Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF ORGANIZATIONAL LEARNING CAPACITY ON TASK AND CONTEXTUAL PERFORMANCE: AN APPLICATION IN THE HEALTH SECTOR

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 491 - 510, 31.12.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.486447

Öz

Organizational learning ability is defined as a series and a set of
organizational tasks and skills that authorize the organization to use its
knowledge and experience based on the experience and knowledge gained, and to
use this information as it grows and when knowledge is needed. The concept of
organizational learning ability aims to find and correct mistakes in
enterprises, to execute in-house routines, to fix problems that are found or
seen, to create information and idea diversity, to be renewed continuously. The
organizational learning ability and the sub-dimensions that affect the
performance of the enterprises, which have a big share in profitability,
branding and sustainability, have been examined in depth and the literature
that has been acquired has been investigated by the academicians who research
in this issue and the models they have introduced. In this phase, the relation
and the differences with the learning organization which is another concept
which is discussed further are discussed. The ability of organizational
learning and organizational learning has emerged as a new concept in our
country and the issue has not yet been recognized. In this study; the effect of
organizational learning capacity on task and contextual performance has been
examined. Within the scope of the survey, the questionnaire was distributed to
550 people who work in the hospitals that accept to participate in the survey
among the private hospitals operating in the Istanbul province of Europe and
525 people were returned. The survey results were coded and analyzed with the
help of SPSS and AMOS programs. As a result; Organizational learning capacity,
together with its sub-dimensions, was found to positively affect job
performance and sub-dimensions.

Kaynakça

  • Aksay, K., Erbil, C., Öğüt, A. (2016) “Çalışanların karar alma sürecine katılımının yenilikçilik kapasitesi ve örgütsel öğrenme üzerine etkisi.” Konya: Selçuk Üniversitesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16 (31), ss. 114-129.
  • Avcı, N., Küçükusta, D. (2009) “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki.” Ankara: Anatolia Turizm Arastirmalari Dergisi, Cilt 20, Sayı 1, ss.33-44,.
  • Aydoğan, E., Orhan, F., Naldöken, Ü., Beylik, U. ve Aksay, K. (2011) “Sağlık Kurumlarında Örgütsel Öğrenme Kapasitesi: Bir Kamu Hastanesi Örneği.” Sivas: C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.12, Sayı 2, s.s. 193-213.
  • Baker, W.E. and Sinkula, J.M. (1999) “The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance.” London: Journal of the academy of marketing science,27(4), pp. 411-427.
  • Cezlan, E.Ç. (2014) “Entelektüel Sermayenin İşletme Yenilikçiliği Ve İşletme Performansına Etkisi: Sağlık İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chiva, R. and Alegre, J. (2009) “Organizational Learning Capacity and Job Satisfaction: An Emprical Assesment in the Ceramic Tile Industry”, London: British Journal Of Management, Vol.20, pp.323-340.
  • Çelik, V. (2009) “Örgütsel öğrenme kapasitesi ve yeniliğin ve işletme performansına etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Efe, M.N. ve Sevinç, H. (2018) “Örgütsel Öğrenme Yeteneklerinin Firma Perfor- mansı Üzerine Etkileri”. Iğdır: Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:14, ss. 15. Erdoğan, A. (2015) İstatistikî metodlar ve matematik modeller. İstanbul: DER Yayınları.
  • Girgin, M. (2015) “Örgütsel öğrenme kapasitesi ile inovasyon eğilimi arasındaki ilişki: bir araştırma.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goodman, S.A. and Svyantek, D.J. (1999) “Person-Organization Fit and Contextual Performance: Do Shared Values Matter.” Journol of vocational Behavior. 55(2), pp. 254-275.
  • Horuz, İ. (2016) “360 derece performans değerlendirme sisteminin örgütsel öğrenme kapasitesi üzerine etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jerez-Gómez, P., Céspedes-Lorente, J. and Valle-Cabrera, R. (2005) “Organizational learning and compensation strategies: evidence from the Spanish chemical industry”, Human resource management, 44(3), pp. 279-299.
  • Meydan, C.H. ve Şeşen, H. (2015) Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları (2. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Smith, C.A., Organ, D.W. and Near, J. P. (1983) “Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents” Journal of Applied Psychology, 68, pp.653-663, USA.

ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 2, 491 - 510, 31.12.2019
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.486447

Öz

Örgütsel öğrenme yeteneği kavramı, işletmelerin içerisinde hatayı bulma
ve düzeltme, işletme içi rutinleri yürütme, bulunan veya görülen problemleri
düzeltme, bilgi ve fikir çeşitliliği oluşturma, devamlı iyiye doğru yenilenmeyi
amaçlamaktadır. İşletmelerin performansına etki eden, dolayısıyla karlılığının
artmasında, markalaşmasında ve sürdürülebilirliğinde büyük pay sahibi olan
örgütsel öğrenme yeteneği ve bu kavramı oluşturan alt boyutları derinlemesine
incelenmiş olup edinilen literatür taraması ile şimdiye değin bu konuda
araştırma yapan akademisyenler ve meydana getirdikleri modeller incelenmiştir.
Bu safhada başkaca ele alınan bir diğer kavram olan öğrenen örgüt ile ilişkisi
ve farkları ele alınmıştır. Örgütsel öğrenme ve örgütsel öğrenme yeteneği
ülkemizde yeni bir kavram olarak karşımıza çıkmış olup önemi henüz kavranamamış
bir konudur. Bu çalışmada; örgütsel öğrenme yeteneğinin görev ve bağlamsal
performansa etkisi incelenmiştir. Araştırma kapsamında hazırlanan anket
İstanbul ili Avrupa Yakasında faaliyet gösteren özel hastaneler içinden,
araştırmaya katılmayı kabul eden hastanelerde çalışan 550 kişiye anket
dağıtılmış olup 525 kişiden geri dönüş sağlanmıştır. Anket sonuçları SPSS ve
AMOS programları yardımıyla kodlanmış ve analize tabi tutulmuşlardır. Sonuç
olarak; örgütsel öğrenme kapasitesi alt boyutları ile birlikte iş performansı
ve alt boyutlarını pozitif olarak etkilediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksay, K., Erbil, C., Öğüt, A. (2016) “Çalışanların karar alma sürecine katılımının yenilikçilik kapasitesi ve örgütsel öğrenme üzerine etkisi.” Konya: Selçuk Üniversitesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 16 (31), ss. 114-129.
  • Avcı, N., Küçükusta, D. (2009) “Konaklama İşletmelerinde Örgütsel Öğrenme, Örgütsel Bağlılık ve İşten Ayrılma Eğilimi Arasındaki İlişki.” Ankara: Anatolia Turizm Arastirmalari Dergisi, Cilt 20, Sayı 1, ss.33-44,.
  • Aydoğan, E., Orhan, F., Naldöken, Ü., Beylik, U. ve Aksay, K. (2011) “Sağlık Kurumlarında Örgütsel Öğrenme Kapasitesi: Bir Kamu Hastanesi Örneği.” Sivas: C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.12, Sayı 2, s.s. 193-213.
  • Baker, W.E. and Sinkula, J.M. (1999) “The synergistic effect of market orientation and learning orientation on organizational performance.” London: Journal of the academy of marketing science,27(4), pp. 411-427.
  • Cezlan, E.Ç. (2014) “Entelektüel Sermayenin İşletme Yenilikçiliği Ve İşletme Performansına Etkisi: Sağlık İşletmelerine Yönelik Bir Uygulama.” Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chiva, R. and Alegre, J. (2009) “Organizational Learning Capacity and Job Satisfaction: An Emprical Assesment in the Ceramic Tile Industry”, London: British Journal Of Management, Vol.20, pp.323-340.
  • Çelik, V. (2009) “Örgütsel öğrenme kapasitesi ve yeniliğin ve işletme performansına etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Efe, M.N. ve Sevinç, H. (2018) “Örgütsel Öğrenme Yeteneklerinin Firma Perfor- mansı Üzerine Etkileri”. Iğdır: Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:14, ss. 15. Erdoğan, A. (2015) İstatistikî metodlar ve matematik modeller. İstanbul: DER Yayınları.
  • Girgin, M. (2015) “Örgütsel öğrenme kapasitesi ile inovasyon eğilimi arasındaki ilişki: bir araştırma.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Goodman, S.A. and Svyantek, D.J. (1999) “Person-Organization Fit and Contextual Performance: Do Shared Values Matter.” Journol of vocational Behavior. 55(2), pp. 254-275.
  • Horuz, İ. (2016) “360 derece performans değerlendirme sisteminin örgütsel öğrenme kapasitesi üzerine etkisi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jerez-Gómez, P., Céspedes-Lorente, J. and Valle-Cabrera, R. (2005) “Organizational learning and compensation strategies: evidence from the Spanish chemical industry”, Human resource management, 44(3), pp. 279-299.
  • Meydan, C.H. ve Şeşen, H. (2015) Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları (2. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Smith, C.A., Organ, D.W. and Near, J. P. (1983) “Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents” Journal of Applied Psychology, 68, pp.653-663, USA.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serdal Keçeli 0000-0001-7515-0757

Ali Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keçeli, S., & Erdoğan, A. (2019). ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 491-510. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.486447
AMA Keçeli S, Erdoğan A. ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Trakya University Journal of Social Science. Aralık 2019;21(2):491-510. doi:10.26468/trakyasobed.486447
Chicago Keçeli, Serdal, ve Ali Erdoğan. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, sy. 2 (Aralık 2019): 491-510. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.486447.
EndNote Keçeli S, Erdoğan A (01 Aralık 2019) ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 2 491–510.
IEEE S. Keçeli ve A. Erdoğan, “ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”, Trakya University Journal of Social Science, c. 21, sy. 2, ss. 491–510, 2019, doi: 10.26468/trakyasobed.486447.
ISNAD Keçeli, Serdal - Erdoğan, Ali. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/2 (Aralık 2019), 491-510. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.486447.
JAMA Keçeli S, Erdoğan A. ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Trakya University Journal of Social Science. 2019;21:491–510.
MLA Keçeli, Serdal ve Ali Erdoğan. “ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 21, sy. 2, 2019, ss. 491-10, doi:10.26468/trakyasobed.486447.
Vancouver Keçeli S, Erdoğan A. ÖRGÜTSEL ÖĞRENME YETENEĞİNİN GÖREV VE BAĞLAMSAL PERFORMANSA ETKİSİ: SAĞLIK SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Trakya University Journal of Social Science. 2019;21(2):491-510.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.