The importance of dance and rhythm education is increasing day by day, especially for students studying in the field of sports sciences. This study aims to adopt a more effective and inclusive approach in sports science education by shedding light on students' attitudes toward rhythm education and dance lessons and providing guidance for faculty members and administrators to improve the delivery and content of these courses. The relational screening model, one of the general screening models, was used in the research. Personal information forms prepared by the researchers and the "Attitude towards Rhythm Education and Dance Lesson Scale-ATREDLS" were used as data collection tools. SPSS 26.0 package program was used in the analysis of the data. Descriptive statistical methods (number, percentage, mean, standard deviation) were used to evaluate the data. Parametric tests were used because it was determined that the data showed normal distribution after the skewness, and kurtosis tests were performed to determine whether the data showed a normal distribution. Frequency, percentage distribution, and mean values were used in the data analysis; an independent sample t-test was used to compare the continuous quantitative data between two independent groups, and a single-factor analysis of variance ANOVA analyses were used to compare the constant quantitative data between more than two independent groups. In physical education and sports, the rhythm of movements is essential in teaching and controlling sports skills.
Rhythm education and dance attitude physical activity physical education Sports
Dans ve ritim eğitiminin önemi, özellikle de spor bilimleri alanında eğitim alan öğrencilerin için her geçen gün artmaktadır. Bu çalışma, öğrencilerin ritim eğitimi ve dans derslerine yönelik tutumlarına ışık tutarak, spor bilimleri eğitiminde daha etkili ve kapsayıcı bir yaklaşımın benimsenmesine katkıda bulunmayı ve öğretim üyeleri ile fakülte yöneticileri için, bu derslerin öğrencilere sunulma şeklini ve içeriğini geliştirme konusunda rehberlik sağlamayı amaçlamaktadır. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi bilgi formu, “Ritim Eğitimi ve Dans Dersine Yönelik Tutum Ölçeği- REDDYTÖ” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistik yöntemleri (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğine yönelik yapılan çarpıklık basıklık testleri sonrası verilerin normal dağılım gösterdiği belirlendiği için parametrik testler kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılımı, ortalama değerleri, İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t-Testi, , ikiden fazla bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında tek faktörlü varyans analizi ANOVA analizleri kullanılmıştır. Beden eğitimi ve spor alanında, hareketlerin ritmi, sportif becerilerin öğretiminde ve kontrolünde önemli bir rol oynamaktadır.
Ritim eğitimi ve dans tutum fiziksel aktivite beden eğitimi spor
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |