The teaching profession has an important role in the education
of a qualified workforce in the development and growth of a country. There are
a number of competencies that teachers should have in order to raise future
generations as worthy and competent individuals. Anxiety about teachers'
competence areas can affect their attitudes and behaviors towards their
students negatively. Occupational anxiety is experienced by teachers and pre-service
teachers regarding teaching, vocational qualifications, relations with
students, parents and colleagues, appointment and finding jobs. Career adaptability,
which expresses perceptions of the ability of individuals to cope with future
career barriers, reflects pre-service teachers’ openness to change and career
planning orientations. The purpose of this study was to examine the
relationship between the levels of occupational anxiety and career adaptability
levels of pre-service teachers. The data obtained from the 354 pre-service
teachers on the third and the fourth grades in Education Faculty were analyzed.
According to research findings, there were a negative relationship between
task-oriented anxiety, economic and social oriented anxiety, student /
communication oriented anxiety, colleague and parental oriented anxiety,
personal development oriented anxiety, appotiment oriented anxiety, class
oriented anxiety and career adaptability. In other words, as occupational
anxiety levels of pre-service teachers’ increase, their belief that they will
be able to overcome the problems they may encounter in finding jobs and their
career advancement in the future and adapt to unexpected changes will diminish.
Occupational Anxiety Career Adaptability Pre-service Teachers
Öğretmenlik mesleği,
bir ülkenin kalkınmasında ve gelişmesinde nitelikli işgücünün yetişmesi açısından
büyük önem taşımaktadır. Gelecek nesillerin değer sahibi ve yetkin bireyler
olabilmeleri için öğretmenlerin sahip olması gereken bir takım yetkinlikler
bulunmaktadır. Öğretmenlerin yetkinlik alanlarına ilişkin kaygı duymaları,
öğrencilerine karşı tutum ve davranışlarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Mesleki
kaygı, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
eğitim ve öğretim, mesleki yeterlilikler, öğrenci, veli ve meslektaşlarla
ilişkiler, atanma ve iş bulabilme gibi konularda deneyimledikleri kaygıdır.
Bireylerin gelecekte karşılaşabilecekleri kariyer engelleri ile mücadele
edebilme yeteneklerine yönelik algılarını ifade eden kariyer uyumluluğu,
öğretmen adaylarının değişimlere açıklık düzeyleri ve kariyer planlama
yönelimleri hakkında bilgi sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen
adaylarının mesleki kaygı düzeyleri ile kariyer uyumluluğu düzeyleri arasındaki
ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda, üçüncü ve
dördüncü sınıfta öğrenim gören 354 öğretmen adayından elde edilen veriler
analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, görev merkezli kaygı, ekonomik ve sosyal merkezli
kaygı, öğrenci / iletişim merkezli kaygı, meslektaş ve veli merkezli kaygı, kişisel
gelişim merkezli kaygı, atanma merkezli kaygı, uyum merkezli kaygı ve ders
merkezli kaygının kariyer uyumluluğu ile ters yönde ilişkileri bulunmaktadır.
Bir başka ifade ile öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin
kaygılarının artması, gelecekte iş bulmalarında ve kariyerlerinde
ilerlemelerine ilişkin karşılaşabilecekleri sorunların üstesinden gelebilme ve
beklenmedik değişimlere uyum sağlayabilme konusundaki inançlarını
azaltmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 |