In line with the goal of internationalization in education, one of the important strategies of Turkish universities is to become a center of attraction for international students. With the initiatives taken in this direction, Turkey has recently been hosting an increasing number of international students from many different countries. The number of international students studying at Kütahya Dumlupınar University is also increasing day by day. For this reason, it is extremely important to understand the educational and social adaptation of international students to identify the problems they experience, if any, and to lay the groundwork for the steps to be taken to find solutions to the problems. The aim of this study is to understand the educational and social adaptation levels and future goals of international students studying at Kütahya Dumlupınar University. For this purpose, the educational experiences of international students, their relations with the university and the city, their perceptions of Turkey and the country of origin, and their future expectations are revealed. Within the scope of the study, semi-structured interviews were conducted with 21 international students studying at Kütahya Dumlupınar University. Based on the data, 7 themes were obtained: (1) The reason for choosing Turkey, (2) The reason for choosing the university, (3) Sociocultural adaptation, (4) Educational situation, (5) Views about the university, (6) Views about the city, (7) Future expectations.
International students educational adaptation sociocultural adaptation Kütahya Dumlupınar University.
2020-10
Türkiye’deki üniversitelerin, eğitimde uluslararasılaşma hedefi doğrultusundaki önemli stratejilerden biri, uluslararası öğrenciler için bir çekim merkezi haline gelmesidir. Bu yönde yapılan girişimlerle Türkiye son zamanlarda çok farklı ülkelerden gelen ve sayıları gittikçe artan uluslararası öğrenciye ev sahipliği yapmaktadır. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde öğrenim gören uluslararası öğrenci sayısı da gün geçtikçe artmaktadır. Bu nedenle, uluslararası öğrencilerin eğitim ve sosyal uyumlarının anlaşılması, varsa yaşadıkları sorunların tespit edilmesi ve bu sayede sorunlara çözüm önerisi oluşturma yolunda atılacak adımlara bir zemin hazırlanması son derece önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde eğitim gören uluslararası öğrencilerin eğitim ve sosyal uyum durumunun ve gelecek hedeflerinin anlaşılmasıdır. Bu amaçla çalışmada, uluslararası öğrencilerin eğitim deneyimleri, üniversite ve şehir ile kurdukları ilişkiler, Türkiye ve köken ülkeye ilişkin algıları ve gelecek yönelimleri ortaya konulmuştur. Çalışma kapsamında, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’ndeki öğrenim gören 21 uluslararası öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Verilerden hareketle 7 tema elde edilmiştir: (1) Türkiye’yi tercih nedeni, (2) Üniversiteyi tercih nedeni, (3) Sosyokültürel uyum, (4) Eğitim durumları, (5) Üniversiteye ilişkin görüşler, (6) Kente ilişkin görüşler, (7) Gelecek hedefleri.
Uluslararası öğrenciler eğitim uyumu sosyokültürel uyum Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi
2020-10
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tarihsel Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 7 Sayı 2 |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2020-10 |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |