Turizmde tüketicilerin memnuniyetinde en
önemli belirleyicilerden biri, çalışanların tüketicilere karşı sergiledikleri
davranışlardır. Bu husus turizmde fiziksel ve zihinsel emeğin yanında, duygusal
emeğin önemli bir yeri olduğunu göstermektedir. Çalışanların duygularını
işletmelerin beklediği şekliyle düzenleyerek tüketiciye yansıtması olarak ifade
edilebilecek duygusal emek, turizm işletmeleri için önemli bir emek biçimi
haline gelmiştir. Duygusal emek ile ilgili yapılan çalışmalar incelendiğinde,
işletmeler açısından faydalarına ve sonuçlarına odaklanan, çalışana yönelik
sonuçları dahi işletmeler açısından değerlendiren bir yaklaşımla karşılaşmak
mümkündür. Oysaki fiziksel ve zihinsel emeğin yanında diğer bir emek biçimi
olan duygusal emeğin de ticari bir karşılığı/değişim değeri bulunmaktadır. Söz
konusu değişim değerini yalnızca ücret ile ifade edebilmek yeterli değildir.
İşletme açısından uygun olan davranışları sergileyebilmek için duygu durumunu
düzenleyecek çalışanın da birtakım beklentilerinin karşılanması gerekmektedir.
Duygusal emek konusuna yalnızca sonuçları ve işletmeler açısından faydaları
açısından yaklaşmak, eksik ve hatalı uygulamaları beraberinde getirecektir. Bu
noktadan hareketle, turizm sektöründe önemli bir yeri olan duygusal emeği
ortaya çıkaran, etkileyen ve yönlendiren faktörleri ortaya koyabilmek; gerek
işletmeler ve çalışanlar açısından gerekse sektörün süregelen sorunlarına çözüm
geliştirebilmek adına oldukça önemlidir. Kuramsal nitelik taşıyan bu
araştırmada duygusal emek konusu eleştirel bir bakış açısıyla ve çalışan
yönüyle irdelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, duygusal emek konusunda
gelecekte yapılacak çalışmalara gerekse turizm endüstrisindeki yönetici
uygulamalarına yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |