Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

In The Context Of Positive Psychology :The Relationship Between Therapeutic Recreation And Well Being ( A Literature Review)

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 4, 47 - 58, 16.10.2022
https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.108

Öz

The aim of this study is to investigate the purpose, necessity, application areas of Therapeutic Recreation in the context of Positive Psychology and their effects on the well-being of individuals. It is aimed to determine the applicability of an important concept (TR) that is effective on well-being, which has just started to be discussed in the literature. Literature scanning method was used in the research. As a result of the literature review, it has been determined that despite the difficulties and limitations, Therapeutic Recreation (TR) has an important positive role in supporting the meaning of life, increases the capacity of the participants to create positive emotions and actions, and encourages them about the opportunities and struggles in life. In general, it has been determined that it has many positive effects on the well-being of individuals.

Kaynakça

  • American Therapeutic Recreation Association. (2009). Definition of recreational therapy. Retrieved from https://www.atra-online.com/welcome/about-atra
  • Ardahan, F., Lapa Yerlisu, T. (2010). Açıkalan rekreasyonu: Bisiklet kullanıcıları ve yürüyüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda]. 8:1. http://www.InsanBilimleri.com
  • Ashby F., Isen A., Turken A. (1999). A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition, Psychological Review, 106, 529-550.
  • Austin D.R., Crawford M.E. (1996). Therapeutic Recreation: An Introduction, Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, Boston. Ayçeman, N. (2014). Rekreasyon Terapisi nedir? http://www.saglikterapi.org/tag/terapotik-rekreasyon/ Erişim tarihi: 20.07.2022
  • Aydın, İ . & Tütüncü, Ö. (2018). Rekreasyon Terapisi Kamplarının Sosyal Etkilerinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 29, Sayı 1, Bahar: 106-112, 2018. Copyright 2018 anatolia Bütün hakları saklıdır ISSN: 1300-4220 (1990-2018)
  • Balcı, V., İlhan, A. (2006). Türkiye’deki Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Etkinliklere Katılım Düzeylerinin Belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 4(1), 11
  • Başaran Z. (2015). 12 Haftalık rekreatif etkinliklerin kadın hükümlülerin sürekli kaygı düzeyine etkisi.International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS) July 2015: Special Issue 3 ISSN: 2148-1148 https://doi.org-g/10.14486/IJSCS323
  • Benson P. (1997). All kids are our kids, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Brent L. Hawkins Jasmine A. Townsend Barry A. Garst,(2016). Nature-Based Recreational Therapy for Military Service Members A Strengths Approach Therapeutic Recreation Journal Vol. L, No. 1, pp. 55–74, 2016
  • Bundy, A. C., & Cornell, E. (2013). To be or to refuse to be? Exploring the concept of leisure as resistance for young people who are visually impaired. Leisure Studies, 32(2), 191-205.
  • Caldwell, L.L., (2005), Leisure and health: Why is leisure therapeutic?, British Journal of Guidance & Counselling, 33(1), 7-26.
  • Carruthers C.P., Hood, C.D. (2007). Building a life of meaning through therapeutic recreation: The leisure and well-being model part I, Therapeutic Recreation Journal, 41(4), 276-297. Ceyhan, M. A. (2022). Covid-19 sürecinde okul öncesi çocuklarda oyun ve spor üzerine güncel yaklaşımlar. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(1), 48-56.
  • Cynthia Carruthers; Colleen Deyell Hood (2007) Building a Life of Meaning Through Therapeutic Recreation: The Leisure and We...Therapeutic Recreation Journal; Fourth Quarter 2007; 41, 4; ProQuest Nursing & Allied Health Source pg. 276
  • Çakır, Z., & Erbaş, Ü., (2021). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerinin Sporcu Davranış Tutumları Bazı Değişkenler Açısından İnce. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 593-604.
  • Çingöz, Y. E., Mavibaş, M.,Asan, S., ve Sevindik, B. (2021). Meslek Gruplarına Göre Serbest Zaman Fiziksel Aktivite Kısıtlayıcılarının Araştırılması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 103-113.
  • D. García-Villamisar, J. Dattilo & C. Muela Effects of therapeutic recreation on adults with ASD and ID: a preliminary randomized control trial.Journal of Intellectual Disability Research v.61- 4 April 2017.
  • Demir, R., Türk .T. (2020) Pozitif Psikoloji: Tarihçe, Temel Kavramlar, Terapötik Süreç, Eleştiriler ve Katkılar Yıl 2020, Cilt 2, Sayı 2, 108 - 125, 17.06.2020
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., & Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 60-77.
  • Dinç, N., Güzel, P. (2012). Gençlerde Rekreasyonel Fiziksel Aktiviteler ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, 12-15 Nisan 2012, Antalya, 215-221.
  • Dustin J. C. (2000). “Therapeutic recreation treats depression in the elderly, Home Health Care Services Quarterly, 18, 2, 79-90.
  • Dülgerbaki, T. (2006). Rekreasyon uzmanlarının rehabilitasyon merkezlerindeki görevleri. http://www.rehabilitasyon.com/index.php?ct=124&tab=3&ctid=124&act2=read&aid=164 0&p=3&v, Internet Erişim Tarihi; 28.11.2018.
  • Erkızan ,H,N(2017).Aristoteles, Nussbaum ve Türkiye Üzerine Ya Da Olanaktan Var Olmaya/Var Oluşa Doğru, Kutatgubilig :Felsefe Bilim Araştırmalar ,Sayı :34,679-731
  • Frisch, M. B. (2005). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. John Wiley & Sons.
  • Gerdner, L. A. (2000). Music, art, and recreational therapies in the treatment of behavioral and psychological symptoms of dementia. International Psychogeriatrics, 12(S1), 359-366.
  • Gönel,Ö . (2016), Önleyici Terapötik Rekreasyon Uygulaması; İşitme Engellilere Yönelik Çalışma, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Manisa
  • Gönen, M., Öktem, T. (2021). The relationship between trait anxiety levels and future expectations of young individuals (2022). Int. J. Life Sci. Pharma Res.12(1), L194-199.
  • Gürgan, M. (2003). Terapatik rekreasyonun egzersiz ve sağlıkla ilişkisi, Türkiye`de terapatik rekreasyonun konumu ve terapatik rekreasyon geliştirmede model oluşturma. Muğla Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Güven E.(2018) Martha C .Nussbaum ‘Nın İnsan Anlayışının Olanaklar Yaklaşımının Aristotelesçi Kökenleri Arkhe –Logos ,4(Ss.149-181)Bursa :Sentez
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji: Kuram, araştırma ve uygulamalar. T. Doğan ( Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Heintzman, P. (2000). Leisure and spiritual well-being relationships: A qualitative study. Loisir et societe/Society and Leisure, 23(1), 41-69.
  • Huang C. Y., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan, Journal of Exercise Science and Fitness, 1(2), 129-132.
  • Karademir D, C. (2022) Rekreatif Amaçlı Tenis Oynayan Bireylerin Algıladıkları Rekreasyonel Fayda Serbest Zaman Doyumu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Rekreasyon Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon. 6. Baskı. Gazi kitabevi. Ankara.
  • Kesim Ü. (2003). Türkiye’de işyerlerinde rekreasyon uygulamaları. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kiselev, N. N., & Kiseleva, E. V. (2015). Expert review of pedagogical activities at therapeutic recreation camps. Russian Education & Society, 57(10), 830-837, vol. 57, no. 10, October 2015, pp. 830–837. q 2015 Taylor & Francis Group, LLC ISSN: 1060–9393 (print)/ISSN 1558–0423 (online)
  • Lee, S., Peterson, C. A., & Gunn, S. L. (1984). Therapeutic recreation program design: Principles and procedures. Prentice Hall.
  • Mannell R. C. (2007). Leisure, health and weil-being, World Leisure Journal, 49(3), 114-128.
  • Michelle Svarich, Rec T, B, Glenrose Rehabilitation Hospital Therapeutic Recreation: Supporting Physical Activity and Well-Being,Well spring v.25/number 4 june 2014,2 Occupational Science, 5, 26-39.
  • Nehme, E. K., Oluyomi, A. O., Calise, T. V., & Kohl III, H. W. (2016). Environmental correlates of recreational walking in the neighborhood. American journal of health promotion, 30(3), 139-148.
  • O’Sullivan E. L. (2006). An Introduction to Recreation and Leisure, Human Kinetics, NewYork.
  • Peter Hanlon, Suzanne,G. ,S. & Kiernan, GG.,(2018) Reflections On The Development Of A Therapeutic Recreation-Based Bereavement Camp For Families Whose Child Has Died From Serious İllness, Death Studies, 42:9, 593-603, https://doi.org/10.1080/07481187.2017.1407012
  • Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44–55
  • Rotwell, E., PIAAT, J., (2006), Evaluation of an Outpatient Recreation Therapy Treatment Program for Children with Behavioral Disorders, Therapeutic Recreatinal Journal, 40(4), 241-254.
  • Samar, E. (2022). Artvin çoruh üniversitesi personelinin pandemi sürecinde fiziksel aktivite ve beslenme alışkanlIklarının belirlenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(1), 19-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2279641
  • Scott, D., & Harmon, J. (2016). Extended leisure experiences: A sociological conceptualization. Leisure Sciences, 38(5), 482-488.
  • Seligman M., Peterson C. (2003). Positive clinical psychology. In L. Aspinwall & U. Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for positive psychology (305-317), American Psychological Association, Washington DC.
  • Seligman M.E.P. (2001). Positive Psychology, Positive Prevention, and Positive Therapy. İn Snyder C.R. ve Lopez, S.J. (Ed.). Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford University Press.
  • Seligman M.E.P., Csikszentmihaly M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist, 55, 5-14.
  • Seligman, M.E.P. and Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
  • Sevil, T. (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon: Kavram ve Özellikler. Editör: Serdar Kocaekşi. Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1468.
  • Sevil,T ,(2015). Terapatik rekreasyonel aktivitelere katılımın yaşlıların algıladıkları boş zaman tatmini, yaşam tatmini ve yaşam kalitesine etkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Shank J. ve Coyle C. (2002). Therapeutic Recreation in Health Promotion and Rehabilitation. State College PA: Venture.
  • Susan I. M., (2008) Happiness and Humor Group Promotes Life Satisfaction for Senior Center Participants, Activities, Adaptation & Aging, 32:2, 134-148, DOI:10.1080/01924780802143089
  • Şahin, T. (2004). Rekreasyon faaliyetlerinin ilkokul çocuklarının kaygı düzeylerine etkisi Selçuk Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı ,2004, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya
  • Taşkıran A. ve Kaya İ. (2015). Huzurevinde kalan yaşlılara uygulanan 12 haftalık sportif rekreasyon programının bazı antropometrik ve fizyolojik parametrelere etkisinin incelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1): 23-30.
  • Tel, M. & Köksalan, B. (2008). Öğretim üyelerinin spor etkinliklerinin sosyolojik olarak incelenmesi (Doğu Anadolu Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Fırat University Journal of Social Science Cilt: 18, Sayı: 1 Sayfa: 261-278.
  • Thomas, D.R & Veno. A (EDS.) (1996). Community Psychology and Social Change: Australian and New Zealand Perspectives ‘’Enhancing wellbeing through sport and recreation’’ Laurence Chalip, David R. Thomas, Judy Voyle (2nd ed., pp. 126-156). Palmerston North: Dunmore Press
  • Torkildsen G. (2010). Sport and Leisure Management, 6th.Edition, Routledge, USA.
  • Voss J. (1967). The definition of leisure, Journal of Economic Issues, 91- 106.
  • White, L. C., Moola, F. J., Kirsh, J. A., & Faulkner, G. E. (2016). A therapeutic recreation camp for children with congenital heart disease: examining impact on the psychosocial well-being of parents. Journal of Child and Family Studies, 25(10), 3034-3043.
  • WHO (2001). Mental Health: New Understanding, New Hope, The World Health Report, 1-169.
  • Wu C. H. (2010). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and emotional intelligence among elementary school teachers in Northern Taiwan, Unpublished doctoral dissertation, University of Incarnate World, School of Graduate Studies
  • Yaman, D., (2020). Otizmli çocuklar için egzersiz uygulamaları ve amaçları spor ve sağlık bilimlere multidisipliner bakış, Editor: Hergüner G., Serdar, A., Güven, Y.
  • Yetim, A.A. (2014). Engelliler sporuna sosyolojik yaklaşım. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi Bildiri Özetleri kitabı, 2-4 Mayıs 2014, Batman, 3-9.
  • Yönet, E., Çalik, F., Soyer, F., Samar, E., Ece, C., & Seviç, M. (2019). Öğretmenlerin boş zamanlarında kısıtlama ve memnuniyet algılarının incelenmesi. Asya Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (1), 207-212. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1208535.pdf
  • Zuzanek, J. (1998). Time use, time pressure, personal stress, mental health, and life satisfaction from a life cycle perspective. Journal of Occupational Science, 5(1), 26-39.

POZİTİF PSİKOLOJİ BAĞLAMINDA TERAPÖTİK REKREASYON VE İYİ OLUŞ İLİŞKİSİ:BİR LİTERATÜR TARAMASI

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 4, 47 - 58, 16.10.2022
https://doi.org/10.22282/ojrs.2022.108

Öz

Amaç:Bu çalışmanın amacı Pozitif Psikoloji bağlamında ;Terapötik Rekreasyonun amacı, gerekliliği ,uygulama alanları ve bunların bireylerin iyi oluşları üzerine etkilerini araştırmaktır. Literatürde yeni tartışılmaya başlanan iyi oluş üzerinde etkili olan önemli bir kavramın uygulanabilirliğinin saptanması hedeflenmiştir.Yöntem:Araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Bulgular :Yapılan literatür taraması sonucunda ;Terapötik Rekreasyonun , zorluklara ve sınırlamalara rağmen, bireylerin yaşam anlamını desteklemede önemli pozitif role sahip olduğu, pozitif duygu ve hareketlerin oluşturulması için katılımcıların kapasitelerini yükselttiği, hayattaki fırsatlar ve mücadeleler konusunda onları cesaretlendirdiği ,ve genel olarak bireylerin iyi oluşları üzerine bir çok olumlu etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Bu çalışma ;bir çok alanda uygulanabilirliği yüksek olan Terapötik Rekreasyon çalışmalarının Pozitif Psikoloji bağlamında bireylerin iyi oluşları üzerinde etkisine dikkat çekilmiştir. Terapötik Rekreasyon kavramının toplumun tüm bireylerinde ,tüm konularda ve tüm kurumlarında sınırlama olmaksızın uygulanamasına yönelik girişimlere olan ihtiyacı göstermektedir.

