Stefan Zweig, Macellan adlı yaşam öyküsünde kitap yazmanın sebeplerini anlatırken “bazen merak, insanı yazmaya iter” demektedir. Türkiye’de de gençlik üzerine akademik merakın sebep olduğu pek çok eserle karşılaşılmaktadır. Bu yüzden Türkiye’de gençlik, yazın boyutuyla pek çok disiplin tarafından incelenmiştir. Yazın çeşitliliği psikolojiden sosyolojiye, biyolojiden siyaset bilimine varıncaya değin çeşitlilik göstermektedir. Eserlerin neredeyse tamamında dikkat çeken husus gençliğin, verili bir kavram olarak kabul edilmesidir. Bu durumda, incelenen kitaplarda kavramsal olarak gençlik tartışmasına neredeyse hiç rastlanılmamaktadır. Siyaset bilimi içinde değerlendirilebilecek çalışmalarda yazının ortak özelliği ise özne olarak gençlik inşasıdır. Gençlik yazını özne boyutuyla değerlendirildiğinde 1930-1960, 1960-1980, 1980-2010 yılları arasında farklı biçimde inşa verileri ortaya koymaktadır. Bu çalışmada da gençlik özneli kitapların inşa üzerine geliştirdikleri söylem analiz edilmeye çalışılmıştır. Ancak çalışmada, özne olarak inşanın izlenebildiği yayınlar incelenirken bunun dışında kalan örneğin tıp ya da biyoloji gibi alan dışı çalışmalar dışarıda bırakılmıştır. Özne olarak gençlik denildiğinde kavram, a priori olarak değil de özne iktidar ilişkileri ekseninde değerlendirilmiştir. Böylelikle gençliğin iktidar ekseninde özne olarak tanımlanma süreci değerlendirilerek beklentiler ortaya konulmaya çalışılmıştır.
In his memoir Magellan, Stefan Zweig, while explaining the reasons for writing a book, states that "sometimes curiosity drives one to write". In Türkiye, too, there are many works on youth that are caused by academic curiosity. Therefore, youth in Türkiye has been analyzed by many disciplines in terms of literature. The diversity of literature ranges from psychology to sociology, biology to political science. What is striking in almost all of the works is that youth is accepted as a given concept. In this case, there is almost no conceptual discussion of youth in the books analyzed. The common feature of the literature in studies that can be evaluated within political science is the construction of youth as a subject. When the youth literature is evaluated in terms of the subject dimension, it reveals different construction data between 1930-1960, 1960-1980 and 1980-2010. In this study, we have tried to analyze the discourse on construction developed by books with youth as the subject. However, this study analyzes publications in which construction as a subject can be traced, while excluding studies outside the field, such as medicine or biology. When it comes to youth as a subject, the concept is evaluated not a priori but on the axis of subject-power relations. In this way, the process of defining youth as a subject on the axis of power was evaluated and expectations were tried to be revealed
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Siyasal Hayatı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |