Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A STUDY ON THE ANNOUNCEMENT OF SOCIAL RESPONSIBILITY ACTIVITIES ON SOCIAL MEDIA

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 84 - 100

Öz

Social media, which has become an important tool for both individuals and institutions in achieving their goals today, has started to offer new opportunities, especially for organizations to reach their target audiences with their public relations activities. As the impact of social media continues to reflect on our lives, corporate social responsibility projects, which are part of public relations activities, are also being carried out through this channel. In order for these activities, which aim to benefit society, to be successful, they must first reach the community, and social media is now considered one of the most important communication tools that allow for reaching more people.
This study focuses on the level of utilization of social media in promoting the social responsibility activities of the Ülker, Eti, and Torku brands, which operate in the field of biscuits and chocolate products in Türkiye. For this purpose, the social responsibility-related messages on the X, Facebook, and YouTube accounts of the firms included in the research were examined using the content analysis method. In the study, the social responsibility announcements of these three brands on social media platforms and the formal features of these announcements were analyzed over a one-year period. The findings reveal that Ülker has a higher number of followers on social media compared to the other brands and uses social media platforms more actively in its social responsibility projects. While Ülker shared its social responsibility announcements evenly on its X and Facebook accounts, Eti heavily shared such announcements mainly on Facebook. On the other hand, Torku highlighted its social responsibility activities on its X and Facebook accounts but did not feature these projects on YouTube.

Kaynakça

  • Akıncı, Vural, Z. B. ve Coşkun G. (2011). Kurumsal sosyal sorumluluk ve etik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. C. C. Aktan (Ed.), Kurumsal sosyal sorumluluk, işletmeler ve sosyal sorumluluk (ss. 11-36). İgiad Yayınları.
  • Alan, G. A. (2015). Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarında sosyal medya kullanımı. M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar (ss. 81-99). Derin Yayınları.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı yönetimi ve bilgi savaşlarında sosyal medyanın rolü. B. Karabulut (Ed.), Algı Yönetimi (ss. 59-75). Alfa Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitapevi.
  • Can, M. (2013). Zincir otel işletmelerinde kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyon.
  • Erol, E. (1987). İşletmelerde stratejik planlama ve yönetim. Bayrak Matbaacılık.
  • Göksel, A. B. (2010). Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2009). İtibar yönetiminde kilit rol: Kurumsal sosyal sorumluluk İletişimi. Journal of Yaşar University, 4 (14), 2129-2150.
  • Ilıcak Aydınalp, G. (2013). Halkla ilişkiler ekseninde kurumsal sosyal sorumluluk. Nobel Yayınları.
  • Kaya, H. (2008). Demografik Özelliklerin kurumsal sosyal sorumluluk algılaması üzerindeki rolü: Bandırma yerelinde bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (20), 96-110.
  • Korkmaz, S. (2009). İşletmelerin sosyal sorumlulukları. Umuttepe Yayınevi.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal sosyal sorumluluk (Çeviren: S. Kaçamak, Çev.). MediaCat.
  • Metin, H. (2006). Halkla ilişkilerde sosyal sorumluluk (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Okay, A. Okay, A (2011) Halkla ilişkiler kavram, strateji ve uygulamaları. Der Yayınları.
  • Okay, A., & Güçdemir, Y. (2009). Halkla ilişkilerde internet uygulamaları: Bugüne ve geleceğe dair bir bakış. M. Işık & M. Akdağ (Eds.), Dünden bugüne halkla ilişkiler (ss. 229-250). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Özgen, E. (2012). Sosyal medya ve halkla ilişkilerde değişen medya anlayışı. T. Kara & E. Özgen (Eds.), Sosyal medya akademi (ss. 9-21). Beta Basım Yayım.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Tablet Kitapevi.
  • Sosyal Medyada Sosyal Sorumluluk (2023). www.kadinmag.net/sosyal-medyada-sosyal-sorumluluk.html
  • Top, S. ve Öner, A. (2008). İşletme perspektifinden sosyal sorumluluk teorisinin incelenmesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), s. 97-110.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). TDK Terim. http://www.tdkterim.gov.tr
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92-115.

SOSYAL SORUMLULUK ÇALIŞMALARININ SOSYAL MEDYADA DUYURULMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 3, 84 - 100

Öz

Günümüzde bireylerin ve kurumların hedeflerine ulaşabilmelerinde önemli bir araç haline gelen sosyal medya, özellikle kuruluşların halkla ilişkiler faaliyetlerini hedef kitlelerine ulaştırabilmelerinde yeni fırsatlar sunmaya başlamıştır. Sosyal medyanın etkisi hayatımıza yansımaya devam ederken, halkla ilişkiler faaliyetleri içerisinde yer alan kurumsal sosyal sorumluluk projeleri de bu kanal üzerinden yürütülmektedir. Topluma fayda sağlamayı amaçlayan bu faaliyetlerin başarılı olabilmesi için öncelikle toplumla buluşması gerekmektedir ve artık daha fazla insana ulaşmayı sağlayan en önemli iletişim araçlarından birisi de sosyal medya olarak değerlendirilmektedir.
Bu çalışma, Türkiye’de bisküvi ve çikolatalı ürünler alanında faaliyet gösteren Ülker, Eti ve Torku markalarının sosyal sorumluluk faaliyetlerini duyurmasında sosyal medyadan yararlanma düzeyi üzerine odaklanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmaya dâhil olan firmaların X, Facebook ve Youtube hesaplarındaki sosyal sorumlulukla ilgili mesajları içerik çözümlemesi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada, bu üç markanın sosyal medya platformları üzerindeki sosyal sorumluluk ilanları ve bu ilanların biçimsel özellikleri bir yıllık süre içerisinde analiz edilmiştir. Bulgular, Ülker’in diğer markalara kıyasla sosyal medyada daha fazla takipçi sayısına sahip olduğunu ve sosyal sorumluluk projelerinde sosyal medya platformlarını daha aktif şekilde kullandığını ortaya koymaktadır. Ülker, X ve Facebook hesaplarında sosyal sorumluluk ilanlarını dengeli bir şekilde paylaşırken, Eti özellikle Facebook üzerinden yoğun bir sosyal sorumluluk ilanı paylaşmıştır. Torku ise sosyal sorumluluk faaliyetlerini X ve Facebook hesaplarında öne çıkarmış, Youtube üzerinde bu projelere yer vermemiştir.

Kaynakça

  • Akıncı, Vural, Z. B. ve Coşkun G. (2011). Kurumsal sosyal sorumluluk ve etik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.
  • Aktan, C. C., & Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. C. C. Aktan (Ed.), Kurumsal sosyal sorumluluk, işletmeler ve sosyal sorumluluk (ss. 11-36). İgiad Yayınları.
  • Alan, G. A. (2015). Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarında sosyal medya kullanımı. M. Demirtaş (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar (ss. 81-99). Derin Yayınları.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri. Sentez Yayıncılık.
  • Başıbüyük, O. (2014). Algı yönetimi ve bilgi savaşlarında sosyal medyanın rolü. B. Karabulut (Ed.), Algı Yönetimi (ss. 59-75). Alfa Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Siyasal Kitapevi.
  • Can, M. (2013). Zincir otel işletmelerinde kurumsal sosyal sorumluluk projelerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Afyon.
  • Erol, E. (1987). İşletmelerde stratejik planlama ve yönetim. Bayrak Matbaacılık.
  • Göksel, A. B. (2010). Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2009). İtibar yönetiminde kilit rol: Kurumsal sosyal sorumluluk İletişimi. Journal of Yaşar University, 4 (14), 2129-2150.
  • Ilıcak Aydınalp, G. (2013). Halkla ilişkiler ekseninde kurumsal sosyal sorumluluk. Nobel Yayınları.
  • Kaya, H. (2008). Demografik Özelliklerin kurumsal sosyal sorumluluk algılaması üzerindeki rolü: Bandırma yerelinde bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (20), 96-110.
  • Korkmaz, S. (2009). İşletmelerin sosyal sorumlulukları. Umuttepe Yayınevi.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal sosyal sorumluluk (Çeviren: S. Kaçamak, Çev.). MediaCat.
  • Metin, H. (2006). Halkla ilişkilerde sosyal sorumluluk (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Okay, A. Okay, A (2011) Halkla ilişkiler kavram, strateji ve uygulamaları. Der Yayınları.
  • Okay, A., & Güçdemir, Y. (2009). Halkla ilişkilerde internet uygulamaları: Bugüne ve geleceğe dair bir bakış. M. Işık & M. Akdağ (Eds.), Dünden bugüne halkla ilişkiler (ss. 229-250). Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Özgen, E. (2012). Sosyal medya ve halkla ilişkilerde değişen medya anlayışı. T. Kara & E. Özgen (Eds.), Sosyal medya akademi (ss. 9-21). Beta Basım Yayım.
  • Özüpek, M. N. (2005). Kurum imajı ve sosyal sorumluluk. Tablet Kitapevi.
  • Sosyal Medyada Sosyal Sorumluluk (2023). www.kadinmag.net/sosyal-medyada-sosyal-sorumluluk.html
  • Top, S. ve Öner, A. (2008). İşletme perspektifinden sosyal sorumluluk teorisinin incelenmesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (7), s. 97-110.
  • Türk Dil Kurumu. (2023). TDK Terim. http://www.tdkterim.gov.tr
  • Yeniçıktı, N. T. (2016). Hakla ilişkiler aracı olarak Instagram: Sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2), 92-115.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm TOBİDER - Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 8 Sayı 3
Yazarlar

Nedim Karaduman 0000-0002-7115-2795

Erken Görünüm Tarihi 12 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaduman, N. (2024). SOSYAL SORUMLULUK ÇALIŞMALARININ SOSYAL MEDYADA DUYURULMASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(3), 84-100.