Kaynakça

  • American Therapeutic Recreation Association. (2009). Definition of recreational therapy. Retrieved from https://www.atra-online.com/welcome/about-atra
  • Ardahan, F., Lapa Yerlisu, T. (2010). Açıkalan rekreasyonu: Bisiklet kullanıcıları ve yürüyüşçülerin doğa sporu yapma nedenleri ve elde ettikleri faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi [Bağlantıda]. 8:1. http://www.InsanBilimleri.com
  • Ashby F., Isen A., Turken A. (1999). A neuropsychological theory of positive affect and its influence on cognition, Psychological Review, 106, 529-550.
  • Austin D.R., Crawford M.E. (1996). Therapeutic Recreation: An Introduction, Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, Boston. Ayçeman, N. (2014). Rekreasyon Terapisi nedir? http://www.saglikterapi.org/tag/terapotik-rekreasyon/ Erişim tarihi: 20.07.2022
  • Aydın, İ . & Tütüncü, Ö. (2018). Rekreasyon Terapisi Kamplarının Sosyal Etkilerinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 29, Sayı 1, Bahar: 106-112, 2018. Copyright 2018 anatolia Bütün hakları saklıdır ISSN: 1300-4220 (1990-2018)
  • Balcı, V., İlhan, A. (2006). Türkiye’deki Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Etkinliklere Katılım Düzeylerinin Belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 4(1), 11
  • Başaran Z. (2015). 12 Haftalık rekreatif etkinliklerin kadın hükümlülerin sürekli kaygı düzeyine etkisi.International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS) July 2015: Special Issue 3 ISSN: 2148-1148 https://doi.org-g/10.14486/IJSCS323
  • Benson P. (1997). All kids are our kids, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Brent L. Hawkins Jasmine A. Townsend Barry A. Garst,(2016). Nature-Based Recreational Therapy for Military Service Members A Strengths Approach Therapeutic Recreation Journal Vol. L, No. 1, pp. 55–74, 2016
  • Bundy, A. C., & Cornell, E. (2013). To be or to refuse to be? Exploring the concept of leisure as resistance for young people who are visually impaired. Leisure Studies, 32(2), 191-205.
  • Caldwell, L.L., (2005), Leisure and health: Why is leisure therapeutic?, British Journal of Guidance & Counselling, 33(1), 7-26.
  • Carruthers C.P., Hood, C.D. (2007). Building a life of meaning through therapeutic recreation: The leisure and well-being model part I, Therapeutic Recreation Journal, 41(4), 276-297. Ceyhan, M. A. (2022). Covid-19 sürecinde okul öncesi çocuklarda oyun ve spor üzerine güncel yaklaşımlar. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(1), 48-56.
  • Cynthia Carruthers; Colleen Deyell Hood (2007) Building a Life of Meaning Through Therapeutic Recreation: The Leisure and We...Therapeutic Recreation Journal; Fourth Quarter 2007; 41, 4; ProQuest Nursing & Allied Health Source pg. 276
  • Çakır, Z., & Erbaş, Ü., (2021). Spor Bilimlerinde Okuyan Öğrencilerinin Sporcu Davranış Tutumları Bazı Değişkenler Açısından İnce. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7 (2), 593-604.
  • Çingöz, Y. E., Mavibaş, M.,Asan, S., ve Sevindik, B. (2021). Meslek Gruplarına Göre Serbest Zaman Fiziksel Aktivite Kısıtlayıcılarının Araştırılması. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 103-113.
  • D. García-Villamisar, J. Dattilo & C. Muela Effects of therapeutic recreation on adults with ASD and ID: a preliminary randomized control trial.Journal of Intellectual Disability Research v.61- 4 April 2017.
  • Demir, R., Türk .T. (2020) Pozitif Psikoloji: Tarihçe, Temel Kavramlar, Terapötik Süreç, Eleştiriler ve Katkılar Yıl 2020, Cilt 2, Sayı 2, 108 - 125, 17.06.2020
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., & Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 60-77.
  • Dinç, N., Güzel, P. (2012). Gençlerde Rekreasyonel Fiziksel Aktiviteler ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişki. I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi, 12-15 Nisan 2012, Antalya, 215-221.
  • Dustin J. C. (2000). “Therapeutic recreation treats depression in the elderly, Home Health Care Services Quarterly, 18, 2, 79-90.
  • Dülgerbaki, T. (2006). Rekreasyon uzmanlarının rehabilitasyon merkezlerindeki görevleri. http://www.rehabilitasyon.com/index.php?ct=124&tab=3&ctid=124&act2=read&aid=164 0&p=3&v, Internet Erişim Tarihi; 28.11.2018.
  • Erkızan ,H,N(2017).Aristoteles, Nussbaum ve Türkiye Üzerine Ya Da Olanaktan Var Olmaya/Var Oluşa Doğru, Kutatgubilig :Felsefe Bilim Araştırmalar ,Sayı :34,679-731
  • Frisch, M. B. (2005). Quality of life therapy: Applying a life satisfaction approach to positive psychology and cognitive therapy. John Wiley & Sons.
  • Gerdner, L. A. (2000). Music, art, and recreational therapies in the treatment of behavioral and psychological symptoms of dementia. International Psychogeriatrics, 12(S1), 359-366.
  • Gönel,Ö . (2016), Önleyici Terapötik Rekreasyon Uygulaması; İşitme Engellilere Yönelik Çalışma, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Manisa
  • Gönen, M., Öktem, T. (2021). The relationship between trait anxiety levels and future expectations of young individuals (2022). Int. J. Life Sci. Pharma Res.12(1), L194-199.
  • Gürgan, M. (2003). Terapatik rekreasyonun egzersiz ve sağlıkla ilişkisi, Türkiye`de terapatik rekreasyonun konumu ve terapatik rekreasyon geliştirmede model oluşturma. Muğla Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Güven E.(2018) Martha C .Nussbaum ‘Nın İnsan Anlayışının Olanaklar Yaklaşımının Aristotelesçi Kökenleri Arkhe –Logos ,4(Ss.149-181)Bursa :Sentez
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2014). Pozitif psikoloji: Kuram, araştırma ve uygulamalar. T. Doğan ( Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Heintzman, P. (2000). Leisure and spiritual well-being relationships: A qualitative study. Loisir et societe/Society and Leisure, 23(1), 41-69.
  • Huang C. Y., Carleton B. (2003). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and life satisfaction of college students in Taiwan, Journal of Exercise Science and Fitness, 1(2), 129-132.
  • Karademir D, C. (2022) Rekreatif Amaçlı Tenis Oynayan Bireylerin Algıladıkları Rekreasyonel Fayda Serbest Zaman Doyumu ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Rekreasyon Ana Bilim Dalı, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Karaküçük, S. (2008). Rekreasyon. 6. Baskı. Gazi kitabevi. Ankara.
  • Kesim Ü. (2003). Türkiye’de işyerlerinde rekreasyon uygulamaları. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Kiselev, N. N., & Kiseleva, E. V. (2015). Expert review of pedagogical activities at therapeutic recreation camps. Russian Education & Society, 57(10), 830-837, vol. 57, no. 10, October 2015, pp. 830–837. q 2015 Taylor & Francis Group, LLC ISSN: 1060–9393 (print)/ISSN 1558–0423 (online)
  • Lee, S., Peterson, C. A., & Gunn, S. L. (1984). Therapeutic recreation program design: Principles and procedures. Prentice Hall.
  • Mannell R. C. (2007). Leisure, health and weil-being, World Leisure Journal, 49(3), 114-128.
  • Michelle Svarich, Rec T, B, Glenrose Rehabilitation Hospital Therapeutic Recreation: Supporting Physical Activity and Well-Being,Well spring v.25/number 4 june 2014,2 Occupational Science, 5, 26-39.
  • Nehme, E. K., Oluyomi, A. O., Calise, T. V., & Kohl III, H. W. (2016). Environmental correlates of recreational walking in the neighborhood. American journal of health promotion, 30(3), 139-148.
  • O’Sullivan E. L. (2006). An Introduction to Recreation and Leisure, Human Kinetics, NewYork.
  • Peter Hanlon, Suzanne,G. ,S. & Kiernan, GG.,(2018) Reflections On The Development Of A Therapeutic Recreation-Based Bereavement Camp For Families Whose Child Has Died From Serious İllness, Death Studies, 42:9, 593-603, https://doi.org/10.1080/07481187.2017.1407012
  • Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44–55
  • Rotwell, E., PIAAT, J., (2006), Evaluation of an Outpatient Recreation Therapy Treatment Program for Children with Behavioral Disorders, Therapeutic Recreatinal Journal, 40(4), 241-254.
  • Samar, E. (2022). Artvin çoruh üniversitesi personelinin pandemi sürecinde fiziksel aktivite ve beslenme alışkanlIklarının belirlenmesi. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(1), 19-29. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2279641
  • Scott, D., & Harmon, J. (2016). Extended leisure experiences: A sociological conceptualization. Leisure Sciences, 38(5), 482-488.
  • Seligman M., Peterson C. (2003). Positive clinical psychology. In L. Aspinwall & U. Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for positive psychology (305-317), American Psychological Association, Washington DC.
  • Seligman M.E.P. (2001). Positive Psychology, Positive Prevention, and Positive Therapy. İn Snyder C.R. ve Lopez, S.J. (Ed.). Handbook of Positive Psychology. New York: Oxford University Press.
  • Seligman M.E.P., Csikszentmihaly M. (2000). Positive psychology: An introduction, American Psychologist, 55, 5-14.
  • Seligman, M.E.P. and Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
  • Sevil, T. (2012). Boş Zaman ve Rekreasyon: Kavram ve Özellikler. Editör: Serdar Kocaekşi. Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1468.
  • Sevil,T ,(2015). Terapatik rekreasyonel aktivitelere katılımın yaşlıların algıladıkları boş zaman tatmini, yaşam tatmini ve yaşam kalitesine etkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Shank J. ve Coyle C. (2002). Therapeutic Recreation in Health Promotion and Rehabilitation. State College PA: Venture.
  • Susan I. M., (2008) Happiness and Humor Group Promotes Life Satisfaction for Senior Center Participants, Activities, Adaptation & Aging, 32:2, 134-148, DOI:10.1080/01924780802143089
  • Şahin, T. (2004). Rekreasyon faaliyetlerinin ilkokul çocuklarının kaygı düzeylerine etkisi Selçuk Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı ,2004, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya
  • Taşkıran A. ve Kaya İ. (2015). Huzurevinde kalan yaşlılara uygulanan 12 haftalık sportif rekreasyon programının bazı antropometrik ve fizyolojik parametrelere etkisinin incelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1): 23-30.
  • Tel, M. & Köksalan, B. (2008). Öğretim üyelerinin spor etkinliklerinin sosyolojik olarak incelenmesi (Doğu Anadolu Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Fırat University Journal of Social Science Cilt: 18, Sayı: 1 Sayfa: 261-278.
  • Thomas, D.R & Veno. A (EDS.) (1996). Community Psychology and Social Change: Australian and New Zealand Perspectives ‘’Enhancing wellbeing through sport and recreation’’ Laurence Chalip, David R. Thomas, Judy Voyle (2nd ed., pp. 126-156). Palmerston North: Dunmore Press
  • Torkildsen G. (2010). Sport and Leisure Management, 6th.Edition, Routledge, USA.
  • Voss J. (1967). The definition of leisure, Journal of Economic Issues, 91- 106.
  • White, L. C., Moola, F. J., Kirsh, J. A., & Faulkner, G. E. (2016). A therapeutic recreation camp for children with congenital heart disease: examining impact on the psychosocial well-being of parents. Journal of Child and Family Studies, 25(10), 3034-3043.
  • WHO (2001). Mental Health: New Understanding, New Hope, The World Health Report, 1-169.
  • Wu C. H. (2010). The relationships among leisure participation, leisure satisfaction, and emotional intelligence among elementary school teachers in Northern Taiwan, Unpublished doctoral dissertation, University of Incarnate World, School of Graduate Studies
  • Yaman, D., (2020). Otizmli çocuklar için egzersiz uygulamaları ve amaçları spor ve sağlık bilimlere multidisipliner bakış, Editor: Hergüner G., Serdar, A., Güven, Y.
  • Yetim, A.A. (2014). Engelliler sporuna sosyolojik yaklaşım. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi Bildiri Özetleri kitabı, 2-4 Mayıs 2014, Batman, 3-9.
  • Yönet, E., Çalik, F., Soyer, F., Samar, E., Ece, C., & Seviç, M. (2019). Öğretmenlerin boş zamanlarında kısıtlama ve memnuniyet algılarının incelenmesi. Asya Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (1), 207-212. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1208535.pdf
  • Zuzanek, J. (1998). Time use, time pressure, personal stress, mental health, and life satisfaction from a life cycle perspective. Journal of Occupational Science, 5(1), 26-39.
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayse Cakırlar 0000-0002-7718-6056

Çetin Yaman 0000-0002-0888-2154

Erken Görünüm Tarihi 25 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Cakırlar A, Yaman Ç. POZİTİF PSİKOLOJİ BAĞLAMINDA TERAPÖTİK REKREASYON VE İYİ OLUŞ İLİŞKİSİ:BİR LİTERATÜR TARAMASI. TOJRAS. 2022;11(4):47-58.