Son yıllarda Türkiye’de kaynaştırma eğitimi
uygulamaları büyük önem kazanmaktadır. Başarılı bir kaynaştırma eğitiminde en
önemli faktörler öğretmen ve özel gereksinimli öğrencisidir. Özel eğitim,
bedensel ya da zihinsel çeşitli yetersizliklere sahip bireylerin farklı eğitim
programı ve yöntemlerle tek başlarına hayatta kalmalarını sağlayacak
yeterlilikleri kazanmalarını esas alan bir anlayıştır. Kaynaştırma eğitimi ise
özel gereksinimli bireylerin yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim
gördüğü ve etkileşim yoluyla beceri edinmelerini sağlayan, destek eğitim
hizmetlerinin sağlandığı bir özel eğitim uygulamasıdır. Kaynaştırma eğitimi
uygulamalarında başarı ancak süreç içindeki anne-baba, öğretmen, okul yönetimi,
rehberlik servisi, normal gelişim gösteren öğrenci ve ailelerinin üzerlerine
düşen sorumluğu üstlenmelerine bağlıdır. Kaynaştırma eğitiminin yalnızca
öğretmen uygulamalarından ibaret olmadığı, bir ekip işi olduğunu unutmamak
gerekir. Öğretmen, kuşkusuz ki tutum ve davranışlarıyla kaynaştırma eğitiminin
başarısını arttıran bir etkiye sahiptir.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin
kaynaştırma eğitimine tabi öğrencilere yönelik tutumlarını etkileyen faktörleri
belirlemek ve daha etkili bir kaynaştırma eğitimi yürütülebilmesi için öneriler
geliştirebilmektir. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul’da
resmî okullarda görevli 40 sınıf öğretmeninin katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri toplama
aracı olarak uzman görüşü alınarak araştırmacılar tarafından hazırlanan ve
sınıf öğretmenlerinin demografik bilgilerini edinmeye yönelik kapalı uçlu
sorulardan oluşan “Öğretmen Bilgi Formu” ile açık uçlu sorulardan oluşan
“Görüşme Soruları” kullanılmıştır. Uygulama, gönüllü olarak araştırmaya katılan
sınıf öğretmenleri ile yüz yüze görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
veriler, içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Araştırma sonucunda, okulun ve sınıfın fizikî
şartlarının, sınıf mevcutlarının, kaynaştırma eğitimi sürecindeki tüm
ilgililerin desteğinin sınıf öğretmeninin iş yükünü hafiflettiği ve
motivasyonunu arttırdığı saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin
yetersizlik türleri sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik
tutumlarını etkilemektedir. Ayrıca, konu hakkında bilgi sahibi olan sınıf
öğretmenlerinin olmayanlara göre özel gereksinimli öğrencilere daha olumlu
tutumlarla yaklaştıkları saptanmıştır. Kaynaştırma eğitimi için uygun eğitim
ortamları yaratmak ve öğretmene bu süreçte yalnız olmadığını düşündürecek
destek hizmetleri sağlamak uygulamadaki başarıyı arttıracaktır.
In recent years, applications of maintsreaming have
been gaining great importance in Turkey. The most two important factors in a
successful mainstreaming education is the teacher and the student with special
needs.Special education is an understanding that aims to make students with a
physical disability or a mental disability to be able to gain the competencies
for surviving on his/her own with the help of different educational programmes
and methods. Mainstreaming education is a special education application that
children with special needs are educated with their peers with no disabilities
and providing acquisition of skills by interacting and assisted education. The
success of mainstreaming education applications depends only on the cooperation
of the parents, teachers, school administration, guidance and psychological
counseling service and the students. It has to be taken into consideration that
mainstreaming education is not only about teachers’ efforts but also a group
work. Beyond any doubt, teachers have an important effect on the success of
mainstreaming education with their attitudes and behaviors.
The purpose of this research is to determine the
factors that affect the classroom teacher’s attitudes towards mainstreamed
students and to offer further suggestions for carrying out a more effective
mainstreaming education. The research was carried out with the participation of
40 classroom teachers working in public schools in İstanbul in the academic
year of 2014-2015. In this research, the interview technique was used which is
a qualitative research method. As a data collecting tool, with a specialist
view, the researcher used “Teacher Information Form” which consists of
closed-ended questions for acquiring demographic informations of classroom
teachers and “Interview Questions” which consists of open-ended questions. The
implementation was carried out with the volunteering classroom teachers face to
face. The acquired data was evaluated with the content analysis.
At the result of the research, it was found that the
physical conditions of the school and the classrooms, the number of students
per class, the people who were responsible and supportive in the process of
mainstreaming education decreased the workload of classroom teachers and
increased their motivation. According to research findings, types of students’
disabilities have an affect on the attitudes of classroom teachers towards
maintsreaming education. In addition, classroom teachers with an understanding
and information about the mainstreaming education have more positive attitudes
towards the children with special needs.Creating an appropriate educational
environment for mainstreaming education and providing supportive services for
making teachers feel not alone in this process may affect mainstreaming
applications positively.
Mainstreaming special education requirement obstacle disability
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2 |