In
this study, we will examine the mystical movement as known "Palamism" or "Hesychasm"
which was appeared undertaken by Gregory Palamas (1296–1359) a monk of Athos in
the fourteenth century. So we can have more information about the functions of
monasteries and their theological and political aspects the in
Byzantium world.According to this idea that emerged in the late
Byzantine period, Palamas suggested that the recitation of the Jesus Prayer
should be accompanied by a psychosomatic technique with the breath, into the heart. But Scholar
Barlaam (1290 - 1348) Calabrian objected to this technique by the Thomas
Aquino's ideas. Because he claimed that real knowledge about God could only be
reached by reason. Eventually both movements that started at theological level,
were supported or opposed later by the politics and church circles. This
debate, which coincided with the struggle between the dynasties of
"Kantekuzenos" and "Paleologos" in Byzantium, is an
interesting example of how monastic monks show their effectiveness in
theological and political debates when they are organized.
Bu çalışmada, XIV. yüzyılda
ortaya çıkan ve kilise tarihinde “Palamism” ya da “Hesyatik” olarak bilinen ve
bir süre esir olarak Türklerle birlikte yaşama tecrübesine de sahip olmuş olan
Grigorios Palamas’ın (1296-1359) öncülündeki manastır menşeli mistik akım ele
alınmıştır. Palamas’ın başlatmış olduğu “Palamism” hareketi, dönemin
manastırlarının Bizans dünyasındaki fonksiyonları hakkında bilgi vermesi
açısından önemlidir. Bizans’ın çöküşüne paralel olarak gelişen bu akımda
Palamas, özetle mistik karakterli özel bir takım nefes alıp verme tekniklerine
dayalı bir dua ile Tanrısal hakikate ulaşılacağını iddia etmiştir. Rakibi
Calabria’lı bilgin Barlaam (1290 – 1348) ise Aziz
Aquino'lu Thomas'ın izinden giderek Tanrıya ancak rasyonel bilgi ile
ulaşılabileceğini iddia etmişti. Teolojik düzlemde başlayan her iki hareketin
hem siyasi, hem de kilise tarafından destekçileri ve muhalifleri olmuştur.
Bizans’ta “Kantekuzenos” ve “Paleologos”
hanedanları arasındaki mücadele dönemine denk gelen bu tartışma, manastır
keşişlerinin organize olduklarında teolojik ve politik tartışmalarda nasıl
etkin olduklarını göstermesi bakımından ilginç bir örnek oluşturmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |