Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 4, 1 - 11, 31.10.2021

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Balcı, N. (2018). Lise öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve yalnızlık düzeyi ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi(Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, S. B., & Gündoğmuş, G. (2016). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı eğilimlerinin ve yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 307-318
  • Bian, M., & Leung, L. (2014). Smartphone addiction: Linking loneliness, shyness, symptoms and patterns of use to social capital. Media Asia, 41(2), 159-176.
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use of digital games. Educational Psychology, 25(1), 13-41.
  • Budak, O. (2017). Dijital çocuk oyunlarına çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenlerinin ve annelerin bakış açısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 158-172.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 82-90.
  • Çakır, O., & Çetinkaya, A. (2019). Time spent on the internet, blood pressure and loneliness in adolescents: a cross-sectional study. Erciyes Medıcal Journal, 41(4), 1-7.
  • Çakır-Balta, Ö., & Horzum, M. B. (2008). The factors that affect internet addiction of students in a web based learning environment. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 187-205.
  • Çelik, S., & Ulusoy, B. (2019). Bilgisayar Oyunlarının Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Yaşamına Etkisi. The Journal Of Social Science, 3(5), 46-60.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Çuhadar, C. (2012). Exploration of problematic Internet use and social interaction anxiety among Turkish pre-service teachers. Computers & Education, 59(2), 173-181.
  • Döner, M. (2018). Özel lise öğrencilerinin yalnizlik ve umutsuzluk düzeyleriyle internet bağimliliği düzeyleri arasindaki ilişkinin incelenmesi(Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekinci, N. E., Dogan-Ustun, U., & Ozer, O. (2016). An ınvestigation of the relationship between digital game addiction, gender and regular sport participation. Online Submission, 7(2), 298-303.
  • Ekinci, N. E., Yalcin, I., & Ayhan, C. (2019). analysis of loneliness levels and digital game addiction of middle school students according to various variables. World Journal of Education, 9(1), 20-27.
  • Erözkan, A. (2009). The Predictors of Loneliness in Adolescents. Ilkogretim Online, 8(3).
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Hergüner, G. (2011). Opinions of Students in Physical Education and Sports Teaching on the Use of Social Network Sites. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 174-183.
  • Horzum, M.B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Jeong, E. J., Kim, D. J., Lee, D. M. and Lee, H. R. (2016, January). A study of digital game addiction from aggression, loneliness and depression perspectives. In 2016 49Th Hawaii International Conference On System Sciences (HICSS) (pp. 3769-3780). IEEE.
  • Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karakoç, E., & Taydaş, O. (2013). Bir serbest zaman etkinliği olarak üniversite öğrencilerinin internet kullanimi ile yalnizlik arasindaki. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 33-45.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23(3), 212-218.
  • Kodaman, U., & Dinç, M. (2016). Teknolojiye Bağımlı Yaşama. İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • Köseliören, M. (2017). İnternet, online oyun ve bağımlılık (Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kowert, R., & Oldmeadow, J. A. (2013). (A) Social reputation: Exploring the relationship between online video game involvement and social competence. Computers in Human Behavior, 29(4), 1872-1878.
  • Koyuncu, T., Unsal, A., & Arslantas, D. (2014). Assessment of internet addiction and loneliness in secondary and high school students. J Pak Med Assoc, 64(9), 998-1002.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29.
  • Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Solak, M.Ş. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu tutumları ile saldırganlık ve yalnızlık eğilimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Torun, F., Akcay, A., & Coklar, A. N. (2015). Analyzing of computer games effects on social life and academic behavior of the secondary school students. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3, 25-35.
  • Vaizoglu, S. A., Aslan, D., Gormus, U., Unluguzel, G., Ozemri, S., Akkus, A., & Guler, C. (2004). Internet use among high school students in Ankara, Turkey. Saudi Medical Journal, 25(6), 737-740.
  • Yalçın Irmak, A., & Erdoğan, S. (2015). Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 27.2, 10-18.
  • Yaman, M., & Yaman, Ç. (2014). The use of social network sites by prospective physical education and sports teachers (Gazi University Sample). Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(1), 223-231.

THE RELATION BETWEEN DIGITAL GAME ADDICTIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS AND THEIR LEVELS OF LONELINESS

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 4, 1 - 11, 31.10.2021

Öz

The aim of this study is to examine the relation between digital game addictions of high school students and their loneliness levels. The study was conducted using the relational screening model. The population of the research consists of students in Anatolian, Vocational and Technical, Fine Arts and Sports high schools, which are located in Beykoz and Ataşehir districts of Istanbul and affiliated to the Ministry of National Education, and the sampling consists of 779 high school students selected from this population using convenience sampling method. “Digital Game Addiction Scale”, “UCLA Loneliness Scale” and “Personal Information Form” were used as data collection tools in the study. Descriptive statistics, independent groups t-test, one-way variance analysis (ANOVA) and Pearson correlation analysis were applied to the collected data. When the research findings are examined, digital game addiction scores were found to differ significantly (p<.05) according to gender and school type. The loneliness level scores in the study were found to differ significantly (p<.05) according to the school type; while they do not differ significantly (p>.05) according to gender. Finally, it was found that there was a positive low level of significant relation between digital game addiction and loneliness levels of licensed sports players and non-sports players (p<.05). It was also found that the whole sample group had a positive low level of significant relation between digital game addiction and levels of loneliness (p<.05).

