This research aimed to determine the perceptions of destination service quality and the intentions to revisit the destination of the participants who visited İstanbul within the scope of “bleisure” tourism, that is an innovative tourism type. İstanbul is one of the most demanded destinations in Turkey’s domestic and foreign tourism markets especially by the visitors who travel for the purpose of business, conventions, meetings and so on. 460 questionnaire forms prepared within this context were delivered to the participants who visited the destination between the period of 1 September 2018 and 30 January 2019, by face-to-face communication. As a result of the analyzes (SPSS); it was determined that the bleisure tourists evaluated the destination service quality under the dimensions of destination accommodation and food services, transportation services, general protection and cleanliness, tourist activities and attractions, level of hospitality and general tourist price and that all of the related dimensions affected tourists’ intentions to revisit the destination. In addition, it was determined that the bleisure tourists visiting İstanbul were generally satisfied with the destination (90%) and that they intended to revisit the destination (86%).
Bleisure Tourist Quality Perceptions Travel Intention İstanbul
Çalışmada Türkiye’nin iç ve dış turizm pazarlarında özellikle iş, kongre, toplantı vb. amaçlı ziyaretçiler tarafından en çok talep gören destinasyonlarından İstanbul’u yenilikçi bir turizm türü olan “bleisure” kapsamında ziyaret eden katılımcıların destinasyon hizmet kalitesi algılarının ve destinasyonu tekrar ziyaret niyetlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda hazırlanan 460 anket formu destinasyonu 1 Eylül 2018- 30 Ocak 2019 döneminde ziyaret eden katılımcılara yüz yüze iletişim kurularak ulaştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda (SPSS); bleisure turistlerin destinasyon hizmet kalitesini destinasyon konaklama ve yiyecek hizmetleri, ulaşım hizmetleri, genel korunmuşluk ve temizlik, turistik aktiviteler ve çekicilikler, misafirperverlik düzeyi ve genel turistik fiyat düzeyi boyutlarıyla değerlendirdikleri ve ilgili boyutların tümünün turistlerin destinasyonu tekrar ziyaret niyetlerine etki ettikleri belirlenmiştir. Ayrıca İstanbul destinasyonunu ziyaret eden bleisure turistlerin destinasyondan genel olarak memnun ayrıldıkları (%90) ve destinasyonu tekrar ziyaret etme niyetinde oldukları da (%86) tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.