Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 351 - 369, 30.06.2017

Öz

Seramik eğitimi
sanat eğitiminin ayrılmaz bir parçası olarak, çocukların dil gelişimi, kas
gelişimi, duygusal gelişim ve birlikte üretebilme becerilerinin
kazandırılmasında önemli bir unsurdur. Bu bağlamda çalışmada, zihinsel
yetersizliği olan ve olmayan okul öncesi çocuklara verilen seramik eğitiminin
etkililiği incelenmeye çalışılmıştır. Çalışma grubunu, Abant İzzet Baysal
Üniversitesi anaokuluna devam eden 36 çocuk oluşturmuştur. Çocuklar tesadüfi
yöntemle 18 deney, 18 kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmış ve her iki
grupta da özel gereksinimli ikişer çocuk yer almıştır. Karma yöntem olarak
desenlenen çalışmada nicel veriler; Kişisel Bilgi Formu, Descoeudres Lügatçe
Testi (DLT) ve Peabody Resim-Kelime Testi (PRKT) ile toplanmıştır. Nitel
veriler ise; odak görüşme ve çalışmaya katılan çocukların ailelerinden ve
seramik eğitimi veren iki eğitimciden yarı yapılandırılmış görüşme ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde seramik eğitiminin çocukların dil
becerilerine olan etkilerini test etmek amacıyla Tek Faktör Üzerinde Tekrarlı
Ölçümler İçin İki Faktörlü ANOVA, deneysel işlemlerin kalıcılığını test etmek
amacıyla İlişkili Örneklemler İçin t-Testi, deney grubu ve kontrol grubundaki
çocukların dil becerileri ile sınıf, cinsiyet, yaş değişkeni arasındaki ilişkiyi
test etmek amacıyla İlişkisiz Örneklemler İçin t-Testi ya da İlişkisiz Ölçümler
İçin Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde
betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda seramik eğitiminin deney
grubundaki çocukların dil becerilerinde kısmen artışa neden olduğu, ancak deney
ve kontrol grupları arasında anlamlı fark gözlenmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Ailelerle yapılan odak görüşmede; aileler çalışmadan çok memnun olduklarını,
programın sürmesini istediklerini, hem yetersizliği olan hem de olmayan
çocuklarına programın çok yarar sağladığını, çalışma sonundaki sergiden ve
kaynaştırma kapsamındaki çalışmadan çok memnun olduklarını ve kaynaştırma
kapsamında yeni sanat etkinlikleri içeren çalışmalar istediklerini belirtmişlerdir.
Eğitimciler ise böyle bir çalışmada ilk kez bulunduklarını, tüm çocukların
kolayca kaynaştıklarını, yetersizliği olan ve olmayan çocukların
yaratıcılıklarını sergilediklerini ve sonuçta her iki grupta da başarılı
sonuçlar elde ettiklerini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Ayancı, Y. (2006). 3-6 Yaş Okulöncesi Çocuklarında Seramik Eğitiminin Yeri ve Önemi İle Yeterliliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Barmore, K. (2011). National Standarts. www.artsandactivities.com. February, 28-29.
  • Blackwell, E. (2012). What A Chracter! Art & Activities. February. www.artsandactivities.com. 36-41.
  • Coşkun, H.D. (2007). 4 Yaş Grubundaki Çocuklara Uygulanan Seramik Eğitimi Programında Ürünlerin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Daddino, M. (2010). Picasso Masks Cubism in Clay. www.artsandactivities.com. February. 29.
  • Eracar, N. (2013). Sözden öte. Sanatla terapi ve yaratıcılık. İstanbul: 3P Yayıncılık.
  • Erdoğan, S., Bekir, Ş. H. & Aras, E.S. (2005). Alt Sosyo Ekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1): 231-246.
  • Erinç, M. Sıtkı. (1988). Sanat ve Eğitim. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3.
  • Ertok Atmaca, A. (2014). Özel gereksinimli çocuklar için sanatsal etkinlikler. (Ed. Eratay, E.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Feiner, L. (2011). Birds of a Feather… And Clay, Wire, Tissue and Paint. www.artsandactivities.com. February, 36-42.
  • Gibson, M. (2007). Tea in the Garden. www.artsandactivities.com. February. 32-44.
  • Gibson, M. (2008). Charming Chalices Inspired By Beatrice Wood. www.artsandactivities.com. February. 26.
  • Herman, D.V. (2008). Response Ability Pathways Celebrating the Gifts. Reclaiming Children and Youth. www.reclaiming.com. Summer 17(2): 54-55.
  • Kacar, B. (2010). İlköğretim Okullarına Yönelik Seramik Eğitimi Program Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • King, L. (2008). The Brick Sculptures of Peter Lange Tokens from the Game. Ceramics: Art and Perception. 72: 69-72.
  • Köse, E. (2005). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Gelişimine Seramik Eğitiminin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kulaksızoğlu, A. (2003). Farklı Gelişen Çocuklar. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Lily, D. (2007). Clay Corner. www.artsandactivities.com. October. 48-49.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler, Bogaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Öztürk, Ö. (2006). İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Öğrencilerinin Sanat Eğitiminde Üç Boyutlu Seramik Çalışmalarının Gerekliliğine Yönelik İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paksoy, S. (2003). 8-12 yaş eğitilebilir zihinsel engelli çocukların resim-iş eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Ramirez, K. (2010). Corsicana. www.texasmonthly.com. February. 38-40.
  • Salderay, B. (2001). Zihin engelli bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin plastik sanatlar eğitimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • San, İ.. (1979). Sanatsal Yaratma Çocuklukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi Yayınları,151.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sucuoğlu,B.,Kargın,T.(2005).İlköğretimde Kaynaştırma: Yaklaşımlar, stratejiler ve Yöntemler. İstanbul: Morpa Yayınları. Sustar, M. (2005). Finding a Language to Share. Ceramics Technical. 20: 110.
  • Terwiel, C. (2010). Okulöncesi Sanat Eğitiminde Bir Malzeme Olarak “Kil” in Yeri. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 258.
  • Vuran, S., Vuran, S. & Bakar, S. (2001). 10. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Antakya-Hatay: İkiz Ofset, 207-214.
  • Vuran, S. (2008). Empowering leisure skills in adults with autism: An experimental investigation on through the most to least prompting procedure. International Journal of Special Education. 23(1): 174-181.
Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 351 - 369, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Ayancı, Y. (2006). 3-6 Yaş Okulöncesi Çocuklarında Seramik Eğitiminin Yeri ve Önemi İle Yeterliliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Barmore, K. (2011). National Standarts. www.artsandactivities.com. February, 28-29.
  • Blackwell, E. (2012). What A Chracter! Art & Activities. February. www.artsandactivities.com. 36-41.
  • Coşkun, H.D. (2007). 4 Yaş Grubundaki Çocuklara Uygulanan Seramik Eğitimi Programında Ürünlerin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Daddino, M. (2010). Picasso Masks Cubism in Clay. www.artsandactivities.com. February. 29.
  • Eracar, N. (2013). Sözden öte. Sanatla terapi ve yaratıcılık. İstanbul: 3P Yayıncılık.
  • Erdoğan, S., Bekir, Ş. H. & Aras, E.S. (2005). Alt Sosyo Ekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1): 231-246.
  • Erinç, M. Sıtkı. (1988). Sanat ve Eğitim. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3.
  • Ertok Atmaca, A. (2014). Özel gereksinimli çocuklar için sanatsal etkinlikler. (Ed. Eratay, E.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Feiner, L. (2011). Birds of a Feather… And Clay, Wire, Tissue and Paint. www.artsandactivities.com. February, 36-42.
  • Gibson, M. (2007). Tea in the Garden. www.artsandactivities.com. February. 32-44.
  • Gibson, M. (2008). Charming Chalices Inspired By Beatrice Wood. www.artsandactivities.com. February. 26.
  • Herman, D.V. (2008). Response Ability Pathways Celebrating the Gifts. Reclaiming Children and Youth. www.reclaiming.com. Summer 17(2): 54-55.
  • Kacar, B. (2010). İlköğretim Okullarına Yönelik Seramik Eğitimi Program Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • King, L. (2008). The Brick Sculptures of Peter Lange Tokens from the Game. Ceramics: Art and Perception. 72: 69-72.
  • Köse, E. (2005). Özel Eğitim Gereksinimi Olan Çocukların Gelişimine Seramik Eğitiminin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kulaksızoğlu, A. (2003). Farklı Gelişen Çocuklar. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Lily, D. (2007). Clay Corner. www.artsandactivities.com. October. 48-49.
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler, Bogaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul.
  • Öztürk, Ö. (2006). İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Öğrencilerinin Sanat Eğitiminde Üç Boyutlu Seramik Çalışmalarının Gerekliliğine Yönelik İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Paksoy, S. (2003). 8-12 yaş eğitilebilir zihinsel engelli çocukların resim-iş eğitimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Ramirez, K. (2010). Corsicana. www.texasmonthly.com. February. 38-40.
  • Salderay, B. (2001). Zihin engelli bireylerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin plastik sanatlar eğitimine ilişkin görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • San, İ.. (1979). Sanatsal Yaratma Çocuklukta Yaratıcılık. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesi Yayınları,151.
  • San, İ. (2004). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Sucuoğlu,B.,Kargın,T.(2005).İlköğretimde Kaynaştırma: Yaklaşımlar, stratejiler ve Yöntemler. İstanbul: Morpa Yayınları. Sustar, M. (2005). Finding a Language to Share. Ceramics Technical. 20: 110.
  • Terwiel, C. (2010). Okulöncesi Sanat Eğitiminde Bir Malzeme Olarak “Kil” in Yeri. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, 258.
  • Vuran, S., Vuran, S. & Bakar, S. (2001). 10. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Bildirileri. Antakya-Hatay: İkiz Ofset, 207-214.
  • Vuran, S. (2008). Empowering leisure skills in adults with autism: An experimental investigation on through the most to least prompting procedure. International Journal of Special Education. 23(1): 174-181.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emine Eratay

Yasemin Aydoğan

Melehat Altundağ Bu kişi benim

Mustafa Ural Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eratay, E., Aydoğan, Y., Altundağ, M., Ural, M. (2017). KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 351-369.
AMA Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2017;19(1):351-369.
Chicago Eratay, Emine, Yasemin Aydoğan, Melehat Altundağ, ve Mustafa Ural. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19, sy. 1 (Haziran 2017): 351-69.
EndNote Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M (01 Haziran 2017) KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19 1 351–369.
IEEE E. Eratay, Y. Aydoğan, M. Altundağ, ve M. Ural, “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 19, sy. 1, ss. 351–369, 2017.
ISNAD Eratay, Emine vd. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19/1 (Haziran 2017), 351-369.
JAMA Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19:351–369.
MLA Eratay, Emine vd. “KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 19, sy. 1, 2017, ss. 351-69.
Vancouver Eratay E, Aydoğan Y, Altundağ M, Ural M. KAYNAŞTIRMA KAPSAMINDA YETERSİZLİĞİ OLAN VE OLMAYAN OKULÖNCESİ ÇOCUKLARINA VERİLEN SERAMİK EĞİTİMİNİN ETKİLİLİĞİ. Trakya University Journal of Social Science. 2017;19(1):351-69.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.