Organizational learning ability is defined as a series and a set of
organizational tasks and skills that authorize the organization to use its
knowledge and experience based on the experience and knowledge gained, and to
use this information as it grows and when knowledge is needed. The concept of
organizational learning ability aims to find and correct mistakes in
enterprises, to execute in-house routines, to fix problems that are found or
seen, to create information and idea diversity, to be renewed continuously. The
organizational learning ability and the sub-dimensions that affect the
performance of the enterprises, which have a big share in profitability,
branding and sustainability, have been examined in depth and the literature
that has been acquired has been investigated by the academicians who research
in this issue and the models they have introduced. In this phase, the relation
and the differences with the learning organization which is another concept
which is discussed further are discussed. The ability of organizational
learning and organizational learning has emerged as a new concept in our
country and the issue has not yet been recognized. In this study; the effect of
organizational learning capacity on task and contextual performance has been
examined. Within the scope of the survey, the questionnaire was distributed to
550 people who work in the hospitals that accept to participate in the survey
among the private hospitals operating in the Istanbul province of Europe and
525 people were returned. The survey results were coded and analyzed with the
help of SPSS and AMOS programs. As a result; Organizational learning capacity,
together with its sub-dimensions, was found to positively affect job
performance and sub-dimensions.
Organizational Learning Capacity Learning Organization Job Performance Task Performance Contextual Performance
Örgütsel öğrenme yeteneği kavramı, işletmelerin içerisinde hatayı bulma
ve düzeltme, işletme içi rutinleri yürütme, bulunan veya görülen problemleri
düzeltme, bilgi ve fikir çeşitliliği oluşturma, devamlı iyiye doğru yenilenmeyi
amaçlamaktadır. İşletmelerin performansına etki eden, dolayısıyla karlılığının
artmasında, markalaşmasında ve sürdürülebilirliğinde büyük pay sahibi olan
örgütsel öğrenme yeteneği ve bu kavramı oluşturan alt boyutları derinlemesine
incelenmiş olup edinilen literatür taraması ile şimdiye değin bu konuda
araştırma yapan akademisyenler ve meydana getirdikleri modeller incelenmiştir.
Bu safhada başkaca ele alınan bir diğer kavram olan öğrenen örgüt ile ilişkisi
ve farkları ele alınmıştır. Örgütsel öğrenme ve örgütsel öğrenme yeteneği
ülkemizde yeni bir kavram olarak karşımıza çıkmış olup önemi henüz kavranamamış
bir konudur. Bu çalışmada; örgütsel öğrenme yeteneğinin görev ve bağlamsal
performansa etkisi incelenmiştir. Araştırma kapsamında hazırlanan anket
İstanbul ili Avrupa Yakasında faaliyet gösteren özel hastaneler içinden,
araştırmaya katılmayı kabul eden hastanelerde çalışan 550 kişiye anket
dağıtılmış olup 525 kişiden geri dönüş sağlanmıştır. Anket sonuçları SPSS ve
AMOS programları yardımıyla kodlanmış ve analize tabi tutulmuşlardır. Sonuç
olarak; örgütsel öğrenme kapasitesi alt boyutları ile birlikte iş performansı
ve alt boyutlarını pozitif olarak etkilediği görülmüştür.
Örgütsel Öğrenme Kapasitesi Öğrenen Örgütler İş Performansı Görev Performansı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |