Tehlikeli madde
taşımacılığı, insan yaşamının güvenliği açısından üzerine düşülmesi gereken ve
beraberinde alanında uzmanlığı gerektiren önemli bir konudur. Tehlikeli madde
lojistiği sırasında meydana gelebilecek riskleri minimize etmek, tehlikeleri ve
zararları önlemek amacıyla, dünya genelinde standardize edilmiş ve sistematik hale
getirilmiş bir bütün olarak gerçekleştirilmesine olanak tanıyan düzenlemeler
sunulmuştur. Bu düzenlemeler içinde, karayolu taşımacılığı sürecinde gereken
kuralları ortaya koyan düzenleme ADR konvansiyonudur. Bu çalışmanın amacı, tehlikeli
madde taşımacılığı yapan lojistik firmalar için bir ölçek çalışması yapılarak
elde edilen faktörlerin ADR bakış açısı ile analiz etmektir. İlk olarak,
literatürden tehlikeli madde taşımacılığı sırasında meydana gelebilecek potansiyel
risk faktörlerinin kapsamlı bir listesini oluşturulmuştur. Tespit edilen otuz
beş risk faktörü, tehlikeli madde taşımacılığı konusunda uzmanlaşmış 188 kişi
tarafından değerlendirilmiştir. Açıklayıcı
faktör analizi sonucu elde edilen 22 temel risk, beş ana faktör altında
sınıflandırılmıştır. Bu başlıklar; insan faktörü, şirket faktörü, malzeme ve
ambalajlama, aracın durumu, çevre ve trafik faktörü olarak adlandırılmıştır.
The transport of
dangerous substances is an important issue that needs to be emphasized and
requires expertise in terms of the safety of human life. In order to minimize
the risks that may arise during the logistics of hazardous materials and to
prevent damages and hazards, regulations have been introduced that enable them
to be realized in a standardized and systematic whole world. Among these
arrangements, the European Agreement concerning the International Carriage of
Dangerous Goods by Road (ADR) is the convention that sets out the rules
required in the road transport process. The aim of this study is to analyze the
factors obtained by carrying out a scale study for the logistics companies
carrying out dangerous goods transportation with ADR point of view. First, a
comprehensive list of potential risk factors that may occur during transport of
dangerous goods from the literature has been established. Thirty-five risk
factors were evaluated by 188 persons specialized in hazardous goods transport.
The 22 main risks obtained by the exploratory factor analysis are classified
under five main factors. These titles; human factor, company factor, material
and packaging, vehicle status, environment and traffic factor.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |