The aim of this study is to investigate the
competition structure of Turkish sport sector from the point of professional
football clubs according to Porter’s Five Forces Framework. Porter refers to
the factors influencing competition in a sector as buyers, sellers, potential
threats created by new entrants to the sector, substitute products and
competition existing within the sector. Within the increasing economic value of
sports, the share of the clubs is also increasing. As professional football
clubs are the biggest part of Turkish sports economic with its external
circumstances, they are chosen for this study. The main research question of
the study is finding out the factors influencing competition in Turkish sport
sector. Qualitative method was used for document analyzing and in-depth
interviews. The results show that besides football federation, the competitive
ability of the sports clubs mostly depends on the government’s decisions in
Turkey. Considering the increasing income of sports clubs such as sponsorship
and donations, sports clubs have to look at the competition structure from a
strategic perspective thus they can manage these increasing revenues and
sources professionally. Sports clubs miss out on some competitive advantages if
they do not make long-term agreements. These advantages have been assessed at
the level of factors identified by Porter.
Competitive advantage Porter’s five forces framework Strategic management Turkish sports clubs
Bu çalışmanın amacı Türk spor sektörü rekabet yapısının futbol kulüpleri
açısından Porter’in Rekabetin Beş Gücü yaklaşımıyla incelenmesidir. Porter bir
sektörde rekabeti etkileyen unsurları alıcılar, satıcılar, sektöre yeni
girebilecek olanların yarattığı potansiyel tehditler, ikame ürünler ve sektör
içi var olan rekabet olarak belirtmektedir. Sporun artan ekonomik değerinin
içinde kulüplerin payı da artmaktadır. Profesyonel futbol kulüpleri de çevresel
unsurlarıyla birlikte Türk spor sektöründe büyük bir pay oluşturduğundan
çalışmanın konusu olarak seçilmiştir. Aynı zamanda alan yazında henüz Türk spor
sektöründe rekabet yapısını bu bakış açısıyla inceleyen bir çalışma yer
almamaktadır. Araştırmanın temel sorusu Türkiye’de spor sektöründe rekabeti
etkileyen faktörlerin neler olduğudur. Doküman analizi ve derinlemesine
görüşmelerle nitel veri analizi gerçekleştirilmiştir. Türkiye’de spor
kulüplerinin rekabet edebilirliğinin futbol federasyonu dışında çoğunlukla
devletin aldığı kararlara bağlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Spor kulüplerinin
sponsorluk ve bağışlar gibi artan gelirleri göz önünde bulundurulduğunda bu
gelir ve kaynakları profesyonel bir şekilde yönetebilmek için rekabet yapısına
stratejik bir çerçeveden bakmaları gerekmektedir. Spor kulüpleri uzun dönemli
planlamalar yaparak rekabet avantajlarının sürdürülebilirliğini artırabilirler.
Bu avantajlar Porter’ın tanımladığı faktörler düzeyinde değerlendirilmiştir.
Porter Rekabetin Beş Gücü Modeli rekabet avantajı stratejik yönetim Türk spor kulüpleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 |