Museums are places that give life to history. The training in the museum
helps the individual to be Permanent by seeing, touching and learning. The aim
of this study was to determine the self-efficacy beliefs of museum teachers in
terms of various variables. In this study, quantitative research method based screening
method was used. The study group was 291 pre-service teachers of the two state universities
in the Central Anatolia Region are continuing their education in the department
of History teaching and social studies in the Academic year 2017-2018. The study
group was chosen on the basis of simpler and on method and volunteerism. In the
process of collecting the research data, the personal information form which was
created by the researcher and the Self-Efficacy Scale of Museum Education bur
developed by Yeşilbursa and Uslu (2014) were used. The statistical analysis of
the data obtained from the research was performed by using IBM SPSS 21.0
program. Social Studies and History teacher candidates' belief in self-efficacy
towards museum education; there was a significant difference in the variables
of gender, museum education, and the number of visit to the museum in the last year.
Museum Education Self-Efficacy Social Studies Teacher Candidate History Teacher Candidate
Müzeler tarihe hayat
veren mekânlardır. Müzede gerçekleştirilen eğitim bireyin doğrudan, görerek,
dokunarak öğrenmesini sağlayarak eğitimin kalıcı olmasına yardımcı olmaktadır.
Bu araştırmanın genel amacı; sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze
eğitimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından
belirlenmesidir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemine dayalı tarama yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı Tarih Eğitimi Ana
Bilim Dalı’nda ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal
Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan 291 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışma grubu, basit seçkisiz yöntemle ve gönüllük esasına
bağlı olarak seçilmiştir. Araştırma verilerinin toplanması sürecinde,
araştırmacı tarafından oluşturulmuş olan kişisel bilgi formu ile Yeşilbursa ve
Uslu (2014) tarafından geliştirilen ‘Müze Eğitimine İlişkin Özyeterlik İnancı
Ölçeği’ kullanılmıştır. Sosyal bilgiler ve tarih öğretmeni adaylarının müze
eğitimine yönelik özyeterlik inançlarında; cinsiyet, müze eğitimi dersi alıp
almama, son bir yılda müze ziyaretinde bulunma değişkenlerinde anlamlı fark
olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |