The
most important one of the challenges that restaurant businesses face is to
encourage employees for a good service. Good service depends on the creation of
an appropriate service climate. Employees learn norms and appropriate behaviors
by observing reliable managers. The institutionalization of ethical behaviors
by managers has been gaining importance for a good service climate and for the
employees in order to see themselves as a part of the organization. The aim of
this study is to evaluate ethical leadership, organizational commitment and
service climate in the context of restaurant businesses and to investigate the
mediating variable role of service climate on organizational commitment. In
accordance with this purpose, data were collected through questionnaire forms
from the employees of the first class restaurant businesses in the province
Istanbul. The results of the study reveal a significant direct effect of
managerial support as a dimension of service climate on organizational
commitment. Furthermore, ethical leadership positively affects the service
climate. Ethical leadership enhances the organizational commitment of
restaurant employees and positive service climate strengthens this impact.
Ethical Leadership Istanbul Organizational Commitment Restaurant Businesses Service Climate
Restoran işletmelerinin
karşılaştığı zorluklardan en önemlisi, çalışanları iyi bir servise teşvik
etmektir. İyi servis, uygun servis ikliminin yaratılmasına bağlıdır.
Çalışanlar, güvenilir yöneticileri gözlemleyerek normları ve uygun davranışları
öğrenirler. Etik davranışların yöneticiler tarafından kurumsallaştırılması, iyi
bir servis iklimi ve çalışanların kendilerini örgütün bir parçası olarak
görmesi için önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı etik liderlik, örgütsel
bağlılık ve servis iklimi konularını restoran işletmeleri bağlamında
değerlendirmek ve servis ikliminin örgütsel bağlılık üzerinde aracı değişken
rolünü araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, İstanbul ilinde faaliyet gösteren
turizm işletme belgeli birinci sınıf restoran işletmeleri çalışanlarından anket
formları aracılığıyla veri toplanmıştır. Çalışmanın sonuçları, servis ikliminin
bir boyutu olarak yönetici desteğinin örgütsel bağlılık üzerinde doğrudan
önemli bir etkisini ortaya koymaktadır. Ayrıca etik liderlik servis iklimini de
olumlu yönde etkilemektedir. Etik liderlik restoran çalışanlarının örgütsel
bağlılığını artırmakta ve servis olumlu iklimi bu etkiyi güçlendirmektedir.
Etik Liderlik Örgütsel Bağlılık Servis İklimi Restoran İşletmeleri İstanbul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 |