Organizational cynicism is an attitude that causes people to acquire negative emotions and behaviors in work environments. This attitude has a psychologically strong aspect that teachers and administrators at education organizations should take into consideration. In this study, it has been aimed to determine the relationship between organizational cynicism that has been perceived by teachers -its sub-dimensions (cognitive, affective and behavioral) and organizational identification. This research has been designed at relational screening model. 245 teachers that work at 38 secondary and high schools in Antakya district of Hatay province have effectuated the sampling of this research. “Organizational Cynicism Scale” has been used to measure the perception of organizational cynicism of teachers and “Organizational Identification Scale” has been utilized to measure the levels of organizational identification of teachers. Obtained data have been analyzed with the aid of descriptive statistics, correlation and structural equation modeling. According to results of structural equation modeling, perceptions of organizational cynicism and its sub-dimensions have a negative effect on organizational identification level of teachers. It has been seen beneficial to work towards lowering the perception of organizational cynicism of teachers so as to make them feel a valuable member of their schools and encourage them for contributing to production.
Organizational cynicism organizational identification teacher
Örgütsel sinizm; iş ortamlarında, kişilerin olumsuz duygu ve davranışlara sahip olmasına yol açan bir tutumdur. Bu tutumun; eğitim örgütlerinde yönetici ve öğretmenlerin dikkate almaları gereken güçlü bir psikolojik yönü bulunmaktadır. Bu araştırmada; öğretmenlerin algıladıkları örgütsel sinizm ve alt boyutlarının (bilişsel, duyuşsal ve davranışsal), örgütsel özdeşleşme ile arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Hatay ilinin Antakya ilçesinden yansız olarak seçilen 38 ortaokul ve lisede çalışmakta olan 245 öğretmen, bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Öğretmenlerin; örgütsel sinizm algılarını ölçmek için “Örgütsel Sinizm Ölçeği” ve örgütsel özdeşleşme düzeylerini ölçmek için “Örgütsel Özdeşleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; betimleyici istatistikler, korelasyon ve yapısal eşitlik modellemesinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi analizleri sonuçlarına göre; örgütsel sinizm ve alt boyutlarına ilişkin algılar, öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme düzeylerini negatif olarak etkilemektedir. Öğretmenlerin, okullarının değerli bir üyesi olarak hissetmelerini ve üretime katkı yapmalarını sağlamak için örgütsel sinizm algılarının azaltılması yönünde çalışmalar yapılmasında yarar görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 1 |