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport (pp.262–277). Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9780470773963.ch16
  • Sarı, E. (2004). Kültürlerarası İletişim: Temeller, Gelişmeler, Yaklaşımlar. Folklor/Edebiyat, 10(39): 1-31.
  • Stiftung, B. ve Cariplo, F. (2006). Intercultural Competence – The key competence in the 21st century?. International Culture Dialogue Bertelsmann Stiftung, https://www.bertelsmann- stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Presse/imported/downl oads/xcms_bst_dms_30238_30239_2.pdf (Erişim Tarihi: 11.03.2022).
  • Temel Eğinli, A. (2012). Kültürlerarası Yeterliliğin Kazanılmasında Kültürel Farklılık Eğitimlerinin Önemi. Öneri Dergisi, 9(35): 215-227.
  • Temel Eğinli, A. ve Yalçın, M. (2016). Kültürlerarası Yeterliliğin Gelişmesi ve Kültürlerarası Uyum. Global Media Journal TR Edition, 7(13): 6-27.
  • Yanık, C. (2013). Etnisite, Kimlik ve Milliyetçilik Kavramlarının Sosyolojik Analizi. Kaygı - Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (20), 225-237.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittürk Ekiyor, E. (2021). Göç ve Kültürlerarası İletişim İlişkisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4): 819-843.

INVESTIGATION OF INTERCULTURAL COMPETENCIES OF SPA EMPLOYEES IN THE SCOPE OF CONTACT HYPOTHESIS

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 968 - 981, 07.09.2022

Öz

The aim of this study is to determine the opinions of SPA employees working in four and five star hotels operating in Çanakkale with a scale created on intercultural competence and social contact. Within the scope of the study, semi-structured interview technique was preferred as the primary data collection technique, one of the qualitative research methods. Study data were collected by face-to-face interviews with SPA employees in April 2022. The interviews with the participants were held between 15-20 minutes and the note-taking technique was preferred. The semi-structured interview form, which was created to collect data, consists of three parts. In the first part, demographic questions for the participants; in the second part, intercultural competence; in the third part, there are questions to determine contact situations. The questions asked to the participants within the scope of the study were formed under the dimensions of “Intercultural Competence Level” and “Contact Hypothesis”. It is seen that the participants generally gave positive answers to the questions in both dimensions. As the difficulties, they experienced in the process of adapting to Turkish culture, the issue of communication and neighborly relations were expressed, as the spices used in our country are difficult to find due to the difference in culinary cultures in general.

Kaynakça

  • Abaslı, K. ve Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürel Zekâya İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1): 193-202.
  • Akdere, M., Acheson, K. ve Jiang, Y. (2021). An Examination of the Effectiveness of Virtual Reality Technology for Intercultural Competence Development. International Journal Of Intercultural Relations, 82: 109-120.
  • Aksoy, Z. (2016). Kültürlerarası İletişim Eğitiminde Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Gelişimi Öz Değerlendirmeleri Üzerine Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 9(3): 34-53.
  • Arasaratnam, L.A. (2016). Intercultural Competence. Oxford Research Encyclopedias. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.68
  • Bağcı, S.Ç. ve Çelebi, E. (2017). Gruplararası Temas ve Çatışma ile Azınlıklara Yönelik Tutumlar ve Çokkültürlülüğe Destek Arasındaki İlişkiler: Gruplararası Tehdit ve Kaygının Aracı Rolü. Türk Psikoloji Yazıları, 20(Özel Sayı): 3-18.
  • Balta, Ş. ve Özpınar, H. (2018). Turizm İşletmelerinin Spa Bölümlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Açısından Ergonominin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(2): 139-148.
  • Barrett, M., Byram, M., Lázár, I., Mompoint‑Gaillard, P. ve Philippou, S. (2014). Developing Intercultural Competence Through Education. Council of Europe Publishing.
  • Bekiroğlu, O. ve Balcı, Ş. (2014). Kültürlerarası İletişim Duyarlılığının İzlerini Aramak: “İletişim Fakültesi Öğrencileri Örneğinde Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (35): 429-459.
  • Bennett, M.J. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10(2): 179-196.
  • Bennett, J.M. ve Bennett, M.J. (2001). Developing Intercultural Sensitivity: An Integrative Approach to Global and Domestic Diversity. The Diversity Symposium, Diversity Collegium, Bentley College, Waltham, Mass., pp.1-44.
  • Deardorff, D.K. (2006). Idenfication and Assesment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internalization. Journal of Studies in International Education, 10(3): 256.
  • Duran, E. (2011). Turizm, Kültür ve Kimlik İlişkisi; Toplumsal ve Kültürel Kimliğin Sürdürülebilirliği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19): 291-313.
  • Durmuş, M. ve Sumruk Ateşgül, H. (2021). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kültürel İçeriklerin Seçimi, Sunumu ve Öğreticilerde Kültürlerarası Yeterlilik Geliştirme, E. Özkan (Edt.), Yabancılara Türkçe Öğretimi içinde (ss.111-133). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Eniç, D. (2021). Gruplararası Temas Kuramı Açısından Covid-19 Pandemisinde Önyargıları Azaltma Yolları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(17): 3336-3366.
  • Erdem, B., Gülcan, B. ve Chykynov, S. (2015). Konaklama İşletmelerinde Spa & Wellness Hizmetlerinde Çalışan İşgörenlerin Profili: Antalya’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 48: 238-257.
  • Gülduran, Ç.A., Çaprak, D. ve Gürdoğan, A. (2020). Turizm İşletmeciliği Alanında Lisansüstü Eğitim Alan Öğrencilerin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyinin Değerlendirilmesi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 7(4): 665-688.
  • Gümüştekin, N. (2007). Kültür kavramı ve Osmanlı’dan Günümüze Kültürel Yapının İncelenmesi. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. Bildiriler Kitabı, ss.117-127.
  • Hewstone, M. (2009). Living Apart, Living Together? The Role of Intergroup Contact in Social Intergration. Proceedings of The British Academy, 162: 243–300.
  • Kozak, M. (2021). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kruse, J. A., Didion, J. ve Perzynski, K. (2014). Utilizing the Intercultural Development Inventory to Develop Intercultural Competence. SpringerPlus, 3(1): 1-8.
  • Kuşluvan, S., Yücel, O., Isacker, K.V., Dias, A.S., Grudeva, P., Nicasi, F. ve Wltavsky, Z. (2019). Avrupa’da Termal Spa Terapi Uzmanı Mesleğinin Yeterlilik Alanlarına ve Eğitim İhtiyacına İlişkin Bir Araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 79–92.
  • Küllü Sülü, A. (2014). The Role of Native English Speaking Teachers in Promoting Intercultural Sensitivity. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Li, F.S. ve Wang, B. (2020). Social Contact Theory and Attitude Change through Tourism: Researching Chinese Visitors to North Korea. Tourism Management Perspectives, 36: 1-8.
  • Luo, X., Brown, G. ve Huang, S.S. (2015). Host Perceptions of Backpackers: Examining the Influence of Intergroup Contact. Tourism Management 50: 292-305.
  • Meng, B. ve Han, H., (2018). Working-holiday Tourism Attributes and Satisfaction in Forming Word-of-Mouth and Revisit Intentions: Impact of Quantity and Quality of Intergroup Contact. Journal of Destination Marketing & Management, 9: 347-357.
  • Mora, N. (2008). Kendi -Öteki İletişimi ve Etnomerkezcilik. Selçuk İletişim, 5(2): 206-218.
  • Nar, M.Ş. (2019). Kültürel Kimlik Sorunsalı: Görecelik Mi? Evrenselcilik Mi? Yoksa Uzlaşı Mı?. Antropoloji, (37): 72-80.
  • Paluck, E., Green, S.A. ve Green, D.P. (2019). The Contact Hypothesis Re-Evaluated. Behavioural Public Policy, 3(2): 129-158.
  • Pettigrew, T.F. (1998). Intergroup Contact Theory. Annual Reviews of Psychology, 49: 65-85.
  • Pettigrew, T.F. ve Tropp, L.R. (2005). Allport’s Intergroup Contact Hypothesis: Its History and Influence. In J.F. Dovidio, P.
  • Glick, & L.A. Rudman (Eds.), On the Nature of Prejudice: Fifty Years After Allport (pp.262–277). Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9780470773963.ch16
  • Sarı, E. (2004). Kültürlerarası İletişim: Temeller, Gelişmeler, Yaklaşımlar. Folklor/Edebiyat, 10(39): 1-31.
  • Stiftung, B. ve Cariplo, F. (2006). Intercultural Competence – The key competence in the 21st century?. International Culture Dialogue Bertelsmann Stiftung, https://www.bertelsmann- stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Presse/imported/downl oads/xcms_bst_dms_30238_30239_2.pdf (Erişim Tarihi: 11.03.2022).
  • Temel Eğinli, A. (2012). Kültürlerarası Yeterliliğin Kazanılmasında Kültürel Farklılık Eğitimlerinin Önemi. Öneri Dergisi, 9(35): 215-227.
  • Temel Eğinli, A. ve Yalçın, M. (2016). Kültürlerarası Yeterliliğin Gelişmesi ve Kültürlerarası Uyum. Global Media Journal TR Edition, 7(13): 6-27.
  • Yanık, C. (2013). Etnisite, Kimlik ve Milliyetçilik Kavramlarının Sosyolojik Analizi. Kaygı - Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (20), 225-237.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittürk Ekiyor, E. (2021). Göç ve Kültürlerarası İletişim İlişkisi Üzerine Bir Alan Araştırması. Journal of Humanities and Tourism Research, 11(4): 819-843.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gencay Saatcı 0000-0002-7842-989X

Sevil Atalay Tohumcu 0000-0002-7583-1103

Özge Güdü Demirbulat 0000-0001-7652-7966

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Saatcı, G., Atalay Tohumcu, S., & Güdü Demirbulat, Ö. (2022). TEMAS HİPOTEZİ KAPSAMINDA SPA ÇALIŞANLARININ KÜLTÜLERARASI YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 968-981.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png