Kaynakça

  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Balcı, N. (2018). Lise öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ve yalnızlık düzeyi ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi(Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bayram, S. B., & Gündoğmuş, G. (2016). İlköğretim öğrencilerinin internet bağımlılığı eğilimlerinin ve yalnızlık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 307-318
  • Bian, M., & Leung, L. (2014). Smartphone addiction: Linking loneliness, shyness, symptoms and patterns of use to social capital. Media Asia, 41(2), 159-176.
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use of digital games. Educational Psychology, 25(1), 13-41.
  • Budak, O. (2017). Dijital çocuk oyunlarına çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenlerinin ve annelerin bakış açısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (13), 158-172.
  • Buluş, M. (1997). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 82-90.
  • Çakır, O., & Çetinkaya, A. (2019). Time spent on the internet, blood pressure and loneliness in adolescents: a cross-sectional study. Erciyes Medıcal Journal, 41(4), 1-7.
  • Çakır-Balta, Ö., & Horzum, M. B. (2008). The factors that affect internet addiction of students in a web based learning environment. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(1), 187-205.
  • Çelik, S., & Ulusoy, B. (2019). Bilgisayar Oyunlarının Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Yaşamına Etkisi. The Journal Of Social Science, 3(5), 46-60.
  • Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Çuhadar, C. (2012). Exploration of problematic Internet use and social interaction anxiety among Turkish pre-service teachers. Computers & Education, 59(2), 173-181.
  • Döner, M. (2018). Özel lise öğrencilerinin yalnizlik ve umutsuzluk düzeyleriyle internet bağimliliği düzeyleri arasindaki ilişkinin incelenmesi(Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekinci, N. E., Dogan-Ustun, U., & Ozer, O. (2016). An ınvestigation of the relationship between digital game addiction, gender and regular sport participation. Online Submission, 7(2), 298-303.
  • Ekinci, N. E., Yalcin, I., & Ayhan, C. (2019). analysis of loneliness levels and digital game addiction of middle school students according to various variables. World Journal of Education, 9(1), 20-27.
  • Erözkan, A. (2009). The Predictors of Loneliness in Adolescents. Ilkogretim Online, 8(3).
  • George, D., & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Hergüner, G. (2011). Opinions of Students in Physical Education and Sports Teaching on the Use of Social Network Sites. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 174-183.
  • Horzum, M.B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159).
  • Jeong, E. J., Kim, D. J., Lee, D. M. and Lee, H. R. (2016, January). A study of digital game addiction from aggression, loneliness and depression perspectives. In 2016 49Th Hawaii International Conference On System Sciences (HICSS) (pp. 3769-3780). IEEE.
  • Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • Karakoç, E., & Taydaş, O. (2013). Bir serbest zaman etkinliği olarak üniversite öğrencilerinin internet kullanimi ile yalnizlik arasindaki. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 33-45.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European Psychiatry, 23(3), 212-218.
  • Kodaman, U., & Dinç, M. (2016). Teknolojiye Bağımlı Yaşama. İstanbul: Kültür Sanat Basımevi.
  • Köseliören, M. (2017). İnternet, online oyun ve bağımlılık (Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Kowert, R., & Oldmeadow, J. A. (2013). (A) Social reputation: Exploring the relationship between online video game involvement and social competence. Computers in Human Behavior, 29(4), 1872-1878.
  • Koyuncu, T., Unsal, A., & Arslantas, D. (2014). Assessment of internet addiction and loneliness in secondary and high school students. J Pak Med Assoc, 64(9), 998-1002.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13-29.
  • Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımı, yalnızlık ve algılanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Solak, M.Ş. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu tutumları ile saldırganlık ve yalnızlık eğilimleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Torun, F., Akcay, A., & Coklar, A. N. (2015). Analyzing of computer games effects on social life and academic behavior of the secondary school students. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3, 25-35.
  • Vaizoglu, S. A., Aslan, D., Gormus, U., Unluguzel, G., Ozemri, S., Akkus, A., & Guler, C. (2004). Internet use among high school students in Ankara, Turkey. Saudi Medical Journal, 25(6), 737-740.
  • Yalçın Irmak, A., & Erdoğan, S. (2015). Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 27.2, 10-18.
  • Yaman, M., & Yaman, Ç. (2014). The use of social network sites by prospective physical education and sports teachers (Gazi University Sample). Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(1), 223-231.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Kaymak Bu kişi benim 0000-0002-7000-6294

Gülten Hergüner 0000-0002-3087-3684

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Kaymak B, Hergüner G. THE RELATION BETWEEN DIGITAL GAME ADDICTIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS AND THEIR LEVELS OF LONELINESS. TOJRAS. 2021;10(4):1-11.