The purpose of this research is to examine the effectiveness of anger control training program based on prepared solution focused brief approach on high school students’ anger control and communication skills. In this research, 3x2 (experiment, control and plasebo group x pre-test post-test) split plot design was used. The anger management program, The State Trait Anger Expression Inventory and Communication Skills Evaluation Scale were administered to 9th grade high school students in Seferihisar, İzmir. 25 students (experimental=8, control=9, plasebo=8) who met the inclusion criteria were assigned randomly to experimental, control, and placebo groups. Solution focused anger control group counseling program to experimental group and a group guidance program to inform vocations and university entrance exam to placebo group were implemented during ten weeks. There was not any program application to control group. Two-way ANOVA was used to test for signifi cant treatment effect of Solution Focused Anger Management Program on anger dimensions and communication skills. The results of two-way ANOVA indicate that ANOVAs examining treatment effect were signifi cant on dimension on anger-in, anger-out, trait anger and anger control. It seems that there was a signifi cant improvement in the experimental group’s anger level compared to control and placebo group’s anger level. However the results of study also indicated that the program has no signifi cant impact on students’ communication skills. There is an abundance of research that explores anger management interventions with children and adolescents based on cognitive behavioral approach. Results of this study showed that solution focused approach also can be used in anger management for adolescents
anger anger control communication skills solution focused counseling adolescence
Bu araştırmanın amacı, çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımına dayalı öfke kontrolü psiko-eğitim programının lise öğrencilerinin öfke kontrolü ve iletişim becerileri düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada 3x2’lik (deney, kontrol ve plasebo grubu x öntest-sontest) karışık desen kullanılmıştır. Öfke kontrolü eğitim programına katılacakları belirlemek için İzmir İli Seferihisar ilçesindeki Seferihisar Anadolu Lisesi’ne devam eden 9. sınıf öğrencilerine Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarz Ölçeği ile İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Eğitim programına katılım ölçütlerini karşılayan 25 öğrenci (deney grubu=8, kontrol grubu= 9, plasebo grubu=8) deney, kontrol ve plasebo gruplarına yansız olarak atanmıştır. Deney grubuna 10 oturumluk çözüm odaklı yaklaşıma dayalı öfke kontrolü psiko-eğitim programı, plasebo grubuna da 10 oturumluk üniversiteye giriş sınavı ve meslek tanıtımı programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile de herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Tekrarlayan ölçümler için iki faktörlü ANOVA sonuçları çözüm odaklı yaklaşıma dayalı psiko-eğitim programının öfkenin boyutları olan sürekli öfke, öfkeyi dışa vurma, öfkeyi içte tutma ve öfke kontrolü üzerinde etkili olduğunu göstermektedir. Buna göre deney grubundaki deneklerin, kontrol ve plasebo grubundaki deneklere göre sürekli öfke, öfkeyi dışa vurma ve öfkeyi içte tutma düzeylerinde, anlamlı bir düşüş olurken; öfke kontrolü düzeylerinde anlamlı bir artış olmuştur. Ancak araştırma sonuçları çözüm odaklı yaklaşıma dayalı psiko-eğitim programının, iletişim becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığını göstermektedir. Bu çalışmanın sonuçları, çözüm odaklı yaklaşıma dayalı öfke kontrolü psiko- eğitim programının ergenlere öfke kontrolünü kazandırmada etkili bir psikolojik danışma yaklaşımı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.
öfke öfke kontrolü iletişim becerileri çözüm odaklı psikolojik danışma yaklaşımı ergenlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 41 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.