The aim of this research is to investigate the effect of work value of tourism students on their career preferences. In addition, the relationship between students' gender, department and income status and work values were examined. The universe of the study is composed of students studying in tourism at Bingöl University. For the purpose of the study, it was aimed to reach all students and 198 of 203 students were reached and the questionnaire was completed. The research questionnaires were filled in by face-to-face interviews with students between September 2019 and November 2019. SPSS statistical program was used in the data analysis process. According to the results of the research, it was concluded that there was no significant difference between the work values and gender of the students. In addition, a significant difference was found between the meaningfulness and usefulness of the work, the work environment and autonomy and perception of family income status. In addition, a significant difference was found between the autonomy of the work value sub-dimensions and the departments where the students were educated. Finally, it was determined that there is a significant difference between the human relations and autonomy and career choices of the students.
Bu araştırmanın amacı turizm eğitimi gören üniversite öğrencilerinin iş değer algılarının kariyer tercihlerine etkisinin incelenmesidir. Ayrıca araştırmada öğrencilerin cinsiyeti, eğitim gördüğü bölüm ve gelir durumları ile iş değer algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Bingöl Üniversitesi’nde turizm alanında eğitim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda bütün öğrencilere ulaşılması hedeflenmiş ve 203 öğrenciden 198’ine ulaşılarak anket formu doldurtulmuştur. Araştırma anket formları 2019 Eylül-2019 Kasım ayı tarihleri arasında öğrenciler ile yüz yüze görüşülerek doldurtulmuştur. Araştırmada veri analizi sürecinde SPSS istatistik programından faydalanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin iş değerleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucun ulaşılmıştır. İş değeri alt boyutlarından işin anlamlılığı ve yararlılığı, iş ortamı ve özerklik alt boyutları ile aile gelir durumu algısı arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca iş değeri alt boyutlarından özerklik ile öğrencilerin eğitim gördüğü bölümler arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulgulanmıştır. Son olarak iş değeri alt boyutlarından insan ilişkileri ve özerklik ile öğrencilerin kariyer tercihleